Min bana m.m

1:32 Märklin Sprint.
Kontakt: sven@calcon.se
Det här forumet är öppet för alla.

Min bana m.m

Inläggav antome 22 maj 2010, 00:58

Hej,

Har noterat att det är ganska klent med inlägg i MSRC-klubbforumet.
Därför tänkte jag väcka den till liv lite genom att slänga upp lite bilder på mitt eget garage-projekt.
Tanken är att jag ska fixa men hus och landskap m.m, men här kan ni i alla fall få se hur det ser ut nu än så länge.

Kom gärna med kommentarer samt förslag på hur jag skall gå vidare med landskapet :)

På grund av bildernas storlek blev det bara 4 st...

Bild
- Här har vi banan inklusive den nyligen installerade tidtagningen -

Bild
- Esso bensinstation inklusive verkstad. Ser ut som om att det är motorbyte på gång. -

Bild
- Sensorerna vid starten och en bro där jag har tänkt att installera nedräkningslampor sedan. -

Bild
- Min egna lilla "fanclubb" som hejar på samt baksidan av macken. -

Det är allt jag har att visa för nu.

/A
antome
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2010, 22:41
Klubb: Märklin Sprint Racing Club

Re: Min bana m.m

Inläggav Gulbe10 27 jun 2010, 20:42

Hej

Ser bra ut din bilbana.
Hur går det kan du köra full speed på doseringen.
Tips om hur gå vidare med hus o träd o dyl. Om du kan bygga hus o landskap på typ masonit skiva o sen göra dem i sektioner så att det blir lätt å plocka bort av olika orsaker.
Du det här med tidtagningen, hur har du gjort det? Jag har funderat på göra ett eget. Men det verkar krångligt.
Har du kopplat till datorn? Kan du berätta hur man gör, så man kan själv bygga ett.
Själv har jag ingen bana uppe än. Men det kommer i framtiden. Måste övertyga frugan först.
Gulbe10
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jun 2010, 20:28
Klubb: MSRC

Re: Min bana m.m

Inläggav samlad_dalmas 10 aug 2010, 00:56

Underbart med en till som bygger scenario i LEGO. :thumb:

Blir sugen på att köra Sprint igen, synd bara att man sålt bort nästan allt :cuckoo:
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Min bana m.m

Inläggav antome 12 aug 2010, 00:08

Hej hej,
Har tyvärr inte varit inne och kollat här under sommaren.

Svar på frågor:
Det går utmärkt att köra med "Full speed" i doseringen (Även på det övre spåret). Har inte än så länge råkat ut för att någon bil har spårat ut.. Men jag ska bygga upp ett skyddsnät om man nu skulle ha otur!

Det där med att bygga upp landskapet i olika sektioner har jag redan funderat på.. Man vill ju inte gärna limma fast saker direkt på banan.. Men just nu är det snarare tid och kreativitet som saknas :P Funderar dock på att gå vidare med "LEGO-temat".

Ang. tidtagningen så kan jag säga att det är inte direkt svårt, men det har dock tagit väldigt mycket tid att få till allt rätt och man måste vara tålmodig :P Räkna med att använda lödkolven mycket ;) Kretskortet kopplas in via datorns parallell-port. Det krävs en separat 5-voltsmatning för att driva sensorerna. Det är lite svårt att förklara med ett inlägg hur man gör men jag kan kanske försöka sätta ihop ett kopplingschema och skicka över det när jag får tid.. Läggar upp en bild nedan så du ser hur det ser ut iaf. Eller för en mer detaljerad beskrivning kan du kanske vänta tills nästa Swappmeet, när det nu blir.. ;)

Här är en bild:
Bild



/A
antome
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2010, 22:41
Klubb: Märklin Sprint Racing Club

Re: Min bana m.m

Inläggav samlad_dalmas 12 aug 2010, 19:41

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=22&t=6275

Har dessutom byggt ett Conti- turm sedan jag tog bilden.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Min bana m.m

Inläggav calcon 21 sep 2010, 22:14

Ser mycket bra ut. Har också ett lite garageprojekt. Får ta lite bilder och lägga upp. Kanon med Lego :)
Vroooom och en vurpa. Kan det bli bättre?
Användarvisningsbild
calcon
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 nov 2009, 10:55
Ort: Söderåkra
Klubb: MSRC

Re: Min bana m.m

Inläggav Stig 22 sep 2010, 19:30

:) :)
Jätte bra
Hälsningar ifron Danmark
Stig
MSRC67
Stig
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 sep 2010, 19:19
Klubb: MSRC

Re: Min bana m.m

Inläggav MSRC 04 okt 2010, 22:32

Mycket vacker och proffsig design-och teknik-lösning på din tidtagning. :thumb:
Jag har dock en liten förfrågan ;
Eftersom vi troligen satsar på en 8-spårig bana till nästa Swapmeet, kan man tänka sig att ni gör ytterligare en bandel för tidtagning för spår 7 och 8? Det vore kanon...!!!

På återhörande,
/Lasse Dobo, MSRC
MSRC
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 apr 2010, 10:13
Klubb: MSRC

Re: Min bana m.m

Inläggav calcon 05 okt 2010, 07:49

Hur har du gjort de snygga kanterna som sitter utanpå räckerna?
Vroooom och en vurpa. Kan det bli bättre?
Användarvisningsbild
calcon
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 18 nov 2009, 10:55
Ort: Söderåkra
Klubb: MSRC


Återgå till Märklin Sprint Racing Club

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster