Nostalgimässan

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Nostalgimässan

Inläggav Ford20m 01 apr 2007, 16:30

Ja då har man avklarat Nostalgimässan i Göteborg.Då har man träffat några bilbane fantaster.Men ingen från Göteborg tyvärr missade de.Jag kom inte dit i tid.Men det var bara Faller Cluben som hade bana en liten 8 men väldigt detalj rikt så nu blev man sugen på en liten bana i en resväska som man kan ha med sig på semestern.Men jag höll i plånboken ,lite köpte jag en Camaro från Hornby byggsats och en Corvette så jag kom billigt undan tänkte köpa mig 2st Volvo 850 .Men så tänkte jag det att jag ska satsa på en bil jag verkligen vill ha istället.Typ en som jag kan åka och tävla på skoj med hos någon av klubbarna i södra sverige.Nu äntligen är det klart med kommunen om vår bana i Halmstad 6spårig trä bana den ska börjas monteras ner nästa vecka för flytt.Så nu hoppas vi att det ska börja rulla på i vår klubb i Halmstad med.
Mvh:SE
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman

Klubb: Halmstad Raceway

Inläggav Borgis 01 apr 2007, 20:04

Tjena. Jag vet inte när du kom men Zeejay och jag var där tidigt. (The early bird gets the worm ;)) Vi träffade som hastigast Wiking på övervåningen där han visade Fallergrejor för hela slanten. Tråkigt att ingen annan bilbaneverksamhet fanns att beskåda där uppe. Kanske kan vi ändra på det någon gång framöver.

Zeejays och mina fynd blev mestadels Ninco classicbilar. Jag dök på dessa två så fort jag kom innanför dörren.

Bild

Underbara små kärror. Gissa om det var svårt att hålla tassarna borta från dem på jobbet som jag fick skynda till efter fyndandet.

Någon skulle säkert bara ställa in dessa "klenoder" i sitt vitrinskåp och hoppas att de skulle öka i värde men jag leker med bilar. Basta. De ska köras. Det är därför de är motoriserade. Därför är de nu vederbörligen testade några varv runt banan.
Porschen är lite rasslig men går annars precis hur bra som helst. Den har lite mindre välttendenser än kupemodellen av samma bil, precis som jag hoppades. Ferrarin är bara helt underbar. Susar tyst och snabbt runt banan. Magnetlös och NC1försedd den också. Härligt.

Zeejay köpte faktiskt ett liknande par, bara i andra färger. Snart blir det classic rejsing, tror jag. :)

Synd att vi inte sågs där, Fordmannen, men det går fler tåg och förhoppningsvis jobbar jag inte då. Men... det är bra att vara där under "floor rights. Det är värt 40 spänn extra att slippa trängas med alla andra dårar. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop

Klubb: GO69

Inläggav Ford20m 01 apr 2007, 20:41

Det var meningen att jag skulle varit där då med men fru hade mjölkningen i helgen så jag var inte där förän vid kl11.Men jag träffade Slot for fun och scalex samt tinumex hobby killarna så några har man ju träffat som man har sett på Tradera och forumet och så killen med Faller banan lten men fräck skulle passa att ha i bagaget på min Ford hehhehe
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman

Inläggav ZeeJay 01 apr 2007, 21:27

Tjaba!

Någon skulle säkert bara ställa in dessa "klenoder" i sitt vitrinskåp och hoppas att de skulle öka i värde men jag leker med bilar. Basta. De ska köras. Det är därför de är motoriserade. Därför är de nu vederbörligen testade några varv runt banan.

Helt rätt Borgis, samma med mina små raringar (bild kommer) fast inte mer än de 120 cm testspår som ligger framför mig på skrivbordet...dock många gånger fram och tillbaka.
Kan bara hålla med om att dessa fina skönheter till bilar ska användas och njutas av på banan och inte i nåt skåp.

Jag lyckades också få tag i ytterligare en i slot.it samlingens bilar, Jaguar XJ-R9 No 22.
Var lite sugen på att köpa en Seat Leon av Leif på Slotcar4fun men har ju siktat in mig på hela slot.it serien så valet fick bli en Jaguar denna gång.

Fick tag i 4 st stora påsar med scenery träd av Tinumix bröderna till bra penning, Material till permanent banan börjar ta plats nu...

För övrigt så var det tunt denna gång med bilbanegrejer och entusiaster. Med lite skarpa ögon så fanns det lite slotgrejer hos en del. Nån sålde Scalextric MC för 150 spänn...bra pris för den som gillar dem...så fynd kan man göra....

Tack Borgis för sällskapet, lika trevligt som alltid! :-) :-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Borgis 01 apr 2007, 21:43

ZeeJay skrev:Tack Borgis för sällskapet, lika trevligt som alltid! :-) :-)

Tack själv. Det är kul att ta en sväng dit med dig och lillan då och då. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop

Klubb: GO69

Inläggav Ford20m 01 apr 2007, 21:57

Tjolholm nästa fast med den stora leksaken ska du dit
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman

Inläggav Nico 01 apr 2007, 23:29

Borgis skrev:Någon skulle säkert bara ställa in dessa "klenoder" i sitt vitrinskåp och hoppas att de skulle öka i värde men jag leker med bilar. Basta. De ska köras. Det är därför de är motoriserade.

*HEADBANGAR*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav Nico 01 apr 2007, 23:31

ZeeJay skrev:Jag lyckades också få tag i ytterligare en i slot.it samlingens bilar, Jaguar XJ-R9 No 22.
Var lite sugen på att köpa en Seat Leon av Leif på Slotcar4fun men har ju siktat in mig på hela slot.it serien så valet fick bli en Jaguar denna gång.

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Shit, det blir en del bilar, och slantar! Med tanke på ditt DTM och Nascar samlande så vet vi alla att du kommer att leverera. Dom vill vi se uppradade någon gång 8)

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav Wiking 02 apr 2007, 08:46

Tack för all visad uppskattning till alla som tittade in till ett magert bilbanerum och beskådade Faller klubbens lilla men väl detaljerad och fungerande bana!

Vad häde egentligen med de andra klubbarna? Märklin och Scalextric var anmälda men uteblev båda två tyvärr,väldigt mycket besvikna besökare passerade genom rummet det kändes lite ensamt att förfoga över detta stora rum med vår lilla hobby :D

Vitsen med ett bilbanerum borde väl vara att visa bredden / utbudet på hobbyn varför jag tror att de yngre besökarna tycte det var töntigt med ett par mossiga gubbar som satt och stirrade på sina små bilar, taskigt med action och inte fick man prova heller!

Lite tråkigt då många yngre förmågor frågade om detta var allt som fanns att se... :(
Hoppas det blir bättre uppslutning den 7:e Oktober istället :thumb:
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker

Klubb: Faller AMS Club Sweden

Inläggav ZeeJay 02 apr 2007, 11:27

Nico skrev:
Shit, det blir en del bilar, och slantar! Med tanke på ditt DTM och Nascar samlande så vet vi alla att du kommer att leverera. Dom vill vi se uppradade någon gång

Hmm...jo man är ju 100 % inne i det jag företar mig så den är nu uppe i 8 st ( bild kommer ) och resten ligger på linje i beställning varefter det blir cash till det.
Rothmans 3 st Porsche # 1, # 2 o # 3 är redan beställda o avhämtas om 2 veckor.
Så nog blir det snart fullt hus... ;-)

Nå...tillbaka till Nostalgimässan...apropå nya bilar så är det suveränt att gå dit med Borgis som ahr ett hököga för de rätta köpen.
Förra gången på väg därifrån var vi såååå nära att köpa 5 st Nonco Classics för 1500:- spänn o sen fördela dessa mellan oss. Denna gång fanns samma 5 bilar + några till och nu slog vi till....fast dock inte på 1500:- erbjudandet utan vi köpte 2 st var. Borgis ser ni i början av tråden och själv lade jag beslag på följande 2 skönheter:

Bild

Ferrari 166 och Porsche 356 Speedster

Bild
Bild

UNDERBARA att glida fram med på banan.....helt utan magent o solklara favoriter redan.
Så solklara att jag bjöd hem en AC Cobra och en Austin Healey MK111 igår kväll från UK.

Tjoohooo....fler att samla och rejsa med....hehe.....
:thumb: :beer: :beer: :P
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Inläggav largasso 02 apr 2007, 11:47

ZeeJay skrev:
Rothmans 3 st Porsche # 1, # 2 o # 3 är redan beställda o avhämtas om 2 veckor.

Dom ska kanske hämtas i sydsverige??????????????
Kanske kan bli lite heavy rejsing på en känd skånebana isåfall.
Kanonsnygga bilar :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare

Klubb: HBG Slotcar

Inläggav ZeeJay 02 apr 2007, 11:50

Dom ska kanske hämtas i sydsverige??????????????
Kanske kan bli lite heavy rejsing på en känd skånebana isåfall.

Stämmer bra det.....finns redan undanlagda....och gärna det..resjing alltså...vore trevligt o få testa din fina bana.....
Kanske kan lägga en kväll i H-borg innan jag måste över till Danmark.
Ska ner till Köpenhamn den 18-20/4 så pm:a vart jag når dig.

Tjipp!
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Inläggav ZeeJay 02 apr 2007, 11:51

En liten bild på de senaste två Slot.It skönheterna......

Bild

BP Malardeau Lancian är supergo att köra med när den som nu bara är viktad med 5gram bly bakom framaxeln....
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer

Inläggav Ford20m 03 apr 2007, 09:09

Wiking skrev:Tack för all visad uppskattning till alla som tittade in till ett magert bilbanerum och beskådade Faller klubbens lilla men väl detaljerad och fungerande bana!

Vad häde egentligen med de andra klubbarna? Märklin och Scalextric var anmälda men uteblev båda två tyvärr,väldigt mycket besvikna besökare passerade genom rummet det kändes lite ensamt att förfoga över detta stora rum med vår lilla hobby :D

Vitsen med ett bilbanerum borde väl vara att visa bredden / utbudet på hobbyn varför jag tror att de yngre besökarna tycte det var töntigt med ett par mossiga gubbar som satt och stirrade på sina små bilar, taskigt med action och inte fick man prova heller!

Lite tråkigt då många yngre förmågor frågade om detta var allt som fanns att se... :(
Hoppas det blir bättre uppslutning den 7:e Oktober istället :thumb:

Ja jag tyckte det var synd med att det inte fanns några större banor.Så barn kunde pröva på i en annan miljö än hem miljön.Då kanske det känns lite roligare med bilbana.När man får köra på en större bana än en liten 8 och mot andra då kanske intresset växer mer. I denna data ålder så det inte är bara det som de förstår. En annan kröp ju runt i sandlådan som en mullvad när man var liten vi var ett gäng både killar och tjejer som växte upp till sammans där med att bygga stora städer .Det blev så intensivt att en del av oss blev ett par på riktigt och höll ihop till vuxen ålder de är kolt tycker jag.
mvh:SE Harplinge
Användarvisningsbild
Ford20m
Depåman

Återgå till Bilbana & allmänt