Scalex skrev:Fanns nått fabrikat som hette Kitty

Kitty Spider ??
ZeeJay skrev:Hehehe...bildrebusarna från stora "Katten" Rava.....hahaha...
Kitty Spider Cox II

ÄNTLIGEN pojkar!

Kitty Spider Mk II "Spezial" är det fullständiga namnet jag hittat men det finns kanske varianter på det. Hade som sista ledtråd tänkt lägga upp följande bild:

Som synes var Kitty ett Schweiziskt märke med tillverkning(eller sammansättning) i Bern, Zollikofen. Hade jag vetat det när jag bodde där nere hade jag försökt spåra upp nån bil eller så men på den tiden kände jag inte till att det hade funnits ett bilbanefabrik i Bern. Det är svårt att hitta information om det. Här är lite text som jag bearbetat:
Kitty was a Swiss Company from the past and products from the slot half of the Company is very hard to find, mostly because when that part of the Company was closed in the early 70's they burnt all their remaining stock The track was superb, being a cross between Carrera and Fleischmann and everything was in 1/24 scale
It is believed that 90% of parts used in the Kitty range were made in Switzerland by the Gemelli brothers, or to be precise one of them, for the duration of the Company. Nearly all were direct (or slightly reworked) copies of originals such as Eldon, Nichimo and Cox. Examples of shipped in parts include braid, early gears, tyres and motors.
Rumours and here say abound regarding the demise of the Company and remaining stock, but as mentioned before, the most popular regarding stock is that it was burnt. Today, anything from the Kitty Grand Prix range remains very hard to find, most is already in collectors hands it seems.

Det var inte en lätt gåta det erkänner jag men för den riktigt skarpögde kunde man urskilja märket och namnet på bilarna. Namnet "Spider" står på fronten och märkets symbol syns på sidan vilket syns tydligare på den bil som visas nederst.:
.jpg)
.jpg)
Okej då är det väl dags att stänga denna gåta. Vem tar vid? Scalex?