Jag hittade detta trevliga forum lite av en tillfällighet i somras, vilken i sin tur ledde till massa andra forum, vilket medförde att jag köpte två böcker om bilbaneracing (Slot Car Bible och Slot Car Racing: Tips,Tricks & Track Plans), dvs den inre bilbanedjävulen som liggat och slumrat länge vaknade till liv och ville släppas lös i full frihet. Tack vare småbarn fick den dock hållas kraftigt kopplad, men en liten julklappsbana kunde det kanske ändå bli. Dels för att 30 år försent fixa ett tidtagningssystem till en bilbana (fanns inte när jag som grabb körde Scalextric Classic), dels för att långsammt bygga upp ett bilbaneintresse hos barnen (5 år, 3 år och nu 1 månad) så att WAF ökar för inköp av en stor Ninco-bana om några år.
Några kriterier för val av bilbana var:
* Kunna köras av en 3-åring
* Kunna byggas av en 3-åring. Jag tycker att bygga bilbana är en lika viktig del av leken som att köra. Ungarna måste både kunna och få bygga själva. Det tar nog död på intresset istället för skapa det, om jag är för rädd om delarna eller om det är för komplicerat.
* Hålla för en 3-årings något ovarsamma behandling. Vill de små bygga en lång dragstersträcka med ett avslutande hopp för att se hur långt bilarna kan flyga, så OK.
* Hyfsad banlängd, dvs minst 10 meter. Dels för att få varvtider på en bra bit över 3 sekunder, dels för att få lite variation på möjliga banlayoter. Hur kul är en kort 8:a efter ett tag?
* Analog, så att jag själv kan fixa tidtagningssystem. Jag måste bara få förverkliga denna dröm, innan det digitala tar över. Så har jag nu även gjort, se tråden om Reflexdetektor istället för fotodiod och ljusramp för mer info.
* Inte dyrare än att man, utan att gråta, kan slänga banan om några år när kidsen har lekt skiten ur den, och det är dags för något mer seriöst.
Möjligtvis kan man sammanfatta det med att det viktiga är att det hela sker på barnens egna villkor, inte mina.
Valet av bilbana föll till slut på Carrera GO!!! Kvalitén verkade OK, och det finns gott om reservdelar och tillbehör. Det blev två grundsatser i julklapp. Den första, Street Endurance, 13,30m, för att få mycket banlängd och minimalt med looping-delar. Den andra, Police Chase, 5,70m, för att få en polisbil (barnen tycker det är jättekul att jaga pappa eller varandra med blinkande blåljus), en massa korta raksträckor och 45-graders-kurvor för att möjliggöra fler banlayoter, samt några extra vanliga rakor ett ersätta lopping-delar med och utföra plågsamma elektronikförsök på. Jag hittade inte någon svensk Web-shop som sålde Carrera GO ( ), så det blev www.mytoys.de istället. Totalt blev priset 140 euro (+ frakt) för 19,0m och 4 bilar, dvs i stort sett samma pris som Nincos billigaste grundpaket som ändå bara är en minimal nolla.
Så här blev resultat efter ett antal varianter på banlayout:
Nästan alla delar är med på bilden, så den är nog 18m, men banan byggs om rätt ofta.
En 3-åring behöver förstås hjälp med att sätta ihop banan, eller rättare sagt en 3-åring kan hjälpa till med att sätta ihop banan. Tar man det lugnt är bandelarna relativt lätta att sammanfoga, men barnen behöver ändå hjälp med att få ihop en vettig layout.
Bilarna verkar tåla vilka avåkningar som helst, och kan gå ruggigt fort. De har starka magneter och sladdar tyvärr inte det minsta, detta tycker jag för egen del gör att körkänslan är väl "sådär". Det är ingen som helst förvarning innan bilen åker av i en kurva, det enda man har att gå på är att man kanske kan köra lite fortare än man gjorde förra varvet. De små ligger förstås ännu inte på gränsen och jagar varvtider, men lite mer körkänsla hade nog varit pedagogiskt. Jag får prova en dag att ersätta bilens magnet med en blytyngd. Jag provade med att bara ta bort magneten, men bilarna är så lätta att de då inte ens klarar en kurva på minimal gas.
Gashandtagen är lite speciella. Förutom ett resistorreglage har de även en "turbo-knapp". Resistorreglage-delen är seriekopplad med ett effektmotstånd inbyggt i själva anslutningsbandelen, vilket gör att bilen får max omkring 70% av de 14,8V som spänningsaggregatet levererar. Turbo-knappen kopplar dock, via en extra ledning, förbi resistorreglaget och effektmotståndet och ger bilen alla 14,8V. Den går då verkligen tokfort. Turbo-knappen är egentligen bara till för att användas då man kör i en looping, provar man den på en kort raksträcka åker man nästan alltid av i den efterföljande kurvan.
Turbo-knappen är dock för komplicerad för att användas av en 3-åring. Dessutom sitter den på ett sådant sätt att i alla fall min 3-åring trycker in den ofrivilligt när han håller i handtaget, så den måste kopplas bort. Men åtminstone polisbilen klarar inte en looping med fullgas på resistorreglage-delen men utan turbo-fart. Så vad gör man? Tar bort alla loopar? En idé som ett Formel 1-freak som jag egentligen tycker är bra, men lösningen blev en annan.
Jag ersatte först den medföljande transformatorn med att labaggregat med variabel utspänning. Därefter modifierade jag gashandtagen så att turbo-knappen kopplades ur och resistorreglage-delen kopplades in på den ledning som turbo-knappen annars använde, dvs jag använde resistorreglaget men inte effektmotstånd i anslutningsbandelen. Med en spänningsmatning på c:a 10V klarar då bilarna en looping precis med fullgas.
Först körde vi dock utan looping och en spänningsmatning på c:a 8V, då kan bilarna köra runt utan att åka av oavsett hur mycket gas man ger. Det tyckte barnen var roligt i 2 dagar. Förmodligen hade det varit roligare med en sådan där "bilbana" uppbyggd av små färgglada plastbitar där batteridrivna bilar kör runt av sig själva. Nej, barnen krävde en looping för det hade de sett på kartongerna de fick i julklapp. Så det fick bli så, och lite oväntat fick loopingen en pedagogisk uppgift. "I en looping kör man snabbt" och "i en kurva kör man långsamt", annars "klarar man inte ett varv". Vipps, så började de använda gasreglagen lite mer aktivt, inte bara köra runt och runt.
I praktiken varierar vi inte spänningen på labaggregatet längre, den funktionen har lite spelat ut sin roll och fått mindre användning än jag först trodde. Det är bara när jag kör själv som jag försöker hitta den optimala spänningsnivån för att på så sätt få bästa möjliga varvtid. Egentligen hade det räckt med den medföljande transformatorn, koppla ur turbo-knappen och ersätta effektmoståndet i anslutningsbandelen mot ett med något lägre ohm-tal. Fast egentligen borde man byta ut hela gashandtaget, det är lite för stort för en 3-årings händer, och kräver att de använder ett onödigt komplicerat tvåhandsgrepp. Finns det någon som har tips på riktigt små gashandtag?
Enligt Carrera själva är Carrera GO avsedd för 6 år och uppåt. 6-7-8-åringar kan säkert tycka det är skoj med en massa loopar, men undrar om de inte egentligen också vill ha lite mer körkänsla än vad Carrera GO erbjuder. Så lite missar man nog denna målgrupp. Det hindrar förstås inte galna tyskar att bygga enorma banor. En liten poäng har dessa tyskar dock. Det är många parametrar som påverkar den totala körglädjen, men om man håller allt annat än körkänsla och banlängd konstant, så tycker jag man kan accepera lite mindre körkänsla om man får lite mer banlängd (gäller upp till i alla fall 15m). Dvs, jag tror att den totala körglädjen på en minimal Scalextrix-8:a är nära noll, men en Carrera GO-bana på drygt 13m för samma kostnad är rätt skoj. Vid vilken kostnad de möts är upp till var och en att bedömma. När man kommer upp i kostnaden för extremtyskarnas Carrera GO-banor, har förstås Scalextric/Ninco vunnit för länge sen.
För barn under 6 år kan Carrera GO dock vara en bra nybörjarbana, kvalitén på bandelar, bilar och gashandtag är helt OK, det finns gott om reservdelar och tillbehör, och priset är inte allför högt. Dock kräver det modifieringar av åtminstone gashandtagen för att fungera bra. Tro inte att man kan köpa ett litet grundset på 5,70m med en looping och låta en 2-3-4-åring köra utan att göra modifieringar och/eller att ta bort loopen, det fungerar inte. Man behöver dock inte vara rädd för de grundset som innehåller en vertikal 180-graderskurva, denna består egentligen av böjda raksträckor och två standard-90-graderskurvor. De böjda raksträckorna kan man plocka bort, och så har man bara kvar standard-90-graderskurvorna och kan svänga på marken...
För egen del är jag väl egentligen nöjd för tillfället, jag fick genomfört mitt tidtagningsprojekt, och även om jag kanske hade önskat mig lite mer körkänsla, så är det förstås jättroligt att köra bilbana igen efter c:a 30 års uppehåll. Vi får se vad bly istället för magnet kan göra för körkänslan. Även de små tycker att det är kul, men man får gå försiktigt fram, en bilbana konkurrerar ju med en massa andra leksaker och aktiviteter, det hela får som sagt ske på deras egna villkor. Jag hoppas dock att familjens totala bilbaneintresse ökar gradvis, så att det om ett antal år blir aktuellt att investera i lite mer seriös digital bilbaneracing. Bilbanedjävulen i mig drömmer om en 20+ meter lång digital Ninco-bana. Vi får se vad värdet på WAF är om fem år.
WAF? Wife Acceptance Factor, förstås.