Tips för Ninco Digital?!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Tips för Ninco Digital?!

Inläggav Ducatist 20 jan 2011, 20:15

Jag har sedan ett par år tillbaka kört Ninco Digital och har några frågor som jag tror det finns tips kring och erfarenhet av här på forumet.

De enda bilar som jag tycker går riktigt bra (kör alltid utan magnet) är Ninco´s egna. NSR-bilar blir i stort sett omöjliga att köra i såväl amatör som pro-läge och Slot.it-bilar som annars är så trevliga verkar bli överhettade och beter sig knepigt. Finns förslag på lösningar eller svar kring detta? Jag har testat såväl Ninco standardhandtag som det progressiva och märker ingen större skillnad...

Jag har även sett på SlotForum att det nu verkar finnas en version 1.08 av konsolen och att denna har en något annorlunda profil på körlägena. Har någon testat denna konsol eller vet mer om detta?
Ducatist
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 okt 2008, 12:32

Re: Tips för Ninco Digital?!

Inläggav Razamanaz 20 jan 2011, 23:21

Hej,

Jag använder i och för sig inte N-Digital längre, utan väntar på Slot.its digitala system Oxigen, men ger förstås gärna lite tips om N-Digital.

En ren bana, och rena och inte för slitna borst är nödvändigt, men det har du säkert redan. Även om Nincos bandelar sitter ihop bra, så har jag faktiskt haft lite kontaktproblem någon gång, så det kan vara värt att kontrollera extra noga att banddelarna har bra elektrisk kontakt med varandra.

Koppararmen på N-Digial-handtagen kan ibland ha lite dålig kontakt och behöva en liten justering, mer info i detta inlägg.

Använd lite tejp för att fixa isoleringen på växlarna, mer info i detta inlägg.

Men om man har version 1.05 av konsolen/PB:en (jag skulle gissa att du har den om du har haft N-Digital ett tag), så är enligt min mening det största problemet med N-Digital dess ”översättning mellan gasutslag och spänning till motorn”, eller ”throttle profiles” som det brukar kallas på engelska. Det är i och för sig bra att ha två att välja emellan, men de har båda sina problem. ”Amateur”-profilen har OK upplösning får låg fart, men saknar ”mellanregister” helt och gör det omöjligt att köra snabbt i en längre R3- eller R4-kurva. ”Professional”-profilen saknar ”lågregister” och gör att handtaget mer känns som en strömbrytare i en längre R1- eller R2-kurva. Det finns kanske banlayoter och bilinställningar där det fungerar, men för mig som vill köra magnetlöst och på en bana med varierade kurvor så fungerar det inte så bra. Det finns dock lite modifieringar man kan göra.

Den enklaste lösningen är kanske att använda ett spänningsaggregat med variabel utspänning, sänka spänningen lite och använda “Professional”-profilen. Spänningen skall inte vara lägre än 12V, annars fungerar inte växlarna. Den skall heller inte vara högre än 16V får att man inte skall bränna lite elektronik i växlarna.

Ett annat alternativ, eller kanske i kombinationen med föregående, är att minska bromseffekten mha en zener-diod (och fortfarande använda “Professional”-profilen), mer info i denna tråd. Använd dock inte resistorn som nämns, det är bättre att sänka spänningen med ett spänningsaggregat med variabel utspänning, Om du tycker att bromseffekten minskar för mycket med en 2.7V zener-diod, så kan du istället använda två vanliga dioder i motsatt riktning (mer info i detta inlägg).

“Professional”-profilen har ett antal steg som inte utnyttjas av N-Digital-handtaget. Du kan modifiera handtaget och dra nytta av de ”dolda” stegen, och på så sätt skapa en egen ”profil”. Du hittar ett exempel på detta i denna tråd. Nincos ”Progressive”-handtag utnyttjar samma idé, men gör det inte på ett sätt som fungerar (se denna tråd).

Mitt eget sätt att lösa de här problemen, och några andra, var att utveckla min egen semi-kompatibla-N-Digital-enhet. Med Ninco-motorer och ett eget handtag blev det OK och kul att köra.

Men med Slot.it-motorer så fungerade det så där. Även utan magnet blev motorerna lite för varma efter ett tag, och började hacka lite, mer info i den här tråden.

Jag gav upp efter att även ha utvecklat mitt eget chip; det blev för mycket modifieringar till slut. Hur som helst, du kanske finner att med några av tipsen i det här meddelandet att det blir lite roligare med din 1.05-konsol. Jag har inte testat NSR-bilar/motorer ihop med N-Digital, men framför allt lägre spänning kanske gör dem lite mer lättkörda.

Jag har själv inte testat 1.08-konsolen, men den har lite annorlunda ”profiler”. Visserligen bara 11 steg, men det kanske ändå räcker (N-Digital-handtaget har ändå inte fler), bara det är lite bättre valda steg (och det verkar så på andras inlägg). Dessutom fungerar den med varvtider.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Tips för Ninco Digital?!

Inläggav Ducatist 22 jan 2011, 09:56

Strålande tips! :) Har ingen permanent bana utan vi är ett gäng kompisar som träffas då och då för ett race med olika layout från gång till gång och dessa tips borde vara fullt tillräckligt för att få mer känsla i körningen och minska antalet avåkningar. Förutom det här med att jag saknar rätta känslan i bilarna så har jag efter ett ganska stort antal race under senast 2-3 åren inte haft några som helst andra problem med Ninco Digital. Kör dock alltid med fräscha braids och en väl rengjord bana.

Eftersom jag är långt ifrån duktigt på elektronik har jag dock några följdfrågor angående zenerdioden du nämner:

Det verkar finnas lite olika modeller av dessa (kikade på Conrad.se) Spelar det någon roll så länge den är på 2.7V?
Sen undrar jag över det motstånd som sitter före motorn på flertalet av Ninco´s bilar. Är det ett motstånd eller en sk. choke och vad har det för funktion? Ska jag låta detta sitta kvar och i så fall på vilken sidan om det sätter jag zener-dioden? Dessutom undrar jag om zener-dioder har en given riktning så man kan montera dem fel?

Tacksam för ytterliggare info om detta!
Ducatist
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 25 okt 2008, 12:32

Re: Tips för Ninco Digital?!

Inläggav Razamanaz 22 jan 2011, 14:27

Det spelar inte så stor roll vilken 2,7V zenerdiod man väljer, bara den klarar minst 1A. Passa på att köpa minst två 1A vanliga dioder också, så att du har det som ett alternativ (se mitt tidigare inlägg) om du tycker att du skulle tappa för mycket broms med en 2,7V zenerdiod. Om du skaffar ett spänningsaggregat med variabel utspänning och sänker spänning till c:a 12V, kan det hända att du inte tycker att du behöver reducera bromsverkan alls.

Det lilla gröna som ser ut som ett motstånd på Ninco-bilar är inte ett motstånd utan en choke/en induktans. Den är till för att inte störa TV-sändningar och liknande, och behövs inte, så den kan du ta bort. Låter du den vara kvar, spelar det ingen roll på vilken sida av den som du sätter zenerdioden.

Zenerdioder ser ut som vanliga dioder, men eftersom en zenerdiod släpper igenom ström i båda riktningar är det inte lika enkelt att märka om man vänder den fel. Zenerdioder har, precis som vanliga dioder, en svart ring i ena änden. Denna ring motsvaras av strecket man ser på motsvarande symbol i ett kopplingsschema. I tråden om zenerdiod-tricket finns ett kopplingsschema, och mha av detta bör du kunna lista ut åt vilket den skall sitta. Det finns även en bild i detta inlägg som visar hur den sitter i en Ninco-anglewinder-bil (med motorn åt detta håll, det vanligaste).
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron