RAPPORT AROS500 7/11

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav ScaleRacingReporter 10 nov 2009, 00:47

AROS500

Tävlingen ståtar med ett fett namn och med den äran, den tredje öppna tävlingen i Skandinavien för oss Modelracingentusiaster hölls på Slotcitys bana i Västerås och vi som var där kommer att minnas detta race länge... Ove o Jonas berikas med en eloge för sitt entusiastiska slit, hamburgermecken kommer er reporter inte ihåg namnet på men ska för den skull inte glömmas för sina insatser under det improviserade lunchbraket på lördagen. Avdelningen beröm måste ju även innehålla en aktning till den som man nog får anse vara skyldig till att vi kör race med skalabilar lite överallt, nämligen Charlie som sammankallade till det inledande mötet i Karlskoga som nu har gett frukten så till vida att vi nu kört tre stycken race, Skarpnäcksloppet, Stockholmsloppet och nu AROS500, denna gång höll han i tävlingslederiet... sen att han är skalaracingens Arne Hegerfors i sina referat om den egna körningen är något vi får leva med men samtidigt roar det lite ibland...
När vi ändå är inne på beröm så vill jag flagga lite för Nic som om möjligt är den som är stor del i att utvecklingen är där den är med sin näst intill outömliga förmåga att skaffa nödvändiga grejsaker för skojig modelracing och dessutom hjälpa till så mycket med allmänt kunnande att han knappt hinner med sin egen vagnpark...

Så var det då lördag och straxt efter tolv släpptes det första kvalet iväg... Klass1 som är eder reporters favorit med vagnar hämtade från sent sextio till början av sjuttital. Ett kval som samma reporter trodde skulle vara som en promenad längs StoraGatan straxt utanför men... vad ända in i... Ove hade lånat Nics Cobra och den var ju som vanligt tunad för snabba varv... åtta startande i klassen.

Kvalresultat Klass1

1) Ove Halvarsson, Shelby Cobra, 6.923
2) Torbjörn Lundkvist, Chevrolet Camaro -69, 6.982
3) Roger Fröberg, Shelby Cobra, 7.083
4) Tony Andersson, Chevrolet Corvette GS, 7.140
5) Niclas Lindblom, Alfa Romeo GTAm, 7.207
6) Robin Lundmark, Prestanda Cobra, 7.330
7) Lasse Maté, Ferrari 250 GTO, 7.354
8) Sven Willman, Chevrolet Camaro -70, 7.395

Med Oves kunskaper om den egna banan så kunde han se till att visa vägen till Sibyllas avdelning för frånkörda, först i kön stog den promenerande Lundkvist som i sina försök att hålla Halvarssontempo lyckades med ett antal onödiga avåkningar och insåg att loppet var kört någonstans i andra heatet. Prestandateamets glädjeämne var en av de andra hemmaförarna Robin som lånat Lunkans Cobra som han med säker hand lotsade till en tredjeplats med kanske inte så fullt utvecklat material. Niclas som precis som Jonas från Götet är svag för Alfor gjorde vad han kunde med sin GTAm... tester på fredagen visade lite snabbare tider men tycktes nu vara svårhanterlig med lite tippighet... fjärdeplats blev det före Roger Fröberg som också körde en Cobra som lever kvar i sin form från den tiden när man i Stockholm hade en speciell Cobraklass. Blyslädarnas mästare herr Willman släpade runt sin Camaro med den äran in på en sjätteplats före Lasse Matés nybyggda Ferrari som kommer att bli farlig i en framtid... mycket läckert bygge för övrigt! För Tony blev det ingen stor dag med oturliga krascher som gjorde att Corvetten var rätt så sargad efteråt...

Resultat Klass1

1) Ove Halvarsson 331.60 varv
2) Torbjörn Lundkvist 327.10
3) Robin Lundmark 322.20
4) Niclas Lindblom 316.70
5) Roger Fröberg 314.30
6) Sven Willman 310.70
7) Lasse Maté 289.30
8) Tony Andersson 281.40

Från sköna vagnar till vackra, Klass2 innehåller ju den mer sportiga typen av vagnar från samma era, prototyper i långa rader. Även här ståtar Lasse Maté med ett nybygge, om inte riktigt färdig vad det gäller detaljer men fick ihop den och med några remarks till nästa race så kunde han vara med i tävlingen... Kudos Lars!...

Detta kval innehöll ingen direkt överraskning eftersom Niclas hade full koll på sin Porsche 917 och lotsade den till kvaletta med fina 6.819 mer än tiondelen före tvåan Tony med sin läckra Ferrari...

Kvalresultat Klass2

1) Niclas Lindblom, Porche 917, 6.819
2) Tony Andersson, Ferrari, 6.994
3) Ingvar Nyqvist, Porsche 917, 7.062
4) Torbjörn Lundkvist, Chaparral 2C, 7.134
5) Sven Willman, Lotus 30, 7.237
6) Kent Gustavsson, Ford GT40, 7.507
7) Lasse Maté, Ford GT40, 7.679
8) Jonas Gedda, Ferrari P4, 7.690

Själva racet blev nästan som en repris av kvalet där Nic dominerade totalt, vet inte om ni såg det men Nic sin vana trogen när han har en vagn som går som den ska lägger sig gärna bredvid sin klubbkompis som kör tre tiondelar långsammare... detta bara för att det är kul... ullmenkott! men kul är det ju... en som troligen kände sig nöjd var Tony som när han kom loss bara bevakade sin andra plats. Eder utsände gjorde med lånebilen precis vad han kunde för att hålla vinkelkapens mästare bakom sig men Ingvar klämde sig förbi till en tredjeplats till slut. Reportern fick nöja sig med en fjärdeplats och det var väl inte hästlängder i från att Sven med den snygga Lotusen skulle kunna hota fjärdeplatsen men Sven fick förstå att nöja sig med en femteplats... men kul att se att många vagnar inklusive Svens Lotus går bättre och bättre... Lasse från Götet kom ju med en ny vagn dagen till ära så barnsjukdomar finns och när doktorn tittat på Forden kommer den att skena i raskt takt mot bättre placeringar. Så var det Gustavsson... som han själv sa så finns det fart bara det är utsorterat... få vet om han menade bil eller förare... Alfisti fick nöja sig med absolut sista plats med av CeeJay lånta fjädrar... alla kan inte vinna men det är fortfarande lika kul att delta... nästan...

När väl de båda supportklasserna var avklarade så var det dags för the BigOne, SlotZ som vi alla känner stolthet inför. Det är ju vår gemensamma nämnare och den klass som än så länge har flest deltagare, så även denna gång... Med tretton startande så blev det tuffa kval om vem som skulle köra i A eller B-grupp.
Om kvalet i Klass2 verkade givet i dess topp så kan man ju tänka att här i SlotZ skulle Ove ta första kval plats... men både reportern och Roger tyckte annorlunda till Oves stora förvåning, även om han inte direkt har erkänt så skulle en kamera intygat den minen han gav oss betraktare när först reportern klämmer till med 6.822 och sedan Roger en stund senare med 6.768... men den Ove som han är laddar han om bössan till racet skulle det visa sig...Nic kvalar fyra några hundradelar efter Ove. Matilda som körde långsamma bilar för första gången i tävling var inte direkt nöjd med varken kvalresultat eller stallchef tillika pappa som i ett obevakat ögonblick ställt om handtaget... inte med flit uppger den fuskåklagade... hmm nåja...

Kvalresultat SlotZ

1) Roger Fröberg, McLaren F1, 6.768
2) Torbjörn Lundkvist, Corvette C5R, 6.822
3) Ove Halvarsson, Mazda 787B, 6.865
4) Niclas Lindblom, Porsche 962, 6.897
5) Tony Andersson, Ferrari FXX, 6.906
6) Lasse Maté, McLaren, 7.014
7) Ingvar Nyqvist, Porsche 962, 7.034
8) Robin Lundmark, Prestanda Cobra, 7.229
9) Mats Augustinsson, Porsche 962, 7.289
10) Kent Gustavsson, Mazda 787B, 7.314
11) Sven Willman, McLaren F1, 7.355
12) Jonas Gedda, Alfa Romeo, 7.698
13) Matilda Gustavsson, Porsche 962, 7.812

Så var det då dags för race... Ingvar tog i för kung och fosterland i ett försök att klå några i A-gruppen som skulle köra senare... lyckades med den bedriften och klämde sig in på en total sjätteplats. Någon som visat att det går att åka fort om man har favören av hemmabana är Robin... men nallen ringde så hårt i fickan att han fick avvika för samtal... han uppgav senare att det var en het flundra på gång och att detta inte fick missas... vi lite äldre log i mjugg och kunde konstatera att jaja han kommer så småningom till den punkten i livet när ett samtal från huskorset aldrig skulle få störa ett race... Västerås egen Mattsa gjorde vad han kunde i sitt första SlotZrace och kommer att bli farlig han med... mitt i rapporten kan man höja ett finger till dom som inte var med denna gång att konkurrensen hårdnar... Matilda och Kent kastade onda ögon på varandra och hade inte Matildas Porsche fått kabelbrott så hade pappa Kent fått smaka på pisken ordentligt... Tony o Sven hade en egen liten uppgörelse om platserna åtta och nio där Tony tog åttonde. Jonas hade nybyggd bil och vet hur mycket det krävs vid det här laget innan den är utsorterad... men som vi förstått det hela så kommer det att testas på GO69 banan en hel del... Sen var det dags för A-gruppen... ja eller Ove och resten av A-gruppen, starten går och för att upprepa... vi andra förstår vid det här laget var korvkiosken är... långt upp på läktaren, bara att buga vördsamt och konstatera att en framtida riksserie har en vinnaraspirant... Grattis Ove till de mycket trevliga plaketterna och 500 kronorna som som de femhundra i AROS500 stod för. Roger hade en nog så snabb bil som kvalet skvallrade om men med en viss mängd av andras avåkningar resulterade i svår framkomst, där skribenten också bidrog med en haltande vagn i form av näst intill helt lossad framvagn. Kanske ett tydligt bevis på att trots erfarenhet så är utsortering något som skall göras med många varv under träning... lös skruv orsakade skribentens fall... denna gång... Nic kunde ganska lätt dra ifrån till en tredje plats även om en del strider förekom oss emellan, efter att fått ge upp tredjeplatsen blev det fullt sjå att hålla undan för Maté som började sikta in sig på fjärdeplatsen... men med en lättnad kunde jag konstatera vid målflagga att Lasse fick nöja sig med en femte plats.

Summering... En mycket rolig tävling där man saknade en del namn... CeeJay, Kihlén, BadBoy, Wärner, Burström... hur som, ska bli kul med fortsättningen när fler eller alla kommer till race...

Vi pratade en del om serie till nästa år och jag kommer att starta upp en tråd i dagarna så håll utkik!

Detta får bli allt för denna gång bilder finns på http://slotcity.se/AROS500091107.htm

ScaleRacingReporter
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav Modellpularn 10 nov 2009, 02:11

Suveränt referat! Jag hade en del åtaganden på söndagen som delvis gjorde att jag var tvungen att vara någorlunda pigg. Funkar inte att köra en hel natt, sen slot race, hem igen o jobba. Ja jag vet, borde byta jobb eller nått...... Kände mig inte riktigt på G heller. :rolleyes: Nån annan gång.....
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav Nico 10 nov 2009, 09:46

Grymt reportage! :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav ScaleRacingReporter 10 nov 2009, 12:12

Kul att det uppskattas... men reportern noterar att bägge resultatlistorna från Klass2 och SlotZ fallit bort... åtgärdas om aftonen...

Nico... hur går det med din SlotZ :D

ScaleRacingReporter
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav Nico 10 nov 2009, 12:18

ScaleRacingReporter skrev:Nico... hur går det med din SlotZ :D


Just nu inte alls... men jag finner inget tilltalande (jo det är sant) objekt, men dom andra klasserna dock... :-D= <--- Föreställer dreglande Nico. En alfa eller något annat ballt. Skulle jag söka upp och finna en JS3'a eller skön Matra skulle jag lajna upp bredvid alla 917's chappy's osv... hehe

Måste dock säga att Rogers svarta McLaren är grym!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav Signor Alfa 10 nov 2009, 13:32

Ett bra och väl genomarbetat reportage samt ett stort tack till Ove, Jonas m.fl på Slotcity för en välorganiserad och väl genomförd tävling. Jag hade en trevlig helg trots att jag fick bryta med Breran. Nu skall det skruvas och ställas in till nästa tävling.

Hälsningar från Göteborg och Signor Alfa :thumb:
Användarvisningsbild
Signor Alfa
Kartläsare
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 06 feb 2008, 14:05
Ort: Landvetter
Klubb: GO 69

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav ScaleRacingReporter 10 nov 2009, 22:19

MER RAPPORT FRÅN AROS500 7/11

Här kommer resultaten från de två klasser som försvann i reporterns iver att just rapportera...

Resultat Klass2

1) Niclas Lindblom 269.05 varv
2) Tony Andersson 260.90
3) Ingvar Nyqvist 260.80
4) Torbjörn Lundkvist 259.10
5) Sven Willman 255.30
6) Lasse Maté 244.30
7) Kent Gustafsson 238.90
8) Jonas Gedda 230.80

Resultat SlotZ

1) Ove Halvarsson 341.40 varv
2) Roger Fröberg 336.60
3) Niclas Lindblom 330.30
4) Torbjörn Lundkvist 326.30
5) Lasse Maté 323.50
6) Ingvar Nyqvist 320.60
7) Mats Augustinsson 308.20
8) Tony Andersson 306.00
9) Sven Willman 303.40
10) Kent Gustafsson298.60
11) Robin Lundmark 262.70
12) Matilda Gustafsson 225.00
13) Jonas Gedda 111.00

Hoppas ni stått ut med att vänta nära nog ett helt dygn på detta, och jag hoppas ni låter eder utsände få förnyat förtroende trots denna malör...

ScaleRacingReporter
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav TurboTurtle 11 nov 2009, 12:43

Man får tacka för ett lysande referat av herr "ScaleRacingReporter"! :up:
Stort grattis till Ove, grymt kört. :beer:
Kul tillställning som vanligt, särskilt tack till Ove & Jonas som ställde upp med värdskapet.
Väl skött tävlingsledning av Kent, trots vissa inhoppande "pryos" i båset:
IMG_0036.JPG
IMG_0036.JPG (66.15 KB) Visad 9871 gånger


Vänta bara till nästa gång, då kommer jag igen med rak framvagn. :-$
IMG_0052.JPG
IMG_0052.JPG (64.58 KB) Visad 9946 gånger

(tyckte väl att bilen gick lite VÄL trögt efter en crash i början av finalen) :suspect:
Ser redan fram emot nästa Slot-Z tävling. :thumb:

/TurboTurtle
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav ZeeJay 17 nov 2009, 20:19

Sicka goa göbbar!!


Gott att läsa ett UTMÄRKT referat och jag kan klart konstatera att man som icke närvarande har missat återigen en kalaskul race träff.....that´s life...men kommer att ställa upp med mina snabba rajsers så snart tillfälle ges som går att tajma in med resten av livets aktiviteter...;-) :beer:

Limmar ju på min Mustang och ett par nya åkdon i både SlotZ o de andra klasserna....så nog ska de få skrapa lacken i kurvorna snart... :beer:

Grattis till respektive vinnare i vardera klass.....tur att jag inte var med då.... ;-) :D
För nu är bilarna heta och själv hoppar jag av racesuget efter att få köra lite mer av SlotZ o klass 1&2....

See Ya soon!!

SiiJäj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: RAPPORT AROS500 7/11

Inläggav ZeeJay 18 nov 2009, 15:35

HAHAHA.,...nu såg jag den...!!!

Nic´s lilla fina "namnskylt" på skjortan....*asgarv*.. :D :D :D :D
.
.
.
.
.
.
.
.......................

GEEK = Nörd

Muhahaha....underbar Nic!!

:beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster