Carrera Universal

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Carrera Universal

Inläggav AVUS 11 mar 2010, 21:15

Samlar Carrera Universal och började med en kartong AVUS julen 1977...Finns andra som har samma intresse?
"Experten fahren Carrera" (enligt tysk reklamfilm på 60-talet...)
Bilagor
PIC_0403.JPG
Åkersberga Ring
PIC_0403.JPG (46.71 KB) Visad 37044 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav JensaPson 11 mar 2010, 21:17

Är det den som har en strömledare nere i spåret?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 11 mar 2010, 21:29

Ja. Man kan T EX köra flera bilar i samma spår eller olika spår (ex. även i en fyrspårig bana, med en eller flera bilar, och allt med SAMMA reglage, om man vill, kanske ta en kaffe och bara kolla när de kör runt, och för att se vilka som har bra dagsform) För fyra spår behövs ett stycke som förenar banorna (obs jag är ingen tekniker men gillar tekniken...), och t o m efter att bilen sladdat kan den köra i andra riktningen, sladda runt igen och fortsätta som förut...Ska lägga ut bilder/film senare för att visa vad systemet innebär. I mitt tycke unikt och makalöst väl gjort. Jag samlar även en del Carrera TRANSPO, ett logistik-system i samma skala (1970-75) med lastbilar m m som byggs ihop med Carrera Universal. En brist är att det ej är rostfri metall vilket banorna Carrera 124 och senare Exclusiv har...men det finns mkt att säga om UNI-systemet.
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav largasso 11 mar 2010, 23:02

UNI rocks !!!! \m/

Har ett par flyttlådor med delar bla. alla 5 kurvvarianterna (även banked) och ett 80tal av de lååååånga rakorna,
halva rakor mindre rakor och småsmå rakor, växlar, nätdelar, handtag (tre varianter tror jag en del i kartong) och ett 20tal bilar, kom över detta för en mycket modest penning när en kille i HBG gjorde sig av med det.
Har även gubben med startflaggan och tillhörande attiraljer! :checkeredflag:

Har tänkt att så småningom bygga en stor hillclimb med dessa delar,
jag provade att löda om anslutningsspåret så att jag fick +/- på var sida
och - i mittspåret och plötsligt kunde jag köra både mina nya bilar och original bilarna
samtidigt, de senare dock med begränsat användningsområde.
Bra grepp i spåret, påminner om Ninco i strukturen och förvånansvärt bra kontakt
trots åldern!!! Dock sliter jag fläta som en galning ! 8-o
Smart även med de små byglarna för att koppla ihop spåren :up:
Vi kanske kunde träffas och bygga ihop en åttaspårig gigantbana nångång ? :w00t:

Tysk kvalitet på topp !!! Finns ett par riktigt bra hemsidor om UNI
Bland annat denna :
http://www.slot-tom.de/
och här finns mer länkar:
http://www.raceroland.de/41622.html
Och så en mycket bra som jag inte hittar länken till, kommer småningom.

Lite av mina UNI tester kan du kolla här, längst ner på sidan:
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=4079&st=0&sk=t&sd=a&start=45

PS. Fyll gärna i ort eller område i kontrollpanelen det underlättar !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 12 mar 2010, 11:14

Med det antalet långa är det MÅNGA (Doppelgerade) du har, verkar vara ett klipp du gjort...oavsett vad du betalat ;-) De långa delarna minskar ju motståndet som uppstår vid långa banor och kontaktslitaget jmf. med dubbelt så många korta s k standardrakor; antar du har en OK trafo, minst nr. 50511 med 20 V/1,2 Amp. Finns en ännu större vet jag. Ibland bör man ju kolla så att inte metallen i övergångarna är förhöjd i en (defekt) bandel vilket sliter kontakten under bilen när den passerar.

De långa kostade ca 19 DM (paret) i Tyskland 1977 och jag köpte några par för ca 50 kr/st! i Sverige 1978 tror jag (DYRA grejor). Använder en rengöringskloss för tågbanor för att regelbundet hålla metallen blank, vilket även går med en skruvmejsel OM man är varsam också. OBS. Jag köper bilar om det dyker upp någon av rätt sort; har ganska många. Har dock ej Lancian t ex. Såg en Porsche RSR med Wrangler-logga på en/din? sida som verkade fin, var rädd om den. Ang. kurvor finns kurvorna 0, 1, 2, 3, 4 och 2 typer av velodromkurvor (Steilkurve 1 och 2). Söker ex. kurva 3 och 4. (Dvs nr på kurvorna är 50500-50504, samt velo. nr 50551 och 50552). Har kört hemma med 10m åt ena hållet och 10m åter och ser ju tjusningen med långa bandelar.
Blir väl att hyra en gym.sal framöver och testa. Vore kul testa 70-80 m. ...
Har ett par backar (Überfahrt) men problemet är att vissa bilar skaver fronten på väg upp och ned; så det är bättre med långa rakor och stöttor under om man har snygga bilar igång. Ska lägga upp bilder framöver från Åkersberga Ring.
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 12 mar 2010, 15:38

CARRERA UNIVERSAL: PORSCHE TURBO RSR under RASTHAUS
Bilagor
PIC_0397b.jpg
PIC_0397b.jpg (54.02 KB) Visad 36839 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav largasso 12 mar 2010, 23:41

Hittade just nu prisuppgift på långrakorna 8-o verkar ligga på 125-150:-/st beg.
Nåja, har inga planer på att sälja eftersom jag tycker det är ett trivsamt system,
faktiskt har jag roligare när jag kör Carrera UNI än när jag bygger med Scalextric Sport.
Har för mej att jag bla. har en STOR Carreratrafo med möjlighet att variera spänningen i 3-4 steg.

Hittade länken jag sökte:
http://www.carrerarennbahn.de/
Fast jag har för mej det finns en ännu bättre till en tysk med massor av UNI:material.

Hade varit kul att se en översikt av Åkersberga Ring.
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Carrera Universal

Inläggav largasso 13 mar 2010, 07:46

Jag skrev:
Hittade länken jag sökte:
http://www.carrerarennbahn.de/
Fast jag har för mej det finns en ännu bättre till en tysk med massor av UNI:material.


Och här är den:
http://www.katsches.de/
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 13 mar 2010, 13:14

Tack, jag känner till dessa länkar. De berör också Carrera i sin hela bredd kan man säga. I Sverige, där UNI verkar okänt för många(?), kan detta forum kanske bidra med att visa upp lite av svenska UNI-fans fritid... "Åkersberga Ring" är arb. namnet på de möjligheter att bygga nästan alla typer av banor (som anges i Carrera-UNI-broschyrer inte minst) som jag numera har. Rent fysiskt har jag ej just nu tid eller plats att bygga t ex en fyrspårig jättebana tyvärr. Behöver fler kurvor av typ 3-4 men även kurva 1 och 2 (eller velodromerna) passar ju grymt fint som utmaning till 10-15 meter raksträckor jag bygger upp då och då. Jag bygger upp och tar ner olika banor...i väntan på att flytta till hus med hobbyrum t ex. När man kör med bilar med läge 4 på 20v-trafon går det nästan för fort...men banans storlek och antal bilar påverkar ju. Det är spännande att ex. jämföra en Porsche RSR i kurvorna med en Porsche 908...UNI F1-bilar (Brabham och Ferrari t ex) är väl de som går att köra värst med s a s.
(Var köper jag däck i Sverige till UNI, tro? Har ej köpt däck i Sverige nämligen.) Vill man nyttja sina kurva 0 kan man titta på banförslaget (i gamla kataloger) kallat Nürburg Ring...ska försöka bygga den och lägga upp en bild här senare!
Bilagor
kersberga Ring.JPG
kersberga Ring.JPG (48.63 KB) Visad 37549 gånger
Carrera Transpo LKW tippar.JPG
Carrera Transpo LKW tippar.JPG (35.65 KB) Visad 36631 gånger
Sommarkväll ute.JPG
Sommarkväll ute.JPG (47.67 KB) Visad 36635 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 13 mar 2010, 13:33

TRANSPO igen: Cementbilen (saknar vattentank på bilden) kan genom spec. styrreglage kopplat till bandel rotera innehållet som en "riktig" bil; den kan få ut innehållet eller blanda (in), beroende på rotationsriktning dvs (har två motorer), och transportbandet är snyggt även om det låter en del. TRANSPOs enspåriga delar kan byggas in i UNI-systemet. 1970-75 tillverkades TRANSPO som system, sedan såldes fordonen (ej längre bankartonger s a s) med knappar på taket för att reglera fram- och back bl a. Så det är lätt att se när de tillverkats, utan knappar=före 1976 kort sagt. Nischad hobby? (Lastbilarna är Mercedes LP1623.)
Bilagor
Carrera Transpo,  exempel.JPG
Carrera Transpo, exempel.JPG (29.08 KB) Visad 36603 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 08 apr 2010, 19:07

March 707 (Apollo) i brun metallic. Raritet då det är fråga om en byggsats; tyska Carrera UNI-nr. är 40493; med "anglewinder-chassi". Nr. 40493 ska endast vara med blå eller (mkt) ovanlig röd underdel (med originalkartong är den ofta värd det dubbla), OBS. alltså inte March 707 med sedvanlig svart UNI-underdel med "inliner"-chassi, eftersom det då är fråga om den vanligare (ofta i guld, men brun förekommer) nr. 40467. Skillnad på olika varianter av Carrera UNI March 707 alltså, men de ser lika fina ut!
Bilagor
March 707 byggsats! (Carrera UNI nr. 40493).JPG
March 707 på hängbro nr. 51558
March 707 byggsats! (Carrera UNI nr. 40493).JPG (41.93 KB) Visad 36250 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 08 apr 2010, 19:19

Mercedes 350 SL (tillverkades 1972-79)
Bilagor
Nr. 40428 Mercedes 350 SL.JPG
Nr. 40428 Mercedes 350 SL.JPG (20.82 KB) Visad 36325 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav guadeloupe 08 apr 2010, 19:29

AVUS skrev:Mercedes 350 SL (tillverkades 1972-79)

Snyggt!
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Carrera Universal

Inläggav AVUS 08 apr 2010, 19:42

(Reklam kan vara snyggt på rätt plats.)
BMW 3.0 CSL "Jägermeister" (nr. 40477) i kvällssol.
Bilagor
Glitzerstrahl. BMW 3,0 CSL JÄGERMEISTER, Nr. 5.JPG
Glitzerstrahl. BMW 3,0 CSL JÄGERMEISTER, Nr. 5.JPG (34.58 KB) Visad 36250 gånger
Användarvisningsbild
AVUS
Depåman
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 11 mar 2010, 20:38

Re: Carrera Universal

Inläggav snugged 08 apr 2010, 22:56

tror jag har någon gammal sån orange porsche liggandes men har den öppningsbara dörrar?
missade jag det helt eller finns det olika varianter?
Bild
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster