Gissa bilbanebilen - bildgåta

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Ravajack 15 jun 2009, 11:04

I väntan på att (om?) Moss kommer loss slänger jag väl in denna:
(...det är väl inte så kinkigt... :D ).

WTF?

Bild

(Namn & nummer, tack 8-) )
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav SlotRacer 15 jun 2009, 11:26

Ser ut som en UR-Ninco.
Dvs Ninco N50101, Renault Clio...men vänta lite nu, inte hade den någon lysramp?
Återkommer...
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer

Inläggav SlotRacer 15 jun 2009, 11:50

Nu blir jag hemskans nyfiken på vad det är på bilden.
Gissar dock på en extrautrustad,
Ninco 50101 RENAULT CLIO 16V. XXIV Copa Nacional 1992 (BLANCO)
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer

Inläggav SlotRacer 15 jun 2009, 12:03

Eller är det kanske 10års jubileumsutgåvan av ovanstående med art. no. 50325?
Men inte den heller har väl ljusramp...aaaaargh VAD ÄR DET FÖR NÅGOT?
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer

Inläggav Ravajack 15 jun 2009, 13:11

SlotRacer skrev:...aaaaargh VAD ÄR DET FÖR NÅGOT?

:D :D :D
Vet faktiskt inte heller riktigt... B-|

Men det här är ur-Nincon (50101), den allra första bil som Ninco producerade back in 1993.
Inga nätta dekaler eller tjusigt tampo-tryck här inte, rejäla klistermärken som sitter illa & lite
hur som helst på trekvart är dekorlösningen för de tidigaste modellerna både 1993 och 1994.

Bild

Det här 10-årsjubileumsmodellen (50325) av samma bil från 2003. Högklassig tampotryckt
dekor samt jubileumskartong och historisk jubileumsbok på såväl spanska som engelska.

Bild

Nincomodell nummer 3 kom 1994. Det var också en Renault Clio, silverfärgad och med pampig
ljusramp i nosen (50103). Detta är den enda Ninco-Renault Clio som utrustats ”officiellt” med
denna ljusramp. Fortfarande på denna modell lösa klistermärken som dekor. Föraren även
kompletterad med extra gubbe i kupén i form av kartläsare. Tjusigt värre! :-D=

Bild

Åsså denna mysko kärra: En sorts blandning mellan modellerna 50101 och 50103 som inte
finns omnämnd alls, vare sig i officiella Ninco-annaler eller annorstädes. :-? :-? :-?

Bild

När och varför denna hybrid producerats är alltså en gåta som väntar på sin lösning. Att det
verkligen är en tidig modell från 1993-94 framgår av att dekoren precis som på 50101:an
består av klistermärken. Märkligt är också att leveransförpackningen (tidig pappkartong) saknar
såväl namn som modellbeteckning och referensnummer.

Bild

Min egen teori är att det rör sig om en prototyp som aldrig kom i produktion, alternativt en
specialutgåva till någon speciell handlare/återförsäljare eller för något särskilt event. Dock
finns ingen särskild dekor som pekar på detta, samtliga klistermärken är desamma som på
ur-Nincon 50101, varken mer eller mindre. Förutom de som döljs av ljusrampen... 8-)

Osäkerheten är som framgår stor.
Säkert är dock att bollen torde tillfalla en något förvirrad :beer: men ändå vilt kämpande SlotRacer. :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Crewe Alex 17 jun 2009, 20:29

Intressant historia Ravajack. Alltid kul att spekulera. Och imponerande av Slotracer att på sätt och vis lösa gåtan genom att veta men inte veta. Mera sånt! 8-o
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare

Inläggav Ravajack 23 jun 2009, 14:42

Gubbe med hatt. Var sitter han?

Bild

Märke och modell, tack.
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Ravajack 23 jun 2009, 21:11

En bit av framvagnen:

Bild
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Ravajack 24 jun 2009, 12:01

Hela framvagnen:
(Notera att styrskon faktiskt sitter bakom framhjulen på denna vagn... :-P )

Bild
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Crewe Alex 24 jun 2009, 12:57

En intressant skapelse det där. Men jag har inte en aning och med sommarvärmen här blir det inte så lång stund framför datorn att leta och utforska. Jag ser fram emot att få se svaret men troligen är jag rätt frånvarande från forumet under sommaren såvida det inte blir dåligt väder en längre period. 8-)
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare

Inläggav Paxel 24 jun 2009, 14:23

MMK bil är det. Jag har bara särskådat den blå Bugatti Antlantic chauffören men den gubben ser inte lika dan ut så kanske detta är en peugout eller nåt? Fast på fälgarna ser det ut som en silverfärgad Bugatti Antlantic :-?
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker

Klubb: Slotblot1

Inläggav JensaPson 24 jun 2009, 15:04

Fälgarna liknar väl 2CV?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer

Klubb: TRS

Inläggav Paxel 24 jun 2009, 20:44

Typ den här bilen:
3601w.jpg
3601w.jpg (94.36 KB) Visad 14511 gånger
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker

Inläggav Ravajack 24 jun 2009, 22:44

Urspårad skrev:Typ den här bilen: (MMK Bugatti Atlantic)

:klappa: :klappa: :klappa:

Visst är det en skapelse från Victor Di Natalis lilla modellverkstad i Marseille. :thumb:
Enligt mitt ringa förmenande kanske även den allra vackraste vagn som lämnat den forne Provence Moulage-modellörens minifabrik. :-D= Denna modell är riktigt, riktigt läcker och fångar originalets säreget småbrutala men ändå diskreta charm, med utmärkt autencitet och precision i alla detaljer, inklusive Atlantic-modellens karaktäristiska karosseriskarvar á la pressveck – med genomgående bultade nitar och allt!

Bild

Även chassiet är en väldetaljerad och påkostad historia, specialtillverkad för denna vagn. Individuell framhjulsupphängning med separat vertikal rörelse är en exklusiv lösning på denna modell. Silverpläterade drev (guld(!) på den ljusblå modellen) förstärker det påkostade och exklusiva intrycket.

Bild

Huruvida föraren (gubben med hatten) skiljer sig mellan den silverfärgade och ljusblå modellen undandrar sig min bedömning. Det verkar inte troligt, men jag ska för säkerhets skull kolla imorgon (orkar inte skruva ikväll). :-P Men så här ser hattgubben ut på plats i det originaltroget frontmotorutrustade chassiet:

Bild

Bild

Såväl Urspårad som Slotracer bör väl nu känna sig lite extra manade att föra gåtstaven vidare.
Men först till kvarn... :banana:
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Paxel 24 jun 2009, 23:45

Ravajack skrev:Huruvida föraren (gubben med hatten) skiljer sig mellan den silverfärgade och ljusblå modellen undandrar sig min bedömning
.

Min gubbe åker omring i vitt underställ ( långkalsonger) och svart hatt! Fantastiskt fin bil, jag har den ljusblå med ett gult metall drev men det är delbart och öppnar sig när man kör :-x . Men egentligen ganska bra, då "normal slitaget" är ganska högt på mina bilar och med tanke på allt "lull-lull" på denna bil är det gott nog att bara ha den i hyllan .

Ravajack skrev:Såväl Urspårad som Slotracer bör väl nu känna sig lite extra manade att föra gåtstaven vidare.
Men först till kvarn... :banana:
[/quote]

Slänger in en bild men pga av väder och semester så får jag kanske svårt att följa upp . Är man tillräckligt säker så brukar man ha rätt .
Vill ha namnet på föraren i denna bil:
DSC00427w.jpg
DSC00427w.jpg (64.6 KB) Visad 14816 gånger
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt