Köpa bilbana från USA? Elektronik.

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Köpa bilbana från USA? Elektronik.

Inläggav neo 24 apr 2011, 21:01

Hej,

Har hittat en bilbana, Tyco, på amerikanska eBay och skulle av nostalgiskäl vilja köpa denna (tillverkades i början av 1980-talet).
Bilbanan kommer självklart med en transformator (power pack) anpassad för USA och jag undrar bara hur jag bäst får den att fungera här i Sverige? Är det bara att köpa en adapter?

Har även kvar en bara jag fick när jag var liten. Fungerar bilarna från den amrikanska att köra på min "svenska" bana?

Ursäkta om det är banala frågor. Är bara nyfiken på om det är någon som köpt en bana och bilar från USA och hur/om de gjort för att konvertera den.

Allt gott,
Neo.
neo
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2011, 20:51

Re: Köpa bilbana från USA? Elektronik.

Inläggav Borgis 24 apr 2011, 21:33

Du kan köra med i stort sett vilken likströmstrafo som helst som du kan köpa på t ex Clas i sjön eller Kjell o Co.
Bilarna vill väl ha 13-15 volt eller nåt sånt.

Men jag blir nyfiken på vilken Tycobana det är som du måste handla från staterna?
Det finns ju rätt mycket på Tradera annars om det inte är någon specifik bana du bara måste ha.

/Borgis
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Köpa bilbana från USA? Elektronik.

Inläggav neo 25 apr 2011, 00:37

Eftersom det är samma system som finns (fanns?) i Sverige, borde man inte då bara kunna köpa en sån här:
http://www.tradera.com/TYCO-TRANSFORMAT ... _131793200

..istället för den amerikanska transformatorn? Eller missar jag någonting väsentligt, då? ;)
neo
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 apr 2011, 20:51

Re: Köpa bilbana från USA? Elektronik.

Inläggav Crewe Alex 25 apr 2011, 21:40

Jo det borde du kunna göra. I alla fall så gjorde jag det till en Tyco-bana jag köpt från USA. Och det funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster