Egna Sladdzoner??

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Egna Sladdzoner??

Inläggav MrWalker 12 jun 2009, 18:19

Önskar tips på hur man tillverkar egna sladdzoner.
Frigolit känns billigt men den närmaste jag hittar i tjocklek är 10mm, tror att banan är 8mm, sport digital..Hur svårt/farligt är det att slipa i frigolit/Cellplast?? Cheapy har 10mm

Trä kanske är ett alternativ??

Erfarenheter och tips mottages tacksamt
MrWalker
Kurvvakt

Re: Egna Sladdzoner??

Inläggav Crewe Alex 12 jun 2009, 21:43

Jag har inte gjort några själv men det har diskuterats och getts tips här på forumet i en del trådar. Alltifrån liggunderlag till trä kan man säga. :) Skall se om jag hittar något genom att söka i sökfunktionen...
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare

Inläggav Fleischmann 13 jun 2009, 00:53

Jag tillverkade mina sladdzoner av board och kraftig papp. Du kan säkert få tag i 6 mm tjock board eller plyfa och 2 mm tjock papp. Jag sågade till boarden så att den stämmde lite halvbra sedan var det bara att fixa till en tjock papp
att limma ovanpå.
Att jag gick tillväga på detta sätt var för att jag inte hade tillgång till en riktigt bra bandsåg. Pappen är lätt att klippa med en bra sax, så att du får en bra passform. Sedan målade jag med svart skoltavelfärg
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman

Inläggav Lempa 13 jun 2009, 08:05

Lite blandade sladdzonsfunderingar:
För ett antal år sedan skaffade jag några skivor masonit och MDF som jag målade och preparerade med 'asfaltstruktur' och började såga och fräsa för att göra ett flexibelt system liknande Scalextric original-borders med samma längder som bandelarna för att det skulle vara lätt att bygga om då den inte var permanent uppställd. Fin plan, men trots att jag har tillgång till både träverkstad med bandsåg och allt övrigt att önska visade det sig tyvärr vara ett hyfsat tidsödande projekt med tanke på hur många jag hade planerat göra, och tid växer som bekant inte på träd! Så det projektet blev aldrig helt avslutat. När det så småningom blev dags för ett mer permanentartat bygge började jag åter fundera på materialval till sladdzonerna, och då det visade sig att masonit/MDF skulle bli tradigt extra tungt för vinschkonstruktionen vi byggt, släppte jag min gamla idé och valet föll i stället på liggunderlag, egentligen mest av en slump.

Råkade ha ett par stycken 8mm liggandes i lokalen, vilket ju var perfekt tjocklek för jobbet, och började testa. Och gissa om det var lättjobbat! Bara att lägga en bit under banan, rita av, och sen fram med saxen. På med lite färg och vips; en sladdzon med helt ok struktur på mindre än ett par minuters arbete (bortsett färgens torktid då förstås) och visade sig dessutom funka kanonbra att köra på! Extra bonus är ju att materialet är väldigt flexibelt, så eventuella mindre perfekta klipp eller om banan varierar i höjd eller så så är det en baggis att få sladdzonen att hänga med i svängarna. Passar den gamla Classic-banan med diverse skiftande formade bandelar alldeles ypperligt. Bilarna möter en mjuk och snäll övergång mellan bana och sladdzon oavsett eventuella ojämnheter, och trivs jättebra med arrangemanget. Enda nackdelen för egen del är väl egentligen att jag inte kan limma dit dem pga ett löst liggande tyg under banan, så de har fått spikas fast, vilket ger lite antydan till gropar där spiken sitter. Lite smältlim hade ju annars varit det mest trivsamma valet. Men det funkar förvånansvärt bra ändå tycker jag, och bilarna bryr sig knappt alls om dessa ojämnheter. Kan väl säga att den hårda rödvita kanten (curben) på Scalextric Sport-borders påverkar bilen betydligt mer jämförelsevis. Tycker fö att den Scalextrickonstruktionen är mindre lyckad för ytterkurvor, men känns väl acceptabelt och helt ok till innerkurvor.

Förr kunde man handla jättebilliga (typ 30:-) 8mm liggunderlag på Biltema, Jula, Ö&B eller Rusta, men det har på sistone varit lite si och så med tillgången på denna dimension. Man får hoppas att det kan bli bättre framöver.

Trä, papp eller hårdare cellplast funkar säkert också bra, men kräver nog mer pyssel och noggrannhet då de inte kan flexa. Hur svårjobbat det behöver vara hänger förstås lite på vad du har för verktyg, underlag till banan och hur jämna bandelarna är etc. Är dock lite tveksam till just vanlig frigolit med tanke på hur lättskadat det är, men det finns ju en del olika varianter, styrolit, etafoam och allt vad de heter. En del verkar använda 'Kapa' (konstnärsmaterial av skumgummi mellan två tunna pappskivor) med bra resultat. Med andra ord kan man nog få till bra sladdzoner på många olika sätt, så det handlar nog mest bara om att välja det som verkar passa ens egna syften och omständigheter bäst tror jag.

Slutligen lite bilder på liggunderlagsbyggen. Den gröna färgen är egentligen inte främst vald för att se ut som äkta gräs, utan snarare för att matcha Scalextrics gamla plastgröna gräsnyans. Ja jag vet, jag är skadad...

P7150137.jpg
P7150137.jpg (81.03 KB) Visad 12167 gånger
P7150139.JPG
P7150139.JPG (93.27 KB) Visad 12141 gånger

P7150140.JPG
P7150140.JPG (106.17 KB) Visad 12184 gånger
P7210003.JPG
P7210003.JPG (92.93 KB) Visad 12181 gånger

PC030028.JPG
PC030028.JPG (91.11 KB) Visad 12154 gånger
PC290018.JPG
PC290018.JPG (74.41 KB) Visad 12181 gånger

P6010068.jpg
P6010068.jpg (58.08 KB) Visad 12178 gånger
skadad...
P6010038.jpg
P6010038.jpg (91.83 KB) Visad 12181 gånger

P6010036.jpg
P6010036.jpg (88.6 KB) Visad 12176 gånger
PC300086.JPG
PC300086.JPG (83.13 KB) Visad 12178 gånger
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker

Inläggav Dan J. 13 jun 2009, 11:28

Hej!
Ser ju väldigt jämnt och fint ut mot banan. Har du limmat de grå staketen mot liggunderlaget med något lim, eller har du borrat ner i underlaget och limmat där?
/Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Inläggav Lempa 13 jun 2009, 16:43

Tjena Dan!
Inget lim till skyddsbarriärerna, de är spikade i underlaget som är MDF. Är rädd att lim inte hade pallat trycket så som vi kör :D

Hade säkert iofs gått att borra hål i MDF'en och limma som du säger, men risken är nog att de hade blivit lite väl låga mot sladdzonen då.

Jag borrar först genom de kvadratiska plaststolparna, normalt tre för en fulllängdare, och trycker sedan igenom en lagom stor dryckertspik i hålen (använder normalt 2mm borr, men det är en fördel om hålet är något mindre än spiken). Sen är det bara att knacka fast på väl valt ställe, gärna tätt med liggunderlaget så de får lite press mot banan. Spikhuvudena försvinner ner en bit genom stolparna och syns i stort sett sedan inte alls. Eventuellt använder jag ett dorn om det ska spikas på ett tight ställe. Funkar kanon, och det är hur enkelt och smidigt som helst att få dit en hel hög på ingen tid alls. Gäller ju bara att underlaget gillar spik. Kanske lite synd om det råkar vara din svågers gamla pingisbord eller så...

Har tyvärr ingen vettig bild på detta moment, men man kan kanske ana några spikar i de liggande barriärerna på ett par av de översta bilderna ovan. Ska försöka fixa det vid tillfälle.

/LL
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker

Inläggav MrWalker 13 jun 2009, 20:28

Det där ser ju inte dumt ut, ska se om jag hittar några ligg/sittunderlag med rätt tjocklek. Provade ett som jag hade hemma men det var nån mm för tjockt. Blir det inte konstigt när man målar nåt så mjukt som det ändå är.??

Hade en fundering på om man kunde ta kartong kanske, typ flyttkartong eller liknande och limma ihop till rätt tjocklek.Nån som provat nåt liknande.
MrWalker
Kurvvakt

Inläggav Dan J. 14 jun 2009, 22:16

fiffigt med spik, ska kika på det vid tillfälle. Tack / Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer

Inläggav Lempa 17 jun 2009, 03:15

MrWalker skrev:Blir det inte konstigt när man målar nåt så mjukt som det ändå är.??

Kan man ju absolut fråga sig. Vi har kört på detta koncept i fyra år snart, och jag tycker det har funkat bra hittills. Några saker att beakta möjligen: Första vändan målades det med oljebaserad (lacknaftalöslig) färg, och det gav ett mycket bra resultat så till vida att det knappt inverkade på materialets egenskaper alls, men hade svagheten att det var lite känsligt för förrymda bilar på tvären med skarpa delar studsandes ner i sladdzonerna. Inget stort problem egentligen mer än lite synbara märken och repor, och då kanske framförallt efter långerakan på ca 7m. Efter en banomläggning valde vi att testa latexbaserad (vattenlöslig) färg i stället, vilket gav en något hårdare yta och som visade sig ge lite bättre skydd mot just stötar. Det finns å andra sidan i stället lite antydningar till ett visst färgslitage på ett par ställen med en mjukare typ av liggunderlag vi delvis använt. Ganska obetydligt i sammanhanget egentligen, och det är lätt fixat om man nu skulle störa sig på det. Efter nästan två års användande av respektive variant tycker jag ändå dessa avigsidor är mycket marginella. Allt är ju sällan guld å gröna, men det kan ju vara tillräckligt ok ändå...

Har du tur kanske du hittar liggunderlag i rätt färg och slipper fundera på det här med måleriet överhuvudtaget?

Lycka till med projektet vilket material eller metod du än väljer.
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker

Inläggav HurvaKurva 04 okt 2009, 16:37

Hej alla glada racers!
Jag kan tipsa om att Jula säljer liggunderlag med tjocklek 8 mm....endast 49:-..1800*500*8......
Ha d
HurvaKurva
Depåman

Klubb: Himmabana

Inläggav marcus 11 jan 2010, 19:16

Själv hittade jag ett svartvitt laminatgolv som var precis under 8 mm tjock och som passar perfekt som sladdzoner. Har tyvärr ingen bild på detta än, men det kommer så småningom... Nackdelen är dock där det är höjdskillnader, men nu vet jag ju att där borde liggunderlag bli perfekt eftersom det är lite lättare att böja än lamiatgolvskivor....
marcus
Depåman

Återgå till Byggprojekt & modifikationer