Gissa bilbanebilen - bildgåta

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Gissa bilbanebilen - bildgåta

Inläggav Scalex 29 okt 2009, 14:22

Hmm. Nån som missat rubriken :-? "Gissa bilbanebilen " heter den inte gissa DieCast modellen ;-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Eszaraxe 29 okt 2009, 14:38

Scalex skrev:Hmm. Nån som missat rubriken :-? "Gissa bilbanebilen " heter den inte gissa DieCast modellen ;-)

Men jag tror att de gjorde några bilbanebilar, för jättemånga år sedan. Fast det varade inte länge och inte i någon större omfattning
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare

Inläggav Jormungandr 29 okt 2009, 14:54

>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare

Inläggav Ravajack 29 okt 2009, 16:26

Hmmm... en bilbanebil från Corgi Toys? :-?

Misstänker starkt att *någon* fått något rejält om bakfoten här, alt. blivit ordentligt dragen vid näsan. :-P

Om det nu skulle råka vara jag 8-) , ser jag naturligtvis med viss förväntan fram emot Alex återkomst från
Berlin och en snabb och benägen uppvisning av undersidan av den gröna Minin på bilden. :w00t:

Ty jag har aldrig någonsin, till skillnad från Eszaraxe, hört ens en antydan om att Corgi någon gång i historien skulle ha producerat någonting bilbaneaktigt. %-p

worthpoint-länken här ovan torde väl knappast heller ha något särskilt högt bevisvärde i frågan.
Länken visar följande:

Bild

Efterlämningarna av en nätauktion som avslutades år 2005, således.

Den Corgiska bilbanekopplingen består av — rubriken!
Som naturligtvis ett rent påhitt av en säljare/auktionist som inte har en susning.

Auktionstexten nämner säljargument som "patent application 21101/59” och ”a on and off switch”.
Klart som korvspad, således: ”Corgi Slot Car 1959”. Bingo!!! :cuckoo: :klappa: :banana: :-)= :beer:

Skynda dig hem, Alex!
Vi längtar! :hug:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Scalex 29 okt 2009, 17:28

Haha, ja då får jag väl bli den första att krypa till korset då :-\ Men varför inte , Matchbox gjorde ju nått konstigt på -70 talet som var fjäderframdrivet :w00t:

Eszaraxe skrev:
Scalex skrev:Hmm. Nån som missat rubriken :-? "Gissa bilbanebilen " heter den inte gissa DieCast modellen ;-)

Men jag tror att de gjorde några bilbanebilar, för jättemånga år sedan. Fast det varade inte länge och inte i någon större omfattning
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare

Inläggav Eszaraxe 29 okt 2009, 17:29

Ravajack skrev:

Misstänker starkt att *någon* fått något rejält om bakfoten här, alt. blivit ordentligt dragen vid näsan. :-P

Om det nu skulle råka vara jag 8-) , ser jag naturligtvis med viss förväntan fram emot Alex återkomst från
Berlin och en snabb och benägen uppvisning av undersidan av den gröna Minin på bilden. :w00t:

Ty jag har aldrig någonsin, till skillnad från Eszaraxe, hört ens en antydan om att Corgi någon gång i historien skulle ha producerat någonting bilbaneaktigt. %-p

worthpoint-länken här ovan torde väl knappast heller ha något särskilt högt bevisvärde i frågan.
Länken visar följande:

Bild

Efterlämningarna av en nätauktion som avslutades år 2005, således.

Den Corgiska bilbanekopplingen består av — rubriken!
Som naturligtvis ett rent påhitt av en säljare/auktionist som inte har en susning.

Auktionstexten nämner säljargument som "patent application 21101/59” och ”a on and off switch”.
Klart som korvspad, således: ”Corgi Slot Car 1959”. Bingo!!! :cuckoo: :klappa: :banana: :-)= :beer:

Skynda dig hem, Alex!

Jag vet inte, jag kanske mixar upp det med att Hornby numera äger Corgi....
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare

Inläggav Crewe Alex 29 okt 2009, 23:38

Ligger i sängen smuttandes en Berliner Kindl dunkel Bock och hör trafiken utifrån Kurfürstendamm. Har sett en del sköna bilar och av misstag hamnat i ett garage fullt av fantastiska gammelbilar när jag skulle parkera bilen på hotellets parkering. Blev ett tag sugen på att dinera i Mercedes Daimler-restaurang som ligger i samma lokal som bilförsäljningen på denna paradgata.

Tillbaka till bilbanebilsgåtan:
Eszaraxe skrev:Kan den vara i metall och kan det vara så att det är en av deextremt få bilarna gjorda av Corgi?

Nej, inte metall och inte Corgi.

Det är en bilbanebil. Inget scratchbygge men kanske inte helt original.

Ravajack skrev:Om det nu skulle råka vara jag 8-) , ser jag naturligtvis med viss förväntan fram emot Alex återkomst från

Skynda dig hem, Alex!

Skall visa undersidan när jag kommit hem. Har inget foto med mig just nu. Trevligt förresten att vara efterlängtad. :)

Här kommer i alla fall en närbild på bilen:
Bild
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare

Inläggav snugged 30 okt 2009, 01:45

Ravajack skrev:

jepp, det är en helt vanlig felstavning. alla ser väl att det är en snuthäck. det ska m.a.o. vara en slutcar.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare

Inläggav Crewe Alex 30 okt 2009, 23:42

Nästa ledtråd: Den här bilden pryder en box som dessa bilar har ingått i:

Bild
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare

Inläggav Stirling Moss 31 okt 2009, 09:35

Å&H = Åhlen & Holm..... såld på Tempo ? ... Det lutar ju åt någon batteribana .. typ Speedking

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare

Inläggav Eszaraxe 03 nov 2009, 09:14

Dags att komma med fler ledtrådar eller avslöja svaret då vi inte kommer någonstans.....
Eszaraxe
Braidsbytare

Inläggav Crewe Alex 03 nov 2009, 09:45

Eszaraxe skrev:Dags att komma med fler ledtrådar eller avslöja svaret då vi inte kommer någonstans.....

Lovade bild på undersidan och är hemma på onsdag igen. :-$
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare

Inläggav Ravajack 04 nov 2009, 12:49

Crewe Alex skrev: ...är hemma på onsdag igen. :-$

Idag är det onsdag! :banana:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

Inläggav Stirling Moss 04 nov 2009, 18:31

... Det lutar ju åt någon batteribana .. typ Speedking

..eller kanske Speedtrax

Vi väntar med spänning på nästa bild

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare

Inläggav Ravajack 04 nov 2009, 22:58

Crewe Alex skrev:...är hemma på onsdag igen. :-$

Bara två timmar kvar av onsdagen nu.
Kommer Alex att hinna? :-\ :sceptic: :suspect:
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer

FöregåendeNästa

Återgå till Bilbana & allmänt