Hur lång bana?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Hur lång bana?

Inläggav samlad_dalmas 21 nov 2009, 12:51

Har blivit med SSD. Efter mycken vånda slog jag till på en med 4- bilars PB. Tänker mig att byta upp till en 6- bilars.

Nu blir frågan hur långt kan man eg bygga och hur många växlar kan man ha/ vad är det som är gränssättande? Har ca 100m Classic, med gott om power cables. :)
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Hur lång bana?

Inläggav Eszaraxe 26 nov 2009, 12:18

Längden på banan upplever jag inte som ett problem, inte antalet växlar heller.

Problemet som uppkommer är när flera bilar passerar växlar samtidigt, varje gång en bil passerar en växel så drar växeln en massa ström. Jag har för mig att det är 0,5A i 250 ms på de äldre växlarna, lite mindre på de nya.

Om tre bilar passerar varsin växel samtidgt så drar växlarna 1,5 A vilket är ganska mycket för den PowerBase du har och det kommer påverka bilarna genom att det upplevs som lite ryckigt.

Ju fler växlar du har i förhållande till längden på bana, desto större är ju sannolikheten att mer än en bil passerar en växel samtidigt.

Om du upplever problem så finns det olika lösningar...
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Hur lång bana?

Inläggav samlad_dalmas 26 nov 2009, 19:57

Som hete...? 8-)
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Hur lång bana?

Inläggav Eszaraxe 26 nov 2009, 20:48

Ett sätt är att koppla om växlarna och ansluta dem till en separat power supply på 3A eller mer.

Ett annat sätt är att bygga om sin Power Base till att klara mer ström, jag vet inte hur man gör det på 4-bilars men det finns instruktioner för 6-bilars om du kan få tag i den. Eller så kan man köpa tjänsten av någon som har byggt om många redan. Finns ett antal personer som är duktiga på det och vet vad de sysslar med, men då är det inte riktig en leksak längre utan en hobby-bana med en del ström i. Jag har en Power Supply som levererar 20A vid 13,8V till banan om det behövs.
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Hur lång bana?

Inläggav samlad_dalmas 26 nov 2009, 22:20

Låter enklare att pilla med växlarna, ska bli en permanent bana. Tror att jag sett det på nån bild hur man gör.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Hur lång bana?

Inläggav Eszaraxe 27 nov 2009, 07:52

Här har du en länk till en beskrivning av hur du gör
http://www.webdrummer.net/1to32/sensor_conversion.html

Här kommer även en länk till slotforum.com där detta diskuteras
http://www.slotforum.com/forums/index.p ... topic=6625

Känns som digitalt är väldigt litet här i Sverige så jag läser en hel del på SlotForums sidor om digitalt
http://www.slotforum.com/forums/index.php?showforum=63
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Hur lång bana?

Inläggav samlad_dalmas 27 dec 2009, 14:46

Antar att det inte är nåt krav att man måste driva växlarna med exakt scalex spänning, så att man kan köra med "analoga" trafon .
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Hur lång bana?

Inläggav Eszaraxe 10 jan 2010, 22:09

Ursäkta det långa dröjsmålet

Överdriv inte spänningen, för hög spänning kan få språväxlarna att bli överbelastade och låser i ett läge. För att lösa det måste du koppla från spänningen (göra en reset på dem) och sedan köra igen.
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

cron