Det har varit ganska mycket stiltje på banbyggarfronten under våren och sommaren. Jag har prioriterat familjen och jobbet i stället. Men dessutom har min fot fortsatt att spöka och efter diskussion med min ortopedläkare kom vi fram till att det behövdes en operation till. Inga problem tänkte jag nu när man är inne i systemet. Men tji fick jag. Läkaren tyckte tydligen inte om sammanslagningen av sjukhusen i Malmö och Lund, och skulle byta avdelning, så någon operation blev det inte tal om inom vårdgarantins 90 dagar. För att göra en lång historia kort - de hittade ett annat sjukhus (som jag aldrig hade hört talas om). Men det var rena lyckokastet. Ett litet specialistsjukhus inom reumatologi, som enligt vår företagshälsovård ett av de absolut bästa i landet!
Så nu har jag foten i ett litet paket igen, men bara 6 veckor varav knappt två kvar.
Nåväl vad kan jag nu hitta på när jag precis har börjat min semester och med foten i paket … jobba lite på banan så klart! Dock inte med landskapet utan med förlängningen av banan. Igår fm gjorde jag en tripp till den lokala järnhandeln (bytte påpassligt bil i maj till en med automatväxel) och kom hem med lånesläpet där det fanns två 10 mm spånskivor och två hyfsat långa brädbitar. På eftermiddagen tyckte jag att det var på sin plats att svalka sig lite och tillbringa en stund i garaget. Där var det ”bara” 23°C till skillnad från 28 inne i huset. Men innan jag kunde börja att rita måste jag göra ett bättre verktyg att rita cirkelbågar med och en passare såg dagens ljus …
Efter en del mätande och ritande (jodå, pasaren fungeade alldeles utmärkt) på det lilla fasta tillägget plockade jag fram ”gamla Bettan”, dvs. min gamla fräs där samma gamla frässtål fortfarande satt i. Skulle det fortfarande fungera? Första radien gick helt smärtfritt. Sedan var det bara att såga ut biten. (Rakorna väntar jag med tills den är fastskruvad.) Resultatet blev så här
Jo det är rätt. Jag har bara fräst den ena av kurvspåren, för jag har en liten idé att fräsa ”innerspåret” både på den korta förlängningen som den långa. Jag tänker använda en ”mall” med två 3 mm piggar som fästs på fräsen. Den skall kunna finjusteras runt 90 mm avstånd mellan frässtål och piggar, så att det passar perfekt mot det gamla spåret. Sedan skall det bara vara att föra fräsen runt banan och vips så har innerspåret blivit fräst.
Den korta förlängningsbiten gjordes tidigare idag utan någon fadäs. Resultatet blev så här
Den långa kurvan består av tre radier 390, 270 och 390 mm sedan kommer en raka på ca 175 mm för att gå över i en 300 mm radie.
I morgon kommer min ena syster på besök, men jag skall ändå försöka få lite tid att göra resterande tre bitar.
/Claes