Recensision av Digitalracing

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Recensision av Digitalracing

Inläggav Prez 11 dec 2005, 13:32

Äntligen kom startsetet hem till oss. Vid första anblicken ser det bra ut med två Boxterbilar snygga handtag schyssta grejor rakt av.

Byggde ihop banan enligt ritning och det gick väl på c:a 20 minuter där bro konstruktionen tog lite tid att fatta då jag aldrig läser instruktionerna förrens jag fastnat (typiskt många av oss tror jag). Banan blev ett slags brett w med spårbyte i två kurvor och enligt infon 6,72 m lång. Nu var det dags att kolla om bilarna funkade.

Jag o äldsta dottern fick prova först och körde bara runt lite för att "känna" in banan. Hmmmm tänkte jag något känns fel....men lämnade över till den yngsta dottern och satte mig för att läsa lite i manualen....AHA....där stod det ngt, alla bilar kan tydligen välja om de skall bromsas vid släpp av gasen, inte alls eller mha en knapp på handtaget...STOPP ropar man till döttrarna som kör likt två John Mcenroe på hal is...dvs smockan hänger i luften och bilarna får MYCKET stryk.

Satte mig vid den digitala kontrollenheten och knappade in att bromsen skulle skötas mha knappen. Detta ledde till mer"flyt" i körningen och bromsknappen används aldrig. Vi fortsatte att köra lite under fredagen och utvärderingen måste bli positiv, spårbyten funkar klockrent och bilarna funkar riktigt bra.

På lördagen skulle det komma två polare med familj till mig så jag åkte till TRU för att inhandla en extrabil. (har ju två analoga till men inte fått chip till dem ännu). Det blev en Audi TT med handtag för 600 spänn (aj). Nu skulle digital racing testas på allvar.

WOW....efter många olika race med diverse konstellationer så måste jag säga att racingen är intensiv och rolig. Vi körde oftast Grandprix på 25 varv, där vi la till regeln att om man körde av så ropade man stopp och alla skulle stanna, sen fortsatte alla då man var återplacerad på banan. Stopp fick dock bara ropas två ggr/bil, efter 3:e utkörningen var du diskad, detta ledde till försiktig, planerad körning där om du ledde bevakade din ledning genom att lägga dig i samma spår som den som jagade dig...taktiskt!

Allt är dock inte bara positivt:

1. Handtaget som följde med Audin suger, det ger inte lika mycket kräm som de andra och detta är tydligen ett känt faktum enligt brittiska forumet. VAD I.... 200 kr rätt ner i säcken, tycker att Scalextric skall kalla tillbaks alla felaktiga handtag genast!!

2. Att ha spårbyte bara i kurvor?? Vi saknar ett X på en raka av samma typ som SCX har.

3.Displayen på enheten är sjukt liten och infon därifrån kan du glömma att se under racing.

4. Banan är för kort för att det skall bli "riktig" racing.

5. Bilarna tappar greppet väldigt lätt i kurvorna, och särskilt då du byter spår i en kurva, hastigheten inför bytet måste vara väldigt låg. (Återkommer mer om detta är likadant för Vipern, o GT3:an då jag chippat dem)

Usch ...jag är värdelös på att skriva men en jävel på att snacka, men hoppas att ni förstår ngt av ovanstående!

/Prez[/list]
Prez
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 nov 2005, 16:33

Inläggav Nico 12 dec 2005, 02:13

I överlag känner jag som alltid inför digitalt. En 2-spårs lösning för folk med platsbrist, annars låter man bli. Låter som man tillför problem till en hobby som redan omfattar tillräckligt med pill!

Bara min tanke alltså...

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 12 dec 2005, 04:29

Men den sammanfattar det hela rätt väl Nico.
En av fördelarna med bilbana är den minimala mängden felande länkar.

Annars finns det säkerligen en massa fräcka skäl att köra digitalt.
Även om jag skulle nöja mig med de två DTM-seten som SCX har. Sex bilar och en massa spårbyten (typ åtta, om jag minns rätt).
Alternativt utnyttja tekniken som sådan, men med TCR... Där man verkligen kunde byta spår när och var man ville... :o

Men för att hålla sig till ämnet... Det var en trevlig recension. Din "mitt uppe i" var befriande jämfört med folk som går in på detaljer på ett rent "en gång per dygn använd kroppsfunktion" vis. För att låna uttryck från engelskan då alltså.

Dvs... Tack för en trevlig recension! :thumb:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 12 dec 2005, 09:44

Prez, jag tycker också recensionen var bra. Den fångade verkligen en känsla av att du var mitt uppe i körandet och bara gjorde paus för att skriva några rader. Det är ofta så de bästa recensionerna görs, inom många genrer.

Vad gäller digitalt teknik inom bilbanehobbyn så fascinerar tekniken mig en del, tycker det låter spännande. Men jag har två sidor, den teknikintresserade och den estetiska/känsloladdade sidan. För mig är det överhand på nostalgi och "känsla" snarare än intressant teknisk perfektion. Därför lockar fyrspårigt Classic mig i högre grad. Tycker det är lite "svängigare" på nåt sätt. :)

Lycka till med ditt fortsatta testande av tekniken, hoppas du kan bygga ut banan lite sinom tid, då du ju fann den något kort. Och att du inte blir ruinerad på kuppen såklat. :)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Oläst tråd?!

Inläggav ymigs 15 dec 2005, 13:55

Om man lägger in ett inlägg nu så kanske tråden uppdateras?
Jag testar (jobbar som mjukvarutetstare så jag kan inte låta bli...) :P
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 15 dec 2005, 21:16

Jag får väl dra mitt strå till stacken oxå då... :o
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Re: Oläst tråd?!

Inläggav Borgis 15 dec 2005, 21:35

ymigs skrev:Om man lägger in ett inlägg nu så kanske tråden uppdateras?
Jag testar (jobbar som mjukvarutetstare så jag kan inte låta bli...) :P


Näe, tiden lurar man inte. Det lär nog ordna sig på söndag. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Dan J. 18 dec 2005, 12:38

Prez, du är absolut inte värdelös på att skriva! Det är ju som man nästan blir tvungen att erkänna :
"-Ja, det där vore nog lite kul att prova!"
Hälsningar / Dan J. ("Classic-gubbe")
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Johan123 18 dec 2005, 14:37

Hej

Tack för en bra recention. Det skulle vara kul om fler kan bidra till att sprida lite kunskap kring vår digitala framtid.
Gillarbilar
Johan123
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 nov 2005, 15:06

Inläggav Johan123 18 dec 2005, 14:40

Förlåt

Recention heter det naturligtvis inte.

Recension heter det.
Gillarbilar
Johan123
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 nov 2005, 15:06

Inläggav Prez 19 dec 2005, 21:41

Jaha nu har ännu en helg med "plåtskador" gått.

Chipen från nordic kom i förra veckan och jag satte mig genast ner för att klura ut hur man chippade Vipern o porschen....efter c:a 2 timmar med mycket pill och lite lödning var de redo att krossa varvrekordet.

Båda bilarna gick bra och hade dessutom lyse(löjligt att man tycker det är coolt). Vipern betedde sig som en amerikanare brukar göra....går fort rakt fram men kastade ut bakvagnen i kurvorna, det gick ju för farao inte köra den...efter lite magnet flyttning och dylikt så kom jag på den briljanta idén att lägga i en femkrona över magneten och vips så gick den som på räls med "snygga" sladdar. Porschen går som ett spjut och nu efter allt pill och testande har jag lyckats få de två bilarna lika snabba i varvtid.

En sak dock....den röda porschen som följde med setet är sjukt snabb...finns ingen av de andra bilarna som matchar den :sceptic:

Vid ett kort tillfälle var vi 4 bilar på banan samtidigt och det funkade klockrent, inga bekymmer alls. Rolig och tät racing med mycket taktikkörning.

Slutvärdering av scalextricdigitalt:

Positiva saker:
1. Du kan köra upp till 6 bilar utan att spendera "för mycket" pengar.
2. Nästan alla bilar går att chippa
3. Skulle du mot all förmodan tröttna på spårbyten är det "bara" att inhandla en transformator och köra med bilarna som vanligt.(detta är ju en klar fördel om polaren har en vanlig bana)
4. En förhållandevis stor bana tar inte upp ett helt rum som en 6-spårig skulle göra.

Negativt:
Kommer inte på något alls här...hmm vad skulle det vara isåfall? Jo kanske det att ...nej..

Lysande!
Prez
Övningskör
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 nov 2005, 16:33


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster