Digitala bilar

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Digitala bilar

Inläggav TheMegaLoser 09 nov 2005, 01:01

Hej,

sitter och planerar sonens (!) julklapp. Har bestämt mig efter mycket läsande att köpa en digital bana över den analoga.

Tycker dock att de 6m som ingår som standard är lite lite att börja med och funderar på att även köpa Bash N Crash settet då Hobbex har det billigt för tillfället. Sedan blir det väl att sälja de analoga handkontrolleran, bilarna och power supplyen.

Det jag dock funderar på är hur pass tåliga de digitala bilarna är? Det känns farligt med korsningen och chikanen. Någon som har några funderingar om hur pass mycket stryk bilarna tål?

Tack på förhand!
TheMegaLoser
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 nov 2005, 00:57

Inläggav TheMegaLoser 09 nov 2005, 01:11

Jag funderar även på hur bra hoppet (http://www.scalextric.com/pages/prod_det.aspx?id=1710) fungerar i en digital lösning. Någon som har erfarenhet av det?
TheMegaLoser
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 nov 2005, 00:57

Inget hopp...

Inläggav Le Man 09 nov 2005, 16:25

Hoppet är fullkomligt värdelöst. Använde det en gång. Bilarna missar ofta spåret. Bilarna går sönder, framför slog de sönder släpskorna på mina Ninco jeepar, men andra har kanske andra erfarenheter. Det är inte ens spektakulärt. Lägg pengarna på några rakor eller sliding istället (som jag inte testat men som verkar bättre) eller en hårnålskurva.

Rob
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav frogeye 09 nov 2005, 21:50

Min uppfattning är att det inte är det digitala som är akilleshälen utan bilens utformning, vingar speglar spoilers mm. Det digitala sitter fast inuti bilen och är nog det som går sönder sist när det gäller hårdhänt hantering. Det enda som går sönder på mina bilar är strömupptagarna och det är i skarven där kabeln böjs för att upptagaren vrids. Urdum konstruktion på vissa bilar. Annars är det vingar som går av, och jag kan nog inte enbart skylla på mina döttrar där. Men de digitala bilarna går något långsammare och är därför lite lättare att kontrollera, 12v istället för 16v.
Har kört digitalt nu i två månader snart.

/Jonas
Användarvisningsbild
frogeye
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2005, 20:08

Långsammare?

Inläggav Le Man 10 nov 2005, 16:51

Hur mycket långsammare är de? Är de så långsamma att det är värdelöst eller är det bara att trycka hårdare? Lägre toppfart och sämre acceleration? Berätta mer!!!!
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav frogeye 10 nov 2005, 17:42

Kanske lite orättvis bedömning eftersom jag jämför digitala std bilar, med analoga formelbilar. Men jag märkte att accelerationen är sämre, toppfarten kan man inte utnyttja på min bana så där spelar det ingen roll. Varvtiderna är nästan samma något långsammare på digital.

digital 5,4s i bästa fall. men lägre medelvarvtid (ex 5,7)
analog 5,1s i bästa fall, men högre medelvarvtid ( 5,9)

siffrorna är inte absoluta utan statuerar som ex på skillnaden i varvtid.

En stor skillnad som jag skrivit om tidigare är att jag noterade att bilarna var mindre känsliga mot spänningsfall i banan. Detta tyckte jag var tydligt när jag körde analogt. vid låg gas gick bilen olika snabbt beroende på vilken bandel man körde på. Detta fenomen är inte lika tydligt med digital. Här ligger ju full spänning på hela tiden och då är ju spänningsfallet inte lika märkbart vid dellast.

Sen kan man ju öka spänningen med externa kraftaggregat till 16v som komponenterna i bilen är specade för. Och då borde skillnaden vara till digitalbilarnas fördel.

mvh Jonas
Användarvisningsbild
frogeye
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2005, 20:08

12v till 16 v

Inläggav Le Man 11 nov 2005, 16:54

Så man kan trimma en digitalbana så att den går på 16v istället för 12v? Gillar bilarna det?
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav frogeye 11 nov 2005, 21:20

Svar JA, det är i grunden exakt samma bil som de analoga. Alla komponenter i bilen specade för 16v. De tidigare huvudenheterna (ver 1.2) hade däremot lite problem. Men de nya (ver 1.5), klarar ända upp till 18v har jag läst på slotforum.com .

/Jonas
Användarvisningsbild
frogeye
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2005, 20:08

Inläggav Ghost 11 nov 2005, 21:30

Tycker dock att de 6m som ingår som standard är lite lite att börja med och funderar på att även köpa Bash N Crash settet då Hobbex har det billigt för tillfället. Sedan blir det väl att sälja de analoga handkontrolleran, bilarna och power supplyen.

Det riktigt fåniga är väl att det bara ingår två bilar... Vad är det då för mening?!
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav frogeye 11 nov 2005, 21:40

Bilar har de flesta fler av. Handtag kunde dock ha ingått fler av. Analoga bilar av alla fabrikat går att konvertera och kan samtidigt köras på analoga banor utan att byggas om igen.

/Jonas
Användarvisningsbild
frogeye
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2005, 20:08

12 v

Inläggav Le Man 14 nov 2005, 14:05

Skumt att det är en 12v-transformator som följer med paketet i så fall. Är det bara att haka på de gamla 16v transformatorerna eller? Man behöver väl fortfarande två om man har en bana som är lite längre (15-20 m)?

Apropå att kombiner med crash and bash, japp man åker väl på att köpa fler handkontroller och chips eller om man tar paketen där man får en kontroll och en bil. Är det någon som kollat in om paketen är prisvärda?
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav marcbass 14 nov 2005, 23:35

Digital bana känns lite som att köra en Yamaha eller Kawasaki när det finns HARLEY DAVIDSON (Classic / Sport)
:thumb:
marcbass
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 okt 2005, 23:07
Ort: Ängelholm

Inläggav Pete Hell 16 nov 2005, 16:36

Själv kommer jag köpa Ninco digital när den kommer i mars.
Pete Hell
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 jan 2005, 15:00

Inläggav TheMegaLoser 18 nov 2005, 17:11

Pete Hell, hur kommer det sig att du bestämt dig för Ninco Digital när det (vad jag vet) fortfarande finns så lite information om vad den kan/klarar av egentligen?
TheMegaLoser
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 nov 2005, 00:57

Inläggav Ghost 18 nov 2005, 17:23

Kanske därför att Ninco hittills aldrig fallerat i att leverera? :beer:
De tar hellre att missa julhandlen än att skicka ut en ej ännu färdig produkt.
Likaså är det så att Ninco verkligen producerar det dom ger förhandsbesked om.
Läser man att det ska komma något från Ninco, då vet man att det oxå kommer att komma.
Dvs man behöver inte gå å hoppas... För kommer gör det.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster