Ibland kan det kosta lite att vilja experimentera lite grann....
Det började med den här.
Hade funderat ett tag på en lite kraftigare transformator då jag tyckte en del bilar var lite slöa. Hittade denna i bortglömd i en låda. Bara 12 volt, men lite högre Ampere så det kunde väl vara värt att prova. Läste noga igenom SCP-1 bruksanvisning, och visst det skulle inte vara några problem. Så jag pluggade in den och bilen rullade på, men var definitivt inte snabbare. I samma ögonblick sa det "POPP" om powerbasen/tidtagningsenheten. Mörker. NEJ, nej, nej. Kopplar loss den och tittar på undersidan. Max 1500mA står det. Skit. Skruvar isär den och konstaterar att en kondensator "exploderat" och kretskortet verkar helt ha kortslutits.
För att kunna köra så blev det efter ett tag en lösning där jag tog den Ninco powerbase jag hade och kopplade in på slingan. Har fungerat utmärkt, och med ett vanligt resistorhandtag kan jag köra ut andra hållet också.
Först hade jag bara lödit fast den i ett spår men häromdan tog jag skalet från SCX-pb:n och kopplade in den den vägen.