Recension av Carrera GO!!!

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Recension av Carrera GO!!!

Inläggav Razamanaz 08 jan 2006, 02:31

Jag hittade detta trevliga forum lite av en tillfällighet i somras, vilken i sin tur ledde till massa andra forum, vilket medförde att jag köpte två böcker om bilbaneracing (Slot Car Bible och Slot Car Racing: Tips,Tricks & Track Plans), dvs den inre bilbanedjävulen som liggat och slumrat länge vaknade till liv och ville släppas lös i full frihet. Tack vare småbarn fick den dock hållas kraftigt kopplad, men en liten julklappsbana kunde det kanske ändå bli. Dels för att 30 år försent fixa ett tidtagningssystem till en bilbana (fanns inte när jag som grabb körde Scalextric Classic), dels för att långsammt bygga upp ett bilbaneintresse hos barnen (5 år, 3 år och nu 1 månad) så att WAF ökar för inköp av en stor Ninco-bana om några år.

Några kriterier för val av bilbana var:
* Kunna köras av en 3-åring
* Kunna byggas av en 3-åring. Jag tycker att bygga bilbana är en lika viktig del av leken som att köra. Ungarna måste både kunna och få bygga själva. Det tar nog död på intresset istället för skapa det, om jag är för rädd om delarna eller om det är för komplicerat.
* Hålla för en 3-årings något ovarsamma behandling. Vill de små bygga en lång dragstersträcka med ett avslutande hopp för att se hur långt bilarna kan flyga, så OK.
* Hyfsad banlängd, dvs minst 10 meter. Dels för att få varvtider på en bra bit över 3 sekunder, dels för att få lite variation på möjliga banlayoter. Hur kul är en kort 8:a efter ett tag?
* Analog, så att jag själv kan fixa tidtagningssystem. Jag måste bara få förverkliga denna dröm, innan det digitala tar över. Så har jag nu även gjort, se tråden om Reflexdetektor istället för fotodiod och ljusramp för mer info.
* Inte dyrare än att man, utan att gråta, kan slänga banan om några år när kidsen har lekt skiten ur den, och det är dags för något mer seriöst.

Möjligtvis kan man sammanfatta det med att det viktiga är att det hela sker på barnens egna villkor, inte mina.

Valet av bilbana föll till slut på Carrera GO!!! Kvalitén verkade OK, och det finns gott om reservdelar och tillbehör. Det blev två grundsatser i julklapp. Den första, Street Endurance, 13,30m, för att få mycket banlängd och minimalt med looping-delar. Den andra, Police Chase, 5,70m, för att få en polisbil (barnen tycker det är jättekul att jaga pappa eller varandra med blinkande blåljus), en massa korta raksträckor och 45-graders-kurvor för att möjliggöra fler banlayoter, samt några extra vanliga rakor ett ersätta lopping-delar med och utföra plågsamma elektronikförsök på. Jag hittade inte någon svensk Web-shop som sålde Carrera GO ( :wink: ), så det blev www.mytoys.de istället. Totalt blev priset 140 euro (+ frakt) för 19,0m och 4 bilar, dvs i stort sett samma pris som Nincos billigaste grundpaket som ändå bara är en minimal nolla.

Så här blev resultat efter ett antal varianter på banlayout:

Bild

Nästan alla delar är med på bilden, så den är nog 18m, men banan byggs om rätt ofta.

En 3-åring behöver förstås hjälp med att sätta ihop banan, eller rättare sagt en 3-åring kan hjälpa till med att sätta ihop banan. Tar man det lugnt är bandelarna relativt lätta att sammanfoga, men barnen behöver ändå hjälp med att få ihop en vettig layout.

Bilarna verkar tåla vilka avåkningar som helst, och kan gå ruggigt fort. De har starka magneter och sladdar tyvärr inte det minsta, detta tycker jag för egen del gör att körkänslan är väl "sådär". Det är ingen som helst förvarning innan bilen åker av i en kurva, det enda man har att gå på är att man kanske kan köra lite fortare än man gjorde förra varvet. De små ligger förstås ännu inte på gränsen och jagar varvtider, men lite mer körkänsla hade nog varit pedagogiskt. Jag får prova en dag att ersätta bilens magnet med en blytyngd. Jag provade med att bara ta bort magneten, men bilarna är så lätta att de då inte ens klarar en kurva på minimal gas.


Bild

Gashandtagen är lite speciella. Förutom ett resistorreglage har de även en "turbo-knapp". Resistorreglage-delen är seriekopplad med ett effektmotstånd inbyggt i själva anslutningsbandelen, vilket gör att bilen får max omkring 70% av de 14,8V som spänningsaggregatet levererar. Turbo-knappen kopplar dock, via en extra ledning, förbi resistorreglaget och effektmotståndet och ger bilen alla 14,8V. Den går då verkligen tokfort. Turbo-knappen är egentligen bara till för att användas då man kör i en looping, provar man den på en kort raksträcka åker man nästan alltid av i den efterföljande kurvan.

Turbo-knappen är dock för komplicerad för att användas av en 3-åring. Dessutom sitter den på ett sådant sätt att i alla fall min 3-åring trycker in den ofrivilligt när han håller i handtaget, så den måste kopplas bort. Men åtminstone polisbilen klarar inte en looping med fullgas på resistorreglage-delen men utan turbo-fart. Så vad gör man? Tar bort alla loopar? En idé som ett Formel 1-freak som jag egentligen tycker är bra, men lösningen blev en annan.

Jag ersatte först den medföljande transformatorn med att labaggregat med variabel utspänning. Därefter modifierade jag gashandtagen så att turbo-knappen kopplades ur och resistorreglage-delen kopplades in på den ledning som turbo-knappen annars använde, dvs jag använde resistorreglaget men inte effektmotstånd i anslutningsbandelen. Med en spänningsmatning på c:a 10V klarar då bilarna en looping precis med fullgas.

Först körde vi dock utan looping och en spänningsmatning på c:a 8V, då kan bilarna köra runt utan att åka av oavsett hur mycket gas man ger. Det tyckte barnen var roligt i 2 dagar. Förmodligen hade det varit roligare med en sådan där "bilbana" uppbyggd av små färgglada plastbitar där batteridrivna bilar kör runt av sig själva. Nej, barnen krävde en looping för det hade de sett på kartongerna de fick i julklapp. Så det fick bli så, och lite oväntat fick loopingen en pedagogisk uppgift. "I en looping kör man snabbt" och "i en kurva kör man långsamt", annars "klarar man inte ett varv". Vipps, så började de använda gasreglagen lite mer aktivt, inte bara köra runt och runt.

I praktiken varierar vi inte spänningen på labaggregatet längre, den funktionen har lite spelat ut sin roll och fått mindre användning än jag först trodde. Det är bara när jag kör själv som jag försöker hitta den optimala spänningsnivån för att på så sätt få bästa möjliga varvtid. Egentligen hade det räckt med den medföljande transformatorn, koppla ur turbo-knappen och ersätta effektmoståndet i anslutningsbandelen mot ett med något lägre ohm-tal. Fast egentligen borde man byta ut hela gashandtaget, det är lite för stort för en 3-årings händer, och kräver att de använder ett onödigt komplicerat tvåhandsgrepp. Finns det någon som har tips på riktigt små gashandtag?

Enligt Carrera själva är Carrera GO avsedd för 6 år och uppåt. 6-7-8-åringar kan säkert tycka det är skoj med en massa loopar, men undrar om de inte egentligen också vill ha lite mer körkänsla än vad Carrera GO erbjuder. Så lite missar man nog denna målgrupp. Det hindrar förstås inte galna tyskar att bygga enorma banor. En liten poäng har dessa tyskar dock. Det är många parametrar som påverkar den totala körglädjen, men om man håller allt annat än körkänsla och banlängd konstant, så tycker jag man kan accepera lite mindre körkänsla om man får lite mer banlängd (gäller upp till i alla fall 15m). Dvs, jag tror att den totala körglädjen på en minimal Scalextrix-8:a är nära noll, men en Carrera GO-bana på drygt 13m för samma kostnad är rätt skoj. Vid vilken kostnad de möts är upp till var och en att bedömma. När man kommer upp i kostnaden för extremtyskarnas Carrera GO-banor, har förstås Scalextric/Ninco vunnit för länge sen.

För barn under 6 år kan Carrera GO dock vara en bra nybörjarbana, kvalitén på bandelar, bilar och gashandtag är helt OK, det finns gott om reservdelar och tillbehör, och priset är inte allför högt. Dock kräver det modifieringar av åtminstone gashandtagen för att fungera bra. Tro inte att man kan köpa ett litet grundset på 5,70m med en looping och låta en 2-3-4-åring köra utan att göra modifieringar och/eller att ta bort loopen, det fungerar inte. Man behöver dock inte vara rädd för de grundset som innehåller en vertikal 180-graderskurva, denna består egentligen av böjda raksträckor och två standard-90-graderskurvor. De böjda raksträckorna kan man plocka bort, och så har man bara kvar standard-90-graderskurvorna och kan svänga på marken...

För egen del är jag väl egentligen nöjd för tillfället, jag fick genomfört mitt tidtagningsprojekt, och även om jag kanske hade önskat mig lite mer körkänsla, så är det förstås jättroligt att köra bilbana igen efter c:a 30 års uppehåll. Vi får se vad bly istället för magnet kan göra för körkänslan. Även de små tycker att det är kul, men man får gå försiktigt fram, en bilbana konkurrerar ju med en massa andra leksaker och aktiviteter, det hela får som sagt ske på deras egna villkor. Jag hoppas dock att familjens totala bilbaneintresse ökar gradvis, så att det om ett antal år blir aktuellt att investera i lite mer seriös digital bilbaneracing. Bilbanedjävulen i mig drömmer om en 20+ meter lång digital Ninco-bana. Vi får se vad värdet på WAF är om fem år.

WAF? Wife Acceptance Factor, förstås.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav GO!!!Markus 08 jan 2006, 12:00

Hello you slotter up there in the snowy north!
(Sorry for speaking english but I dont understand a word swedish, norsk, finnish, dansk or whatever you are speaking here).

This morning I checked my website counterlog and I wondered why I got a couple of hits from a swedish website. So I checked the referrer and found this slotracing forum and the long and good (as far as I can understand without understanding the words :sceptic: ) Carrera GO review from Razamanaz with a link to my Homepage.


So I just wanted to send you a friendly "Hello from Germany" to you all!




P.S.: I read something about orders at mytoys:
Jag hittade inte någon svensk Web-shop som sålde Carrera GO ( Wink ), så det blev http://www.mytoys.de istället. Totalt blev priset 140 euro (+ frakt) för 19,0m och 4 bilar, dvs i stort sett samma pris som Nincos billigaste grundpaket som ändå bara är en minimal nolla.

If somenebody wants to order there you can mail me or send me a PM and I can give you a coupon number to save 10 EURO!
My (german) Carrera GO Homepage with optional english translation : http://www.carrera-go.de
Användarvisningsbild
GO!!!Markus
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 jan 2006, 11:36
Ort: Essen; Germany

Re: Recension av Carrera GO!!!

Inläggav Nico 08 jan 2006, 12:48

Halloj Raz!

Välkommen till forumet och tack för intressant läsning av GO!-banorna. Kvinnor verkar ha svårt att förstå sig på oss män ibland. Dom ska vara lyckliga över att dom inte har en susning om vad det kostar.

/Nico :beer:

Razamanaz skrev:...Bilbanedjävulen i mig drömmer om en 20+ meter lång digital Ninco-bana. Vi får se vad värdet på WAF är om fem år...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav SlotRacer 08 jan 2006, 13:50

Utmärkt recention!
Jag tillhör definitivt din målgrupp.

Mina ungar (nu 4 och 5.5) har fått en massa Biltemadelar att leka/köra/bygga med.
(Billigt förra Julen, finns tyvärr inte i deras sortiment längre)
Efter ett års flitigt brukande är dom slitna men fungerar fortfarande tiilräckligt bra.

Det enda jag gjorde var att meka dit en Scalextric powerbase (med tillhörande handtag)på en raka och gav dom några mina gamla Ninco Porschar.

Bana 600:-
Bilar då ca 2*250:- (om man sitter och studerar onlinebutikernas Rea ca 2ggr/dag)

Det var först när Alva, då tre år, hade tänkt att använda bilarna som rullskridskor med storebror som förare som dom havererade.
Takstolparna knäckta, men dom rullar fortfarande, Go! NINCO.

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Kalle L 24 jan 2006, 09:50

Utmärkt recension, Razamanaz!
Jag har nu införskaffat en GO!-bana till 6-åringen och efter ett antal varv kan jag bara instämma i dina kommentarer om banan.

Har du gjort några försök att byta ut magneterna mot vikter?
Bilarna "sugs" verkligen fast i banan av magneterna och avåkningarna sker utan större förvarningar...Vore ju trevligt med lite ställ och vänsterbromsning i kurvorna... :)

Turbo-knappen kan nog också orsaka lite huvudbry i början, särskilt för en knatteförare.
Men tusan vilket drag det blir i galoschen när man använder den!!! :D
Gissar att det är en skön känsla att blåsa ur bilen på en 9-meters raksträcka...!
För att inte tala om känslan nära man sedan med en medelstor skruvmejsel försiktigt avlägnsar kärran ur innerväggens spräckta gipsskiva... :D

Så, nu får vi väl se hur racingintresset utvecklar sig...Det blir garanterat någon mindre utbyggnad av banan.
Man hoppas ju onekligen att grabbens intresse ska hålla i sig så att förhandlingspositionen för en 1:32-bana kan gynnas! :wink:
Kalle L
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 jan 2006, 14:46

Inläggav Razamanaz 31 jan 2006, 17:00

Har du gjort några försök att byta ut magneterna mot vikter?


Nej, jag har inte hunnit med det ännu, men förr eller skall jag göra ett litet test.

Däremot har jag hunnit med att byta ut handtagen. Jag köpte några Scalextric Sport-handtag billigt på tradera, och de passar något bättre i handen på min 3-åring.

Jag har kopplat in dem på "turbo-knapps-anslutningen", dvs utan anlustningsbandelens effektmotstånd, och det fungerar för mig eftersom jag inte kör med originaltrafon utan istället ett labaggregat med variabel utspänning. Om man kör med "originalspänningen" på 14,8V så är bilen lite väl känslig, även om Scalextric Sport-handtaget är på 60 ohm.

Om man vill köra med originaltrafon och ett Scalextric Sport-handtag, är det nog bättre att koppla det via anslutningsbandelens effektmotstånd, men byta ut originaleffektmotståndet, som är på ca 32 ohm, mot ett med lägre värde.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Ghost 31 jan 2006, 19:41

Har du gjort några försök att byta ut magneterna mot vikter?

Du skulle kunna testa att klyva magneten (för det är väl ferromagneter, sådär lite mjuka) som sitter på undersidan...
Alternativt, om den sitter chassiet, att skimsa den med någon tunn plastbit.
Allt för att minska magnetens påverkan, utan att för den skull helt ta bort effekten.

Som exempel kan nämnas att Ninco's Toyota behöver skimsas en millimeter för att komma ner till samma magna som Hondorna har.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Razamanaz 22 feb 2006, 11:51

Bild

Nu har jag testat att flytta magneten på en Carrera GO-bil. Som framgår av ovanstående bild, så sitter magneten under chassiet. Den går inte att klyva (i alla fall inte på ett enkelt sätt), men den går att flytta. Jag provade med att tejpa fast den c:a en centimeter bakom pickupen, precis före "upphöjningen".

I innerkurvorna gav detta lite sladd och lite mer körkänsla än innan. Egentligen är ju inte Carrera GO-bil gjord för att sladda, eftersom pickupen inte kan vrida sig till skillnad mot en vanlig 1:32-bil. Jag trodde att det skulle bli problem med att strömflätorna skulle kortsluta spåret (vilket skulle kunna lösas genom att korta ner flätorna), men i o m att bilen inte sladdade så mycket, så blev inte det ett problem.

Problemet blev istället ytterkurvorna. Bilarna är ju egentligen konstruerade för att sitta klistrade i banan mha magneten, så bandelarna behöver inte vara så breda. Dvs, med lite sladd hamnar man utanför. Det hjälpte inte att sätta upp de medföljande staketen, de fungerar bara som prydnad och är för veka för att "ta en sladd". Man skulle själv bygga egna sladdzoner, men det känns just nu för överambitiöst i förhållande till vad det ger.

Så det gick inte i praktiken, och det hade man väl kunnat lista ut innan, men jag antar att jag var lite desperat. Jag får trösta mig med lite analog bilbaneelektronik istället.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Ghost 22 feb 2006, 12:28

Du får trösta dig med att komma ner å köra... :taunt:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Razamanaz 22 feb 2006, 13:18

Du får trösta dig med att komma ner å köra...


Jag tänkte faktiskt titta förbi ikväll. Dock inte för att köra, utan för att lämna bärbar-hårddisk.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Borgis 22 feb 2006, 13:24

Jag tycker att du kan komma och köra också. Du hade väl någon formelbil, eller?
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Razamanaz 22 feb 2006, 14:18

Formel-bilen var min kompis bil, jag har inga 1:32-bilar ännu Jag tycker egentligen också att jag skall köra, men om WAF för en riktiga bilbana skall öka, så bör jag nog vara hemma i vår och sommar och byta blöjor.

Men vi får se vad som händer i höst. Jag är i alla fall passiv medlem i GRK nu.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Inläggav Borgis 22 feb 2006, 17:35

Ah, jag blandade ihop er. Jag såg att jag kört sönder hjulupphängningen på min ena bil, annars kunde du lånat den. Men men, det finns säkert någonting du kan putta runt banan en liten stund i alla fall. :)

Synes!
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 22 feb 2006, 18:18

Det finns en eller annan som kan användas. Å fri tid på banan blir det oxå idag. Dels sitter jag upptagen med lödande, dels är det ju sätta ihop bil som står på schemat som sådant.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Re: Recension av Carrera GO!!!

Inläggav norlin 23 mar 2010, 23:15

Jag ersatte först den medföljande transformatorn med att labaggregat med variabel utspänning. Därefter modifierade jag gashandtagen så att turbo-knappen kopplades ur och resistorreglage-delen kopplades in på den ledning som turbo-knappen annars använde, dvs jag använde resistorreglaget men inte effektmotstånd i anslutningsbandelen. Med en spänningsmatning på c:a 10V klarar då bilarna en looping precis med fullgas.


Kollar på samma modifikation men med originaltransformatorn utan att få till det, är det så enkelt att det inte går eller att man måste in i anslutningsbandelen och mecka?
Skulle vilja ha "turbo" vid fullgas så att säga.
Tips montages tacksamt.
Farfar Norlin.
Man slutar inte leka när man blir gammal, man blir gammal när man slutar leka.
Användarvisningsbild
norlin
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 feb 2010, 16:35
Ort: Frändefors

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 75 gäster

cron