Jag har under dagen kört närmare 1000 varv med NSR 997:an på hemmabanan. Längsta rakan är 10 standardrakor lång och banan innehåller R1,R2 och R4 kurvor.
Som referensbilar har jag använt NSR Mosler, NSR Clio och Slotit Alfa 33/3 (alla dessa bilar är välpreparerade och med slipade Ortman). Porschen är då förutom egen lack tagen direkt ur lådan helt opreparerad och med oslipade orginaldäck (inte ens limmade
). Körhandtaget är ett vanligt Parma 45 ohm och 15.5 volt uppmättes i spåret vid fullgas på Scalextric sport banan. Temperatur 20,7 C och luftfuktighet 36% och endast en familjemedlem hemma.
Hur gick det då, inte helt oväntat var då Moslern överlägset snabbast (några 1/10 sekunder) och är det någon bil som går så in i h****** så är det den, men den ligger som ett strykjärn på banan.
Clion var faktiskt långsammast i kvartetten, det känns som om den går fort så man blev lite förvånad när man såg tiderna.
Sen var det i princip dött lopp mellan Alfan och den opreparerade 997an men körupplevelsen är helt olika. Alfan är mer smooth så att säga med snällare ax och mjukare broms (så känns det i alla fall).
NSR Porschen är den klart tyngsta bilen med sina 85 oviktade gram (inkl kartläsare av okänd vikt), detta känns också när man kör bilen men absolut inte på ett negativt sätt (kan finnas chans att man blir kvar i sitt ytterspår när flera kommer in i bredd i kurvan), den ligger stadigt och fint på banan och när den väl sladdar är det kontrollerbart (om man inte vansinnesgasar), accelerationen är i paritet med Moslern dvs mycket bra, sen upplever jag det som om 997 har något bättre broms. Tvärtemot Clion så känns det som om Porschen går långsamt men tiderna visade som sagt något helt annat. 997an har helt klart den mest realistiska körstilen av dessa om man nu kan säga så om en bilbanebil. Jag tycker att NSR har lyckats bra med Porsche 997 i alla avseende och tycker absolut inte att den skulle vara för vass för en mindre bana när det kommer till tävling. Som entypsbil tror jag den lämpar sig alldeles utmärkt och är helt övertygad om att det är förarens skicklighet och känsla i gasfingret som kommer att fälla avgörandet i racen (med det vill jag ha sagt att jag aldrig kommer att kunna vinna i en sådan klass). Japp, det var det det!
Shaped like a bullet, no barriers. Whoosh, there goes another second, doubt kills.
Speed is the key!