Bandesign....

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Bandesign....

Inläggav Johan944 10 jul 2007, 20:04

Hej

Har just fått tag på min första scalextric bana men har haft en tyco på ca 25-30 meter tidigare. Vill nu bygga något mer permanent och har bestämt mig för vart den ska vara och ungefär hur den ska se ut.

Mitt problem är dock det att jag inte har något program att rita upp banan i, därför undrar jag om det är någon som kan hjäöpa mig med att rita upp banan med "banbitar"

Här är då grunddesignen:
Bild

Banan kommer att byggas på en 90 centimeter hör möbel i stil med Stora björnens.

Alla bottenplattor kommer att vara 90 cm breda för att rymma lite miljöer och sådant också.

Den Gråa bansträckningen kommer att gå i en Monaco liknande tunnel med öpningar uttåt som man kan nå bilarna igenom.

Höjden emellan bottenplattan och övre hyllan har jag inte bestämt eftersom jag inte har riktigt koll på det där med maxlutning på banbitarna.

Längst ut på tungorna som sticker ut så kommer jag att ha velodromer som sitter för att kunna hålla en så hög hastighet som möjligt.

Som strömkälla kommer jag att använda PC el boxar.

Hoppas att ni förstår vad jag menar och att någon vänlig själ har tiden att hjälpa mig att få fram sträckningen med banbitar i.

Funderar även över det här med snäva och halvöpna och öpna kurvor men det kommer mer frågor om det senare.

Tack på förhand Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav Johan944 10 jul 2007, 20:07

Glömde att skriva att banan kommer att vara två spårig.

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav Johan944 10 jul 2007, 23:34

Ingen som har några åsikter ens??

Kom igen med lite ris eller ros nu!!

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav largasso 10 jul 2007, 23:48

Om du hämtar Ultimate Racer 3.0 (gratis ) på nätet innehåller den bandesign med bibliotek för
i princip alla olika märken och bandelar.

Jag tycker bandesignen ser kul ut med massor av olika varianter.
:beer: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Johan944 10 jul 2007, 23:50

Trevligt att höra ifrån en som bygger en grymt läcker egen bana :D

Har du någon länk till det programet??

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav largasso 10 jul 2007, 23:55

Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Johan944 11 jul 2007, 00:02

:D Tack :D

Funderar dock fortfarande på vilken sorts kurvdelar jag behöver köpa till dem snäva kurvorna.

Velodromerna har jag, dock har jag inte till dem 6 andra kurv partierna.

2 av dessa är vanliga mjuka 90 graders

2 av dem är dem i högra och vänstra övre hörnen

1 av dem är efter nerförsbaken på väg in på start/mål rakan

Samt 1 mjukare efter start målrakan

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav ZeeJay 11 jul 2007, 13:33

Tjena och välkommen Johan.

Jag har som fler andra Scalextric Sportworld samt Scalextric Trackdesigner och om du vill kan jag ge mig på ett försök att göra en spec på din bana med även lite scenery.

Har precis läst tråden och har lite fullt upp just nu men då det vore roligt att hjälpa till så ska jag se vad jag kan göra...lovar inget...men testa gärna det som LALA ger tips om.

Funkar också kanonbra.
Genom att snurra bakåt i trådarna här på forumet så kan du hitta en hel del länkar till program som kan ge dig all möjlig hjälp...

En liten snårskog att leta i men eftersom vi inte har så många topics så blir det mesta samlat här under denna rubriken...

ADMIN - vi kanske skulel rösta fram lite fler tydliga topics typ:

Bandesign -program och förslag
Tidtagning
Digital bilbaneracing

??????

Kan de va nåt vetladuvetlajavetlaallavetladu.... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Johan944 11 jul 2007, 16:13

ZeeJay skrev:Tjena och välkommen Johan.

Jag har som fler andra Scalextric Sportworld samt Scalextric Trackdesigner och om du vill kan jag ge mig på ett försök att göra en spec på din bana med även lite scenery.

Har precis läst tråden och har lite fullt upp just nu men då det vore roligt att hjälpa till så ska jag se vad jag kan göra...lovar inget...men testa gärna det som LALA ger tips om.

Funkar också kanonbra.
Genom att snurra bakåt i trådarna här på forumet så kan du hitta en hel del länkar till program som kan ge dig all möjlig hjälp...

En liten snårskog att leta i men eftersom vi inte har så många topics så blir det mesta samlat här under denna rubriken...

ADMIN - vi kanske skulel rösta fram lite fler tydliga topics typ:

Bandesign -program och förslag
Tidtagning
Digital bilbaneracing

??????

Kan de va nåt vetladuvetlajavetlaallavetladu.... ;-)

Just nu så jobbar jag mycket nätter men har tagit hem programet som lala länkade till och tittat lite på det och kommer försöka att göra en "replika" där.

Skulle vara kul om du gjorde ett försök när du har tid.

Glömde att skriva att det övre hyllplanet hamnar 50 centimeter upp över bottenplattan.

Tack för tipset om att titta igenom forumet :D

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav Johan944 12 jul 2007, 04:59

Har räcknat lite på hur mycket lutning det kommer att vara på backarna och kommit fram till att

Backe 1 kommer att ha en lutning av 35 cm lyft per 80 cm längd
Backe 2 kommer att ha en lutning av 10 cm lyft per 80 cm längd
backe 3 kommer att ha en lutning av 5 cm lyft per 80 cm längd

Bild

Det som jag är orolig för är backe 1, läste i någon byggtråd att det rekomenderades att det skulle vara max ca 20 cm lyft per 80 cm längd.

Funderar på om jag ska omforma den kurvan med en halv velodom i hörnet istället för att komma upp genom ett hål och sedan runt hålet. :? :? :?

Så fort dessa frågor är lösta och material för ställningen är införskaffad så kommer grundstälningen att byggas och en banbyggartråd kommer att komma upp.

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav Dan J. 12 jul 2007, 07:44

Hej!

Att nå 35 cm höjd på bara 80 cm längd lät väldigt mycket? Du kommer nog att få problem med 'veck' mellan bitarna där stigningen börjar och slutar. Anar att många bilar kommer att få svårt att passera dessa veck...

Du nämner också velodromer, är det gamla doserade C187-kurvor du menar? Många bilar har svårt för dem också, de är så kraftigt doserade att bilen står på nos och akter och hjulen inte når ner...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Inläggav Johan944 12 jul 2007, 08:21

Dan J. skrev:Hej!

Att nå 35 cm höjd på bara 80 cm längd lät väldigt mycket? Du kommer nog att få problem med 'veck' mellan bitarna där stigningen börjar och slutar. Anar att många bilar kommer att få svårt att passera dessa veck...

Du nämner också velodromer, är det gamla doserade C187-kurvor du menar? Många bilar har svårt för dem också, de är så kraftigt doserade att bilen står på nos och akter och hjulen inte når ner...

Hälsningar / Dan J.

Visst var det dem beryktade C187 doserade kurvorna jag funderade på, :( struntar i dem och kör på vanliga 180 graders svängar.

Angående den brantaste stigningen så är den räknad ifrån planligande kurva, så jag funderar på att ha den 180 graders kurvan lite feldoserad så att jag får en viss hjälp redan av lutningen i kurvan.Kanske kan fungera.

Tack för påpekandet :thumb: :thumb:

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav Johan944 12 jul 2007, 08:47

Vissa omberäkningar gjorda ;)

flyttar ner övervåningen med 20 centimeter vilket leder till att den backen som tidigare hade en stigning av 35 cm per 80 cm längd nu är nere på ca 20 cm stigning per 80 cm längd.

Det känns som om det kommer att vara lite mer optimalt.och efter vissa funderingar så har jag nu kommit fram till en mer fungerande design.

Kommer ordentliga bilder på den under helgen.

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Inläggav pryzze 12 jul 2007, 09:08

Ett bra tips är att bara ha korta banbitar i backarna så kan man få en
mjukare lutning.

Framförallt så provkör banan flera veckor innan du permanentar den.

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
Veteranracer

Klubb: Tjockhult RS

Inläggav Johan944 12 jul 2007, 10:44

pryzze skrev:Ett bra tips är att bara ha korta banbitar i backarna så kan man få en
mjukare lutning.

Framförallt så provkör banan flera veckor innan du permanentar den.

//Pryzze

Tack för tipset med korta banbitar i backarna Pryzze :thumb:

Kommer självklart att försöka provköra den innan den byggs permanent.

har knåppat lite i programet som LaLa tippsade om och kommit fram till ungefär följande;

Bild

Jag lyckas dock inte få bort den lila glipan som blir :(

Annars så är det grundiden med Saltis Ring.

Några tips eller synpunkter på denna idee??

/Johan
Johan944
Braidsbytare

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt