Boosterkablar

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Boosterkablar

Inläggav Vega 04 jan 2010, 21:02

Tjo,

God fortsättning på det nya året!

EN fundering jag har, när är det dax att börja använda boosterkablar? Jag har börjat att få ihop lite bana (analog Scalextric) nu och funderar över detta?
En annan sak. Blir man aldrig nöjd? Jag säger varje gång....nu behöver jag inget mer men endå ska det handlas och handlas!? :-D=

Kanonbra forum detta ska ni veta. Tummen upp!! :thumb: :thumb:
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Re: Boosterkablar

Inläggav Kristian 04 jan 2010, 21:18

Det finns ingen regel för hur lång bana man ska ha innan man behöver boosterkablar. Om du märker att det blir dåligt drag i bilen långt bort från powerbasen så är det läge att antingen montera boosterkablar eller fixa banskarvarna.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Boosterkablar

Inläggav marcus 04 jan 2010, 21:43

För min del kändes det behövligt när jag kom upp till 10 meter. Nu när jag har 14 funderar jag på att skaffa fler, eller snarare löda fast egna kablar på fler ställen än det enda jag har nu.
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Boosterkablar

Inläggav Crewe Alex 04 jan 2010, 23:25

Vega skrev:En annan sak. Blir man aldrig nöjd?

Kort svar: NEJ :beer: För det blir bara roligare och roligare. :-P
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Boosterkablar

Inläggav balsaworks 05 jan 2010, 13:42

Jag har 5 meter bana mellan varje boosterkabel på en Carrerabana som väl har minst lika bra kontakt mellan bandelarna som Scalextric.
Med 5 meter emellan kontaktpunkterna märks ändå en liten förändring utefter banan, så det skulle nog inte vara fel att minska avständen ett snäpp till, kanske 3-4 meter.
Ett enkelt sätt att kolla om du har spänningsfall utefter banan är att hålla körhandtaget på full gas och sedan föra bilen utefter banan för hand med upplyftade bakhjul. Då hör du direkt om varvet minskar på motorn när du kommer längre och längre från kopplingspunkterna. Ibland kan man t.o.m. identifiera enstaka skarvar som har dålig kontakt därför att varvet minskar drastiskt när bilen passerar en viss punkt.
För ett yuppie-fritt Södermalm
Användarvisningsbild
balsaworks
Mekaniker
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 27 maj 2007, 13:36
Ort: Stockholm

Re: Boosterkablar

Inläggav Jormungandr 05 jan 2010, 14:31

Annars om du har en volt meter eller en resistans mätare så kan du lätt mäta motståndet i varje skarv. Då kan du identifiera även vilken sida av spåret som har dålig kontakt. Vi gjorde det på Devil's Raceway och det blev så bra att vi fick dra ner på spänningen till banan. bilarna gick tok fort helt enkelt.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Boosterkablar

Inläggav JensaPson 05 jan 2010, 15:02

Det känns som att det är bandelarna det är fel på om man måste ha en massa boosterkablar.

Tror att det är läga att kolla stiften (kontakterna mellan bandelarna) så det inte glappar om man har dåligt med ström genom banan.
I Scalextric:s fall så är det allmänt vedertaget att det behövs lite TLC med bandelarna för att det ska funka bra.
Men är verkligen Carrera lite illa??
Tyskt brukar funka.
I mitt fall med Fleischmann så går det enkelt att bygga 40 meter utan boosterkablar.
Om det då är dåligt med ström så är det med säkerhet stiften det är dålig kontakt i och det är lätt fixat.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Boosterkablar

Inläggav GranTurismo 05 jan 2010, 15:22

Vad gäller boosterkablar vill jag återigen lyfta fram min gamla käpphäst. Vanlig elkabel och en lödkolv är allt du behöver för att leda om ström. M a o - köp inte dyr boosterkabel. Köp en ny bil istället :-D= !
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Boosterkablar

Inläggav Kristian 05 jan 2010, 19:04

På vår klubb bana har vi 3 ställen där vi tillsätter ström utspritt över banan. I snitt blir det altså ca 7m mellan punkterna och vi har inga somhelst problem med spänningsfall någonstans på banan, men då har å andra sidan alla banbitar fått den där portionen TLC som Jensa snackar om.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Boosterkablar

Inläggav Jormungandr 05 jan 2010, 19:53

Kristian skrev:...men då har å andra sidan alla banbitar fått den där portionen TLC som Jensa snackar om.


Därför det är så halt bitvis ;-) :D
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Boosterkablar

Inläggav Vega 05 jan 2010, 22:46

Jag upplever inte så mycket spänningsfall visserligen men jag vet att det finns där i teorin! :)
Idag kom det 9 rakor till från ebay...väntar på två stycken Nissan 350Z samt 8st kurvor med så nu har det inhandlats 27 rakor, 8 kurvor samt två driftingbilar till mina 3st set som vi redan hade (2st Quantum of .. & ett set Pole position). Nu får jag inte handla nå mer för frugan så vi får se! :D Köpte ett par hairpin kurvor samt ett par smårakor (87mm) igår med och det blev lite roligare med dessa hairpin faktiskt.
Nu har min 5åriga son något att bygga vidare på! :beer:
Nybörjare som är på gång...
Vega
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 01 jan 2009, 22:21
Ort: Heby

Re: Boosterkablar

Inläggav guadeloupe 06 jan 2010, 04:40

Kolla den här tråden som jag på något märkligt vis lyckades "knuffa upp", inlägget är gammal men det hamnade ändå högst upp, skumt... Kolla här
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Boosterkablar

Inläggav Orwar480 16 jan 2010, 15:58

Vega skrev:EN fundering jag har, när är det dax att börja använda boosterkablar? Jag har börjat att få ihop lite bana (analog Scalextric) nu och funderar över detta?


Vi har ca 20m bana, blandat Classic och Sport där vi tidigare haft problem med spänningsfall. Löste det dock med lite kabel och en lödkolv och har nu boostat banan på två ställen. Precis som någon skrev tidigare, det är enkelt att göra egna. Finns roligare saker att lägga pengar på! Vi kör digitalt, 6 bilar, så det går åt lite kräm. :)

Vega skrev:En annan sak. Blir man aldrig nöjd? Jag säger varje gång....nu behöver jag inget mer men endå ska det handlas och handlas!? :-D=

NEJ!! :beer:
Orwar480
Övningskör
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 jan 2010, 13:47

Re: Boosterkablar

Inläggav svajdi 17 jan 2010, 16:46

Visste inte att det gick göra detta :o ett stort problem som jag har haft länge!, skit också! jag som har åkt snigel runt halva långa banan har försökt granskat det men fatta alldrig riktigt hur det skulle lösas, kan ni förklara lite nogrannare hur man kopplar och allt :) skulle va snällt / Max
svajdi
Kurvvakt
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 feb 2008, 17:18


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster