SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Inläggav Jola 25 feb 2010, 22:49

Har just köpt en SCX-bil, en S60 STCC, till min digitala Scalextric-bana 8-) Jag har byggt in ett Scalextric-chip och bilen fungerar bra rent elektriskt/signalmässigt, men den fastnar i växlarna ungefär hälften av gångerna jag byter spår :-((
Jag har bara haft de fyra Scalextric-bilar som kom med banan tidigare och de fungerar bra. Funderar på om det möjligen är så att återfjädringen på guiden är för stark, Scalextricbilarna har ju ingen direkt återfjädring, men det har den här bilen. Någon som känner igen problemet och har en lösning?
Jola
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2010, 23:30

Re: SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Inläggav Dan J. 26 feb 2010, 08:31

Det är inte så att flaggan som går ner i spåret är för lång eller för tjock? Skär av eller slipa lite på den i så fall. Det borde kännas om den kärvar om du drar den sakta genom växlarna.

Hälsningar / Dan J. (noll erfarenhet av digitalt...)
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Inläggav Jola 26 feb 2010, 09:03

Den går väl djupt och den stannade på att par andra ställen pga det. Det kunde jag fixa genom att slipa av framkanten på flaggan så att den glider över ojämnheter, så det har jag redan gjort. Problemet i växlarna uppstår genom att flaggan krockar med "kilen" i växeln där spåren korsas (skulle behöva rita en bild). Jag har till och med sätt att bilen ställt sig så att den försöker byta tillbaka spår - då låser det sig rejält.
Jola
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2010, 23:30

Re: SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Inläggav samlad_dalmas 26 feb 2010, 18:51

Har haft liknande problem med Scalexbilar då jag kört på en rundbana. Och idet fallet berodde det på att flaggan ställer sig lite snett, när de sedan går in i växeln smäller de i på det sättet du beskriver.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Inläggav BBB 26 feb 2010, 21:29

När jag körde digitalt så fick jag justera vinklen på kilen med en vass matkniv för att det inte skulle bli tvärstopp med vissa bilar. Lite svårt att förklara men om du tar en lös pickup och för i ytterkant i båda strömspåren så kanske du kan se var det behöver karvas. Jag skar även i kilen på ovansidan så den blev lite sned. Kolla även så pickupen går lätt.
Användarvisningsbild
BBB
Depåman
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 07 jan 2008, 20:38
Ort: Malmö Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: SCX-bil fastnar i Scalextric-växel

Inläggav Jola 27 feb 2010, 18:49

Sådär, fixat! Jag tog bort returfjädern till flaggan och nu går den hur bra som helst genom växlarna :thumb:

Jag kollade lite på om det fanns något att ta av från kilen i växeln. Den sticker nog lite åt ena hållet, men det var väldigt lite, så jag var rädd att det skulle ställa till mer skada än nytta att börja karva i den. Jag fegade och satsade på att justera bilen istället och det gick bra den här gången.
Jola
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2010, 23:30


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron