Tips på hur man bäst blir Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Tips på hur man bäst blir Digital

Inläggav Le Man 03 nov 2005, 15:06

Vilket är det bästa sättet att bli Scalextric digital tycker ni om man har 15-20 meter Sport och dussinet bilar av olika fabrikat.

Vilka delar skall man köpa?

Stora konvertingssatsen... förstås... Verkar lite trist eller?
Hur många crossoverspår behöver man, det följer väl bara med ett i lådan. 2,3, 4 eller fler, vad är vettigt?
Orkar man konvertera alla bilarna?
Kan man strippa de båda Boxtrarna på chippet och sätta dem i årsgamla Scalextricbilar?

Dyrt blir det, men nu är det dags.

Spridda inlägg i frågan fick mig att göra ett nytt inlägg. Har jag letat slarvigt, skicka mig gärna till rätt tråd.

Rob
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav frogeye 03 nov 2005, 20:39

Har nu kört digitalt en månad kanske. Och som jag ser det behövs inte så många L.C. Att konvertera bilarna är lite pyssligt. Det är ont om plats och sladdarna/kablarna har alltid fel längd för att sättas där man själv önskar. Man behöver lödkolv och bra ljus. Jag har konverterat tre bilar och experimenterar lite med bromsljus/ljusfunktionen som finns på digatalchippen men som inte används. Porschebilarna som medföljer är förvånandsvärt snabba, och bra bilar att ha kvar som övningsbilar när nybörjare skall prova banan. De tål nästan vad som helst.

Jag kommer inte att köpa fler L.C inom kort, min bana är inte så stor (15-17m), och det passa bra att vänta in nästa gång man kan byta spår. Det kommer nya roligare delar som jag tror är roligare att ha/lägga pengarna på. Std L.C tar mycket plats då man måste ha en liten rakbit framför som känner av vilken bil som kommer.

Jag har hittils bara haft en kraftförsörjning, men nu skall jag montera dit en till som jag kan boosta lite, för digitalt går långsammare än analogt. Endast 12v till motorn.

Kör man digitalbilar på analogbana finns ingen motorbroms att tala om.

Det finns en konverteringssqats och en komplett bilbana. Beroende på hur mycket bana man har rekommenderar jag den kompletta satsen för att få fler bandelar.

Till vintern kommer fler roliga digitaldelar som bara är att vänta på. Men i dagsläget finns inte så mycket från scalextric.

Jag rekommenderar starkt att ladda ner gratisprogrammet RMS digital och kör det ihop med digitalbanan. Den lilla displayen på huvudenheten är löjligt liten och man får ingen nyttig information, som ex varvtider eller pos i pågående lopp mm. på slutet får man endast information om vem som vann och vilken position man fick. Inte ex namn antal varv, snabbaste varv, statistik på körda varv mm.

Ja det blir dyrt! Tur man har månadspeng!

Har du många bilar redan kan man konvertera men billigast blir det att köpa färdigkonverterade. Men då är utbudet begränsat.
/Jonas
Användarvisningsbild
frogeye
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2005, 20:08

Satser?

Inläggav Le Man 09 nov 2005, 11:22

Tack för tipsen Jonas.

Har börjat kolla priser. Det verkar som om uppgraderingssatsen kostar 1900:- och en komplett bana (6,75 m) kostar 2400:-. Valet verkar enkelt, med tanke på vad bitar kostar...

Var hittar man RMS för nedladdning, trodde det var ett kommersiellt program?

Rob
Användarvisningsbild
Le Man
Braidsbytare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 dec 2004, 13:18
Ort: Stockholm

Inläggav frogeye 09 nov 2005, 11:31

Hej,
Jag hänvisar till ett annat forum där du kan läsa om dess utveckling och var man hittar och bygger kabel själv

http://www.slotforum.com/forums/index.p ... topic=8269
detta är direkt adress från det digitala forumet se nedan

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showforum=17

De översta länkarna är bra sammanfattning på vad som är mest intressant för den nyblivna digitalföraren. Så slipper man leta i hela forumet. Här hittar du genväg till manualer och reverse engineering annat intressant.

mvh Jonas
Användarvisningsbild
frogeye
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2005, 20:08

Inläggav TheMegaLoser 09 nov 2005, 13:55

Ett tips, Hobbex har den fulla digitalsatsen för 1999:-

[/url]
TheMegaLoser
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 nov 2005, 00:57


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster

cron