Nybörjare och tips till mig!!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav bohjalmar 07 dec 2009, 18:30

Hejsan. Vet om att det är tjatigt för er att svara på nybörjarfrågor men om det är någon som sitter här inne och vill hjälpa mig (oss) så hade det varit underbart och mycket uppskattat.

Jag har en del frågor.
1) Vi har köpt två digitala set och har därför 2st powerbase för fyra bilar. Har man någon nytta av två?? Och vad kan jag göra med den andra isåfall

2) Har läst på forumet att man ska köra utan magnet för att då är man lite häftigare, vi plockade bort magneterna och shit! Vi förvandlade våra bilar till bambi på hal is. Måste man lägga i vikter då också eller?

3) Vad är det för vikter man lägger i bilarna? Såg att man ska köpa något på fiskebutiken. Samtidigt skriver många att man ska plocka bort onödig vikt. Hjälp mig att reda ut viktbegreppet.

4) Jag fick i mitt set med en Maserati som såg sjukt snabb ut, vi är fyra killar som kör och jag var mest nöjd innan vi började racet med att min bil såg vassast ut. När vi väl hade kört ett tag och jag mest sprang och la på bilen på banan känner jag mig misslyckad. Det känns som att köra limo på racingbanan, men är mycket längre och åker ut med baken i varenda kurva, vad kan jag göra mer än att köpa en annan bil? Tycker ju att den är sjukt snygg.

5) Vart köper jag silikondäck? Och vilket märke är bäst?

6) Finns det olika bra el mustascher, alltså dem som har kontakt med banan

Tack för mig!
bohjalmar
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2009, 18:21

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav Jormungandr 07 dec 2009, 19:26

Välkommen till forumet med stort F! du har helt klart vänt dig till rätt ställe.

svar: 1) vet inte, någon annan får svara på detta. jag/vi har inte digitalt i vår klubb. men den vanliga går ganska lätt sönder tyvärr :( Iaf om man byter handtag ofta. det gör man kanske inte hemma?

2) du behöver byta däck. scalextric original däck är kassa. de kompenserar detta med magneten. Prova Slot.it P6 eller NSR supergrip. sen får du kolla vilken dimension du behöver. (vet ju inte vilka bilar du har.) Det finns även andra tillverkare som gör bra däck, men jag är inte så hemma på dessa. vikter kan hjälpa, men sätt på riktiga däck först. Du kan även prova att slipa däcken med ett fint sandpapper. däcken är sällan helt runda och släta när du får dem. de är oftast lätt konkava och utnyttjar bara utan längst in/ut

3) det finns att köpa färdiga med klister på baksidan. eller så stoppar du i egna. vi har egentillverkade bly bitar med dubbelhäftande tejp. fungerar jättebra. man bara klipper till den bit/storlek man behöver. du kan även lägga i muttrar eller vad som helst som väger och passar i. jag hade en bit av en stickkontakt i tidigare. gick jättebra, men såg kanske inte så profsigt ut. tänk på att det ofta inte behövs mer än kanske 5g på rätt ställe i en bil. det är ändå kanske 7% av bilens totalvikt.

4) Jag vet tyvärr inte hur maseratin går, men eftersom det är en Scalextric så är det nog kanske en del jobb med den. det är en lång och bred bil så den vill gärna ha en snabb bana som inte är så knixig. Sclaextric har tyvärr inte vidare chassin. de gör snygga bilar, en inte så mycketm er. vill du ha något riktigt skönt ooch snabbt att köra så ska du satsa på Slot.it eller NSR. Slot.it är billigare än scalextric, men har riktigt bra grejer redan från början. på med ovan nämnda P6 däck (i rätt dimension) och sen är det så gott som bara att tuta och köra. NSR kostar runt 700, men då behöver du inte ens skruva isär bilen. den vinner direkt.

5) det är en smaksak. alla grejer finns på http://www.slotcar4fun.se och http://www.slotshop.sesilikon är snabbt, men då går inga nadra typer av däck specielllt bra. gummidäck går också bra om du har rätt gummiblandning (förslagsvis de ovan)

6) se länkarna ovan. NSR t.ex. gör supertunna fina braids, men de håller kanske inte så länge. även andra märken har bra (slot.it, Ninco mfl. . Scalextric har ju sina egna patent pickuper där du snabbt kan byta braids. men då passar inget annat heller. .. :sceptic:

7) tänk på att du måste inte köpa Scalextric bilar till din scalextric bana. Alla 1:32 bilar passar på varandras banor! Det finns betydligt bätrtre och roligare grejor där ute ;-)

lyucka till och var inte rätt för att fråga på forumet om det är något.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav largasso 07 dec 2009, 20:53

Tänk på att bilarna på en Scalextricbana MED magneter rör sej i en hastighet av ca 6-700 km/tim
- omräknat till skala 1:32.
Tar du av magneterna kommer bilarna ned i ungefär rätt hastighet PLUS att du får samma problem
som i verkligheten (hur ofta tar du en kurva i ca 250km/tim)

Släpper bilen i fronten kan man lägga i 5-10 gram bly fram för att hålla ner pickupen, tycker du
den sladdar för tidigt kan du lägga 5-10 gram bak och tycker du du har problem både bak och fram
så prova med 5-10gram på båda sidorna i mitten.

Silicon är roligt att köra med eftersom du får väldigt bra grepp, tänk bara på att alla bilar utan
sillisar kommer att få problem, siliconet "tvättar" rent banan OCH lämnar en fin film av "sillolja" på banan
som gör greppet dåligt för gummidäck.
Prova med Slot.it P6 eller som jormungandr säger med NSR ultra/supergrip, även ortmandäck brukar funka bra på plast dessa däck hittar du hos Swedishslotshop eller slotcar4fun som båda har bra service.

Scalex 4bilars Powerbase kan man vad jag vet inte använda till något annat än just vad den är till för, däremot 6bilars kan du använda som x:tra varvräknare eller pitstop. Vi i hbg har en x:tra 4:a för att programmera om ID till bilarna under race så slipper du ta bort alla andra bilar.

I början när man tar bort magneterna tycker man ofta att det blir svårkört, detta kompenseras snabbt med en
snyggare och roligare körning samt möjligheten att få njuta av en eller ett par GOA bredsladdar.
Samtidigt kommer du att få behålla en del detaljer på bilarna, krasherna med magnetbilar är oftast mycket
brutalare än med ingen magnet.

Lycka till (och fråga på) :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav bohjalmar 07 dec 2009, 23:41

Grymt. Tack för svaren. Bra jobbat. En fråga då bara. Om jag köper en NSR, kollade på en sån innan också, men kan man köra den på en digitalbana direkt eller måste jag modda den?
bohjalmar
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2009, 18:21

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav Jormungandr 08 dec 2009, 00:17

du måste eftermontera chip i den. det finns att köpa löst och jag tror att det inte är så svårt. tänk på att det måste vara rätt typ av chip (alltså scalextric digital chip) Ninco och de andra har egna system för digitalt och det matchar inte alltid varandra. Jag ärinte så kunnig om digitalt så någon annan kan kanske fylle på med lite mer ;-)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav largasso 08 dec 2009, 02:51

Du bör kunna löda en enklare lödning. Ev är det 4 lödningar att göra, på motorn och på pickupen.
Du bör kunna flytta över chipet från Maseratin, om det inte är ett DPR chip. Ev får du borra ett 3mm hål i chassiplattan på NSR:n så att dioden kan titta ut, har själv gjort det på massor av bilar utan problem.
Ska se om jag hittar lite bilder på olika chassin jag moddat.
Du kan endast använda Scalextric-chip till SSD, enda undantaget är Slot.it chipet som passar SSD.
Kolla Tradera eller ebay efter chip eller billiga 2 bilarsset (digitala) själv har jag köpt 2 bilars set för mindre
pengar än vad 2 chip kostar, så får du lite reservdelar på köpet.
Tänk på att en NSR är e fintrimmad tävlingsbil i originalskck - dina medtävlare kommer inte att tycka
det är kul när du varvar dem hela tiden. Det blir roligast när man har så likvärdiga bilar som möjlig
och med lite kärlek, olja och uppfinningsrikedom kan man få nästan alla bilar att funka bra.
Det blir inte mindre kul för att det går lite långsammare eller lite sladdigare om man är 4 som kör likvärdiga bilar.
Det kan du fråga vilken Volvoägare som helst om när han varit på isbanan o kört. :w00t:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav Eszaraxe 09 dec 2009, 13:59

De felsta frågor har blivit besvarade ser jag, förutom Maseratin som kan vara en underbar bil. Svor mycket över den i början men nu går den bra.

Jag lör magnetlöst så det är där mina referenser kommer från men något tips gäller magnetbilen också.

Maseratin, jag antar att du menar MC12, är lång och bred. Du måste ha banbreddare, sladdzoner. För R1- och R2-kurvor behövs det även på innern, annars hänger den in bakhjulet innanför banan om du håller innerspår. På utsidan behövs det med alla kurvradier då den är så lång att bakänden alltid hänger ut om du sladdar, men det gäller nästan alla bilar.

Nya däck är nödvändigt, själv kör jag på NSR supergrip eller Ultragrip. Funkar jättebra. Nya däck byter du bara bak, fram funkar originaldäcken bra.

Min stog även tungt på framdäcken vilket gjorde att jag bytte pickupen fram till en djupare, kommer inte ihåg vilken sort just nu, samt slipade ner framdäcken lite, så att framhjulen precis rör vid banan och pickupen går så långt ner i spåret som möjligt. Se till att ha rätt dimension bak, bilen går lågt och slår lätt i chassit i banan om du har slipat framdäck eller bakdäck för mycket.

Jag har inga vikter iden, har provat men inte riktigt känt att det gjort något, kanske att du ska peta i några gram bak, men det är nog mer smaksak.

Efter detta tror jag du åker ifrån dina kompisar. Det är fortfarande inte den bilen som är lättast att lära sig köra, men när du väl trimmat in den så här och lärt dig hantera den långa bilen med dess underbara sladdar (magnetlöst) så går den riktigt fort.
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav ToSj78 24 dec 2012, 00:39

Jag var inne lite på det där med 2 st 4-bilars powerbase.
Om man har två såna. Kan man då köra ÅTTA bilar på två spår?
Eller finns det risk för att man bränner en eller båda transformatorerna etc.?

...just a thought...
War is gods way of teaching geography to Americans...
ToSj78
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2010, 20:45

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav mINdAt3z 24 dec 2012, 11:20

Det var en bump som heter duga. :D 3-år mellan postningarna. :D

Nej, tyvärr så kan du inte köra 8-bilar genom att lägga till ytterligare en powerbase. Jag tror heller inte att du utan problem kan koppla upp två powerbases till samma bana. Vet att folk gör det, men då ombyggda powerbases som då bara används för att få t.ex. pit-in/pit-out signaler. Tror helt enkelt att de kopplar bort strömmen till banan från dem.

Det finns två problem, dels att båda powerbases genererar en alternerande AC på spåren, det är så signalerna till bilarna skapas, genom förbestämda frekvenser och pulser som sedan kan tolkas till digital information. Skulle man då koppla in två enheter på banan så får man två enheter som vill växla polaritet, vilket förmodligen kan ställa till det en hel del.

Likaså så skulle båda enheterna generera styrsignaler för bil 1-4, och dina bilar skulle då inte förstå vad som händer. Utöver det så är enheterna heller inte i "sync", vilket gör att pulserna skulle komma i oordning, vilket gör att informationen inte kommer fram i den ordning som förväntas, vilket skulle även det generera kaos för bilarna som skall tolka signalerna.

Vill du köra fler bilar så skulle jag rekommendera att du tar steget till APB6 för 6-bilar, eller hoppar över till Oxigen eller Scorpius som klarar 20 respektive 24 bilar på banan samtidigt.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav ToSj78 26 dec 2012, 02:03

Snabbt och givande svar. *bockar och bugar*
Nästa teori:
Kan man köra med 2x 4dcpb och trafo för att strömförsörja en längre bana (+35m)? Eller är det bättre att använda "power booster cables"?
War is gods way of teaching geography to Americans...
ToSj78
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2010, 20:45

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav mINdAt3z 26 dec 2012, 02:31

Det blir lite samma svar. Så fort vi pratar Scalextric digital, så snackar vi generade pulser på spåret som kontrolleras av "powerenheten". Strömmen pulsas alltså ut i AC på banan och då det inte går att koppla samman flera powerenheter och få dem att gå i sync och skicka samma signal, så är alltid svaret att det bara går att ha en igång samtidigt på spåret.

Så booster kablar är det som gäller hela vägen.

Fast det låter ju alltid enklast ändå.

:)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav ToSj78 02 feb 2013, 10:31

Då tar vi en till liten fundering...

Jag upplever ibland korta strömfall/avbrott när jag kör. Dom är kortare än en halv sekund. Framför allt vid växlarna. Är det magneterna som "kortsluter" banan på nåt vis?
Inträffar även med bara två bilar och liten ovalbana.

Nån som har nåt bra svar på den?
War is gods way of teaching geography to Americans...
ToSj78
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 14 maj 2010, 20:45

Re: Nybörjare och tips till mig!!

Inläggav GTA 03 feb 2013, 19:43

Flippern på växlen är strömlös. om du stannar med bilen på den så kan du inte köra iväg igen.
Kanske är det du märker?

Har lite funderingar på att strömsätta växelflippern. har kollat på baksidan & där man man nog löda dit en ca 0,5cm kopparfläta tvärs över på flippern. då kommer kopparflätan ta i strömrailen på den sida som växlen står imot.

Har bara tänkt detta i teorin men det borde fungera. ska testa detta sernare när min bana börjar växa fram.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster

cron