1:43 bilbana?

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

1:43 bilbana?

Inläggav Ravajack 23 nov 2005, 13:30

Miniracing i skala 1:43, dvs samma som vanliga leksaksbilar av metall typ Dinky eller Corgi Toys, tycks vara populär på andra håll i världen. Kolla bara in utmärkta Home Racing Worlds forum, där 1:43 faktiskt står för lejonparten av inläggen, bästan lika många som ALLA de andra skalorna tillsammans!

Bild

Varför är det på detta viset? Har vi missat något på denna sidan pölen?

Själv känner jag bara till Carrera GO i skala 1:43, med bla Volvo S60 i bilparken.

Bild

Tänk vilka möjligheter som plötsligt skulle öppna sig med en juste infrastruktur i form av banor, bilar och delar i 1:43.!!!

Sortimentet av byggsatser av efterlängtade modeller, inte minst svenska Saab och Volvo, är ju så oändligt mycket större i denna mindre skala, från tillverkare som Minichamps, March Models, Esdo, Provence-Moulage, Midatlantic, Solido och allt vad de heter. Förutom då alla "die-cast" tillverkare med färdiga bilar.

Det borde vara en smal sak för den normalhändige att enkelt konvertera dessa modeller för bilbanebruk, om bara tillgången på chassin, motorer, drev, däck, axlar och annat var lätt tillgänglig.

Då kunde vi bl a få se de här på banan:

Bild
Bild
Bild

För att inte tala om den här: Saab 98 CombiCoupe!!!
Bild

Och den här: Ur-Saaben:
Bild

Listan kan faktiskt göras oändlig... Bara fantasin sätter gränser för vilka kärror man kan rejsa runt med i 1:43.
Är det ingen här som redan håller på?
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Dan J. 23 nov 2005, 13:54

Näe, inte mer än att jag prövade att sätta en Carrera GO jag fick till skänks av lokale leksakshandlaren, på banan hemma, gick som skållat troll! :D
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Mr Way Cool 23 nov 2005, 20:40

Tjenare.
-Hade ingen aning om att det var SÅ poppis.
Min 4-åriga son har carrera GO, som vi kört med rätt mycket under veckan då han varit sjuk & jag varit hemma.
Till att börja med kan jag nämna att jag öppnat handtagen & kopplat bort "boost" funktionen.
Detta gör allting mer kontrollerbart.
Han har 2 startset som jag köpte på Lidl för ett par år sedan ca:12m totalt.
F1 bilar i båda.
På tips från Dan J skaffades även 2 st rallybilar (Subaru & Pärsåå...) i STHLM
-Det är ganska kul att köra faktiskt, även om det inte är som 1:32.

Till saken.

Jag undrar om inte de där billiga banorna som säljs på varuhusen (ex. carracing 2800) är av detdär fabrikatet Artin som det skrivs så mycket om i USA.
Kanske är det något som "drar upp" populariteten på 1:43??
De säljs ju uppenbarligen i ganska stor omfattning även här, även om jag själv tycker att det känns som rena leksaker... eller nåt...
Carrera GO är ju naturligtvis mindre, men banan är mycket fin, bilarna OK, ungefär som Scalextric´s Audi TT i stuket.
Fullt duglig som bra lek-bana, även om barnen uppenbarligen KVICKT vill byta och köra 1:32 när tillfälle ges.

Carrera har nu även en "Scalextric-size" bana som heter Carrera Profi, men den säljs ju naturligtvis inte här i sverige - bilarna ser tvivelaktiga ut, men banan är säkert bra.

-Nu känns det som jag inte egentligen har tillfört tråden ETT DUGG, men jag har åtminstone yttrat mig - som vanligt, och slutsatsen är att 1:43 är OK, men inget jag skulle gräva ner alltför mycket pengar i som "vuxen" - men kul som underhållning ändå.

Ps. I västerås finns en 1:32 Artin bana - lång med varvräknare läktare & sladdzoner för 695:- på "fyndigaste" varuhuset, om någon vill handla billigt.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster