Vad kan man säga...
Tyco kan vara hur kul som helst. Precis som allt annat.
Är man inte rädd för internet och att handla via det så funkar det väl.
Vill man sedan ha ut bakvagnen är just Tyco's 440-chassie väl lämpat för det, bara att ta av de bakre magneterna.
En annan fördel med HO är uppsjön med bilar.
Landet som hanterar HO är Amerikat, väl där finner du att det finns en hel del.
Min egen special är att ta de Slide Guides som Ed Bianchi (
HoRacePro@hotmail.com) gör för fräst bana; nedslipade funkar de fantastiskt väl just för att få ut bakvagnen. (Man kan få dem färdiga ör detta bruk oxå.)
I valet mellan 1:32-bana finns det tre seriösa varianter. Jag skulle vilja säga fyra, men Carrera finns inte på ett tillräckligt vettigt vis i Sverige.
Vad som skiljer dessa tre från varandra är greppytan respektive spårets djup.
Spårdjup: Ninco & Scalextric Sport har djupare spår, vilket gör att de allra flesta bilar går som de ska redan från början (undantaget är Carrera). SCX (inklusive Scalextric Classic) har ett något mindre spårdjup, vilket gör att flaggan för Carrera och Ninco behöver klippas ner en aning.
Greppyta: Carrerra och Sport har en slät yta, dessa lämpar sig egentligen inte för ordinarie gummidäck, helst vill man ha silikondäck här. Ninco har något strävare yta än SCX, båda lämpar sig väl för gummidäck (Classic är inte lika sträv, jag skulle snarare säga att den rangerar under "slät" bana.)
Prissättning: I nyköp finns inget mer prisvärt än Ninco, dyrare satser, men man är glad över allt som finns där och prisvärdesmässigt oslagbart. Att de har transformator som ger nog med kraft är ju inte heller fel... På andrahandsmarknaden är Classic kung; dock med reservation för vad man egentligen får... Går man utanför Sverige hittar typ allt på eBay (speciellt Tyska eBay verkar det som, de är dock lite snåla med att skicka utanför Tyskland och har sällan PayPal, men iBan
ska ju funka nuförtiden...)