Noll koll = kraftig nybörjare!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Noll koll = kraftig nybörjare!

Inläggav closer 30 dec 2005, 09:31

Har precis fått upp ögonen för bilbanor. Nu undrar jag bara vad min första bilbana ska bli för något. Har tittat en del på Tycho. Begagnat är det jäkligt billigt och kanske bra om det är så att jag tröttnar. Kanske ska börja med det och sedan köpa kraftigare saker. Har förstått att Ninco och Scalextric är grymma kvalitetsgrejer. Men jag har som sagt ingen aning.

Tips?

/Daniel
closer
Nykomling

Inläggav Storabjörnen 30 dec 2005, 10:34

Hej o välkommen,

Mitt tips bygger på två saker, enkelhet och tillgänglighet. Därför lyder tipset: Scalextric eller Ninco. Med enkelhet menar jag att skalan är skön att jobba i och bilarna är mycket naturtrogna de riktiga förebilderna, och med tillgänglighet menar jag att bilar och delar finns i massor och lätt kan handlas på webben och i butik.

Lilla skalan som du tänker på (Tyco) är svårare att få tag på, i Sverige finns det ingen som säljer, så då är du hänvisad till auktioner och utländska webb-shoppar.

Dessutom är Scalex och Ninco roligare för de är ju lite mer lika riktiga bilar i sitt sätt att köra, med sladdar o.s.v.

Dock tar det såklart lite större plats. Jag skulle inte rekommendera att börja med en skala och byta upp sig till en annan. Det är dyrt nog som det är. :-)

B.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop

Inläggav Nico 30 dec 2005, 11:09

VÄLKOMMEN TILL EN UNDERBAR VÄRLD, FYLLD AV LIKA MYCKET LEK SOM ALLVAR!!...

Scalextric eller Ninco, själv väljer jag Scalextric.
Sök på forumet så finner du oändliga diskussioner i detta ämne. I största allmänhet tycker jag att det slutar med att folk väljer efter "gut-feeling".
Men sök på nätet efter begagnat så är Scalextric överlägset mest förekommande och därmed enklare att få tag i, än så länge!!...
Ninco, man kan väl inte säga att det är nytt, men det är för ungt för att ha samma beg. utbud som gör Scalex överlägset tycker jag.
Ninco är BRA! Inget snack om den saken. Men väl inte banfabrikat med bilarna i åtanke, för du kommer till slut ha 40 olika bilar av 10 olika fabrikat. Speciellt om du hänger på detta forum och ser alla läckra bilder som folk lägger upp :wink:

/Nico (inte NiNco)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav Le Man 30 dec 2005, 12:06

Den här tråden är ganska intressant. http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=1043
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare

Inläggav Ghost 30 dec 2005, 16:10

Vad kan man säga...

Tyco kan vara hur kul som helst. Precis som allt annat.
Är man inte rädd för internet och att handla via det så funkar det väl.
Vill man sedan ha ut bakvagnen är just Tyco's 440-chassie väl lämpat för det, bara att ta av de bakre magneterna.
En annan fördel med HO är uppsjön med bilar.

Landet som hanterar HO är Amerikat, väl där finner du att det finns en hel del.
Min egen special är att ta de Slide Guides som Ed Bianchi (HoRacePro@hotmail.com) gör för fräst bana; nedslipade funkar de fantastiskt väl just för att få ut bakvagnen. (Man kan få dem färdiga ör detta bruk oxå.)

I valet mellan 1:32-bana finns det tre seriösa varianter. Jag skulle vilja säga fyra, men Carrera finns inte på ett tillräckligt vettigt vis i Sverige.
Vad som skiljer dessa tre från varandra är greppytan respektive spårets djup.
Spårdjup: Ninco & Scalextric Sport har djupare spår, vilket gör att de allra flesta bilar går som de ska redan från början (undantaget är Carrera). SCX (inklusive Scalextric Classic) har ett något mindre spårdjup, vilket gör att flaggan för Carrera och Ninco behöver klippas ner en aning.
Greppyta: Carrerra och Sport har en slät yta, dessa lämpar sig egentligen inte för ordinarie gummidäck, helst vill man ha silikondäck här. Ninco har något strävare yta än SCX, båda lämpar sig väl för gummidäck (Classic är inte lika sträv, jag skulle snarare säga att den rangerar under "slät" bana.)
Prissättning: I nyköp finns inget mer prisvärt än Ninco, dyrare satser, men man är glad över allt som finns där och prisvärdesmässigt oslagbart. Att de har transformator som ger nog med kraft är ju inte heller fel... På andrahandsmarknaden är Classic kung; dock med reservation för vad man egentligen får... Går man utanför Sverige hittar typ allt på eBay (speciellt Tyska eBay verkar det som, de är dock lite snåla med att skicka utanför Tyskland och har sällan PayPal, men iBan ska ju funka nuförtiden...)
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd

Inläggav closer 30 dec 2005, 20:36

Hm om jag har förstått det rätt så kan jag köpa Scalextric coh sedan köpa till delar oavsett hur gammla delarna är?
Är det skillnad på digitala bandelar och analoga?

Det kommer komma tusentals fler frågor men jag tar dem i små portioner. 8)

Men hörrö Ghost!

Du tappade mig när förkortningen HO kom!!!? Är det förkortning för Tycho? Känns ologiskt!

Som någon annan tidigare nämnt i nåt inlägg!
"Man känner sig varmt välkommen i detta forum"
Skriver under på det!

/Daniel
/Daniel
closer
Nykomling

Inläggav closer 30 dec 2005, 20:40

Ah glömde!

Funderar på denna banan. Frågan är hur mycket det är vårt att lägga på den?

http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=22468232

/Daniel
/Daniel
closer
Nykomling

Inläggav Ghost 30 dec 2005, 21:29

H0 (Hå-noll) är järnvägsskalan. Något oegentligt (egentligen väldigt oegentligt) kallas dessa ~1:64-bilar HO (Hå-O). En rest av den tid då Faller AMS kom ut med bilar som nästan gick att ha till modelljärnvägen. Egentligen skulle de dock kallas S-skala.

Att köpa Classic är ett vågspel, delarna är ofta i dåligt skick och av ålder även annars aningen väl buckliga. Sedan får du problemet med att klippa ner (upp?) flaggorna.
Satsa hellre på SCX, för kurvorna, och hoppas på att hitta räta Classic-rakor.

Kort sagt - det finns inga genvägar. Bara bättre och sämre val. Sedan gäller det att komma underfund med vad som är "bättre" respektive "sämre"...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd

Inläggav Ghost 30 dec 2005, 21:32

Åsså en kort "varning" angående dessa Scalextric tidiga DTM-bilar... De är bland det absolut enklaste som tillverkats, och fungerar därefter. Historielektionsmässigt var det ungefär när dessa kom ut som Ninco startade, och fick ett seriöst genombrott, kanske just pga av denna urusla och respektlösa produkt... :?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd

Inläggav Dan J. 31 dec 2005, 00:15

Välkommen Closer!

Du har rätt i att du kan köpa Scalextric oavsett ålder och ändå få ihop det. Det finns konverteringsrakor (halvrakor) som passar mellan Sport och Classic (digital har heller inte med bandelarna att göra).

Classic passar också direkt ihop med delar från SCX.

Ninco, som har bredare bandelar, hade förut konverteringsrakor till Classic (och rätta mig nu om jag har fel, men jag tror de har konverteringsrakor till Sport numera?). Att blanda Ninco och Scalextric funkar så länge man håller sig till två-spårigt, men deras olika bredd ställer till det för fyr-spårigt...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Återgå till Bilbana & allmänt