Varför brinner chipet? (scalextric)

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Varför brinner chipet? (scalextric)

Inläggav Olle_W 05 nov 2010, 13:22

Hej!
Har på två dagar lyckats bränna upp 2 st chip. Det första hade jag lött över till en ny bil från en gammal som var digital "från kartong". Den nya bilen gick ok ett tag men sen stannade banan och power-basen började blinka (vilket den verkar göra om det blir kortis utmed banan eller ngt annat fel). Ganska snabbt konstaterade vi att det var den nya bilen som var orsaken. Tog bort karossen och kollade och då såg man att chipet brann.
OK, tänkte jag, hade väl kommit nån lös koppartråd eller dyligt mot kretskortet då jag lödde om så "en gång är ingen gång..."
Köpte ett nytt chip och monterade in. Nu verkar det funka, inget brännt än...
MEN, sen brann chipet i Mazeratin upp. Det är en bil som har några år på nacken, "digital från kartong", men den har alltid gått kanon.
Så, två lite äldre chip brända på två dagar. Även om dom hade några år på nacken var dom inte speciellt mycket använda, dom andra bilarna vi har har gått mer.
Tillfälligheter eller kan jag kolla på något sätt om det är nåt vaj på banan? Det har inte varit samma handtag/powerbasenuffra inblandat.
Olle_W
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 nov 2010, 13:33

Re: Varför brinner chipet? (scalextric)

Inläggav Olle_W 09 nov 2010, 11:13

Hej!
Läste i en annan tråd att åkriktningen har betydelse på digitala system. Hos oss går det i alla fall utmärkt att köra i båda riktningarna. Det jag har märkt är dock att varvräkningen inte är helt hundra om man kör åt fel håll.
Nu fick jag en fundering; KAN de brända chipen ha något att göra med att bilen har blivit programerad i en åkriktning och sen har man kört i en annan?
Olle_W
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 02 nov 2010, 13:33

Re: Varför brinner chipet? (scalextric)

Inläggav Marsupilami 09 nov 2010, 16:25

Är knappast någon elektronikexpert, men jag måste svara nej på den frågan ändå. Om man kör höger eller vänstervarv bör inte påverka på något vis då växelström är växelström oavsett.
De få gånger jag bränt chip har jag i stort sett alltid kunnat härleda det till kortslutningar inne i bilen av något slag.
Är väl egentligen bara en bil som skenat och bränt chip på ett sätt jag inte kunnat förklara. Ett par gånger dessutom.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster