RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav Lunkan 07 okt 2009, 21:50

Så nu har vi samlat ihop krafter igen efter helgens relativt stora drabbning, en energislukare som inget RedBull i världen kan göra att kroppen blir återställd i det rödaste rappet... det samlades elva entusiaster ifrån om inte alla men en del hörn av Sverige. Att denna andra tävling med SlotZ och de båda SSC klasserna är ett nationellt intresse kan man ju påstå i all den stund deltagarna kom från Jönköping, Västerås, Enköping, Stockholm, Uppsala och Karlstad... faktum är att vi då saknar Umeåiter, Göteborgare och enligt ZeeJay:s rapporter från den nya grodarenan troligen någon Skåning eller två.
Kommer att bli mäktigt framöver när alla dyker upp! Denna gång elva galenpannor som jagade varandra i täta race varv efter varv.

Som i premiärracet så körde vi SwedishSlotClassic först och med enminutskval så hann vi runt 6-8 varv och när märklindoften nådde sin kulmen efter att de sex anmälda belastat lökarna så hårt det gick så blev kvalresultatet enligt följande i klass 1:

1) Torbjörn Lundkvist Camaro -69 7.012
2) Niclas Lindblom Alfa Romeo GTAm 7.085
3) Roger Fröberg Shelby Cobra 7.164
4) Tony Andersson Corvette GS 7.327
5) Sven Willman Camaro -70 7.487
6) Hans Kihlén Camaro -67 8.078

Adrenalin i massor efter så lång tid av racetorka och racet var igång, eftersom vi var sex i klassen på femspårig bana så körde vi Round Robin. Svens Camaro gick under stundom riktigt bra men den lider nog av sin övervikt och ville tippa ur i en del kurvor, drabbades även av ett lagerras i bakaxeln... den först hittils i denna. En annan Camaro som fortfarnde hade lite handlingproblems kvar var Hasses som med lite tuning kommer att gå bra, Tonys Corvette som jag nog var lite orolig för inför racet hade interiktigt samma fart på WesternRaceway som senast under Skarpnäcksloppet... Niclas hade gjort sig nya bakdäck till Alfan och här fanns det väl lite misstanke om favoritskap men lite urtippningtendenser här också gjorde att han mäktade med en tredjeplats till slut. Roger med förkylning luftade Cobran med den äran ( ja bilen Cobra alltså ) så pass att jag först på ett av de sista varven lyckades klämma mig förbi... det gick vägen även denna gång men som sagt tack vare en massa onödiga avåkningar från min sida så blev det tight.. onödigt tight. Vi kom i mål enligt följande:

1) Torbjörn Lundkvist Camaro -69 198.5
2) Roger Fröberg Shelby Cobra 198.4
3) Niclas Lindblom Alfa Romeo GTAm 194
4) Tony Andersson Corvette GS 177
5) Hans Kihlén Camaro -67 166
6) Sven Willman Camaro -70 129

Precis som så många andra så har jag projekt som aldrig blir färdiga, min McLaren M6B borde varit klar nu men tiden går så fort ibland och man är ju tidsoptimist. Eftersom den nu inte var färdig fick jag låna Chapparallen denna gång också av Nic... Ingvar var väl den enda som kunde ståta med nybyggd vagn denna gång... kvalade gjorde vi förstås och det gick så här i Klass 2:

1) Niclas Lindblom Porsche 917 6.734
2) Torbjörn Lundkvist Chapparall 2C 6.783
3) Tony Andersson Ferrari 7.114
4) Ingvar Nyqvist Porsche 917 7.130
5) Sven Willman Lotus 30 7.322
6) Hans Kihlén Matisch 7.477

Vilket underbart race! Hasse som hade sämsta kvaltid tog erfarenheten från Tyskland till hjälp och körde rätt så stabilt och tog sig förbi Sven och Ingvar, den sist nämde körde ju bilen för första gången så lite tuning under racet blev nödvändigt med bl.a. en lös bakaxelhållare... Sven var nog inte snabbare denna dag bara. Tonys Ferrari såg ut att gå fint men endel avåkningar gör att man tappar i resultatlistan. Med tanke på hur Nics bilar brukar gå ,då framför allt i Prototypklasser så var detta race som vikt åt Nic men som led av en lite spattig bil där greppet kom o gick... något som gladde mig eftersom den lånade Chapparallen bara gick bättre o bättre... även i denna klass lyckades jag klämma mig förbi till en vinst...Tack för lånet!

1) Torbjörn Lundkvist Chapparall 2C 205
2) Niclas Lindblom Porsche 917 203
3) Tony Andersson Ferrari 192
4) Hans Kihlén Matisch 191
Sven Willman Lotus 30 191
6) Ingvar Nyqvist Porsche 917 184

Så var det dags för huvudklassen... SlotZ, andra tävlingen någonsin och den klassen som har flest aktörer... ny på arenan är Tomas Lindgren som tillika äger denna tävlings bana, fick låna bil av Nic och redan nu kan jag skvallra att han hittar runt ganska bra... några till som vackert kurvvaktade när vi körde supportklasserna var ju Lasse Johansson, Ove Halvarsson och Tomas Wärner och dom var ju sugna efter att ha sett hur kul vi hade... kvalet gick så här:

1) Tomas Lindgren Porsche 962 6.799
2) Roger Fröberg McLaren F1GTR 6.838
3) Nicklas Lindblom Porsche 962 6.992
4) Ingvar Nyqvist PoRsche 962 6.980
5) Torbjorn Lundkvist Corvette C5R 6.986
6) Ove Halvarsson Mazda 787B 7.004
7) Tony Andersson Ferrari FXX 7.023
8) Lars Johansson Porsche 962 7.111
9) Hans Kihlén Ferrari 575 7.218
10)Tomas Wärner Ford GT 7.235
11)Sven Willman Ferrari Dino 7.251

The BigOne! Hur kul som helst, jag brer på lite så att de som inte kom verkligen förstår hur kul vi hade så att man absolut inte kan missa nästa race...
Lasse ”BadBoy” Johansson hade väl inte en av sina bästa tävlingar, den annars så snabba gynnaren tyckte bilen gick bra i kvalet men sen stämde inte mycket... Tony Andersson fick inte heller till det lika bra som i Barkarby, löst gummi på framhjulen som krängde av titt som tätt krävde depåstopp... han hävdar att gummi var limmat, mängden lim kan di lärde tvivla om... med i gänget som totalt körde 229 varv var också Tomas Wärner som förärat Ford GT:n med Scalextrik-klubbens färger. Dessa tre hade inte mer än åtta tiondelar som skilde dom åt!
Sven gjorde ett imponerande jobb med den kanske inte mest idealiska SlotZ karossen, möjligen lite smal... Hasse som tog det lugnt och så fint det gick klarade av att lotsa Ferrarin till en sjunde plats.
Ingvar med Porschen knep en sjätteplats som lika gärna kunde varit en tredje om inte om varit... då menar jag avåkningar... med så här jämna race rasar man fort i resultatlistan vid ett par missöden... något som både Roger och Nic intygar, hamnade olyckligt i situtioner med andras avåkningar eller egna och det kostar. Inför det absolut sista heatet konstaterade jag att det fanns en möjlighet att smita förbi Ove i totalen, en övning som med tungan rätt i mun och en puls som knappt lagt sig än lyckades till Oves stora förtret... sju tiondelar till min fördel.
Vem har jag inte nämnt än... Tomas Lindgren, efter 40 års uppehåll i riktig tävlingskörning så tar han hem hela klabbet på ett överlägset sätt, lånad mycket välpreppad bil tillsammans med stor kännedom om banan så gjorde han jobbet på ett mycket bra sätt! Grattis Tomas!
Resultat:
1) Tomas Lindgren Porsche 962 250
2) Torbjörn Lundkvist Corvette C5R 244.8
3) Ove Halvarsson Mazda 787B 244.5
4) Niclas Lindblom Porsche 962 241.5
5) Roger Fröberg McLaren F1 GTR 241.1
6) Ingvar Nyqvist Porsche 962 239
7) Hans Kihlén Ferrari 575 238.3
8) Sven Willman Ferrari Dino 236.9
9) Tomas Wärner Ford GT 229.9
10) Tony Andersson Ferrari FXX 229.1
11) Lars Johansson Porsche 962 229.0

Så att ZeeJay nu ska få gå o lägga sig, till hans mammas stora glädje ska jag nu försöka avrunda det hela med några rader...

Jag sa vid den första tävlingen att vi skulle ha kul, det har vi, så det räcker... ett skönt gäng som tävlar med glimten i ögat på rätt sätt. Nu hoppas jag och säkert alla att det blir folkvandring till nästa race i Västerås, AROS500 den 7/11... vi kan bli tjugo stycken! Ove hälsar alla välkomna!

Tyvärr inga bilder men Ove plåtade en del så med tiden kan det dyka upp.

Jag skulle vilja lyfta fram ett par personer...

Tomas Lindgren som bjöd in oss till denna trevliga bana byggd av Hasse... vi tackar också för att vi fick vara med att designa den... den långa kurvan tog vi med oss från en bana i Tyskland...

Nic som gör mer för andra än sig själv med delar från Germanien och alla tips o tricks som han lär ut... för att inte tala om alla bilar han lånar ut...

Tack Tomas, tack Nic och tack alla ni som kom!

Nu ska jag bygga McLaren M6B...

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav ZeeJay 07 okt 2009, 23:03

:klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa: :klappa:

UNDERBART!!!
:beer: :beer: :beer: :beer:
Härligt referat Lunkan...känns nästan som att man var på plats...som en fluga på väggen... ;-)

Grattis till en mycket kul och härlig rejsdag och vi laddar för fullt från Västkusten till Aros500!!

Själv kommer jag att göra allt för att vi kommer så många som möjligt och likaså hoppas vi kunna värva med oss några av Sydlänningarna...

Dieter har idag fått in en massiv order från Froggers med hangarounds så vi laddar mekbänkarna om nån vecka eller två med att bygga och trimma in våra SlotZ samt även några SSC klass 1 & 2 fordon...

Tack till Lunkan för ett mycket gediget referat som ger ett nöjt leende i fejjan på undertecknad.... :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Kommer nog drömma om 1:24 o SlotZ hela natten..

*...lunkan´s Camaro kommer in i hårnålen..hårt jagad av Siijäj i sin Mustang Elenor...Nic tätt bakom....osv..*
hehe...hör redan kommentatorsrösten i huvudet....för mycket däckslimmande antagligen... :drunk:

Väl mött i Västerås!!

Och till er som ännu inte har fattat grejen - TESTA SLOTZ!! Rolig och grymt tät racing på slotracingbana!!

Och till min kära mamma....tack för att jag fick läa Lunkan´s kvällsrapoort...ha det gott lilla Mamma... :D :beer:

SiiJäj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav TurboTurtle 08 okt 2009, 09:04

Underbar läsning, Lunkan! :up:
Låter som ni har haft RIKTIGT kul.
Jag själv fick vara parkeringsvakt på hästtävling i ösregn (bokat uppdrag sen länge). :cuckoo:
F-N, att man inte kunde vara med!
/TurboTurtle
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav Lunkan 08 okt 2009, 22:56

Här kommer lite bilder som Ove tog under racet...
BildBildBildBild
Från vänster Nics Porsche 917 en trolig vinnare, Svens Lotus en galant skapelse med bl.a. riktig aluminium i inredningen, Tonys minst lika galanta Ferrari... och så vinnarbilen i klass 2...
BildBildBild
En undrande Wärner, en SlotZ vinnade banägare Lindgren och en kvalande allvarsam Tony...
BildBildBild
En rackarns glad Kihlén nöjd med dagens insatser, en glad BadBoy lika nöjd han utan framgång och en hummande Nyqvist...
BildBildBild
Startfältet grupp A SlotZ, Hasses Camaro -67, Parc Fermé
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav Modellpularn 09 okt 2009, 08:12

Jeez man, så man ser ut....! Sömndepraverad typ. Vilken min..... titta på Camaron istället!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav ZeeJay 09 okt 2009, 16:28

Modellpularn skrev:Jeez man, så man ser ut....! Sömndepraverad typ. Vilken min..... titta på Camaron istället!


Hahaha...jaru Kihlen...man förvånas alltid när man ser sig själv på bild....

Camaron är snygg....gick den bättre denna gång? inga braids strul hoppas jag... :thumb:

Förhoppningsvis hinner och kan jag få till min Mustang till Aros500...skall bli kul att mäta krafterna mot Camaron.
Sen Svänn´s Lotus...den e fin...mycket fin.... :thumb: :thumb:

Vart var Petty bilen? Hoppades få se den i snygg kurvtagning igen.... :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav Modellpularn 10 okt 2009, 14:35

ZeeJay skrev:
Modellpularn skrev:Jeez man, så man ser ut....! Sömndepraverad typ. Vilken min..... titta på Camaron istället!


Hahaha...jaru Kihlen...man förvånas alltid när man ser sig själv på bild....

Camaron är snygg....gick den bättre denna gång? inga braids strul hoppas jag... :thumb:

Förhoppningsvis hinner och kan jag få till min Mustang till Aros500...skall bli kul att mäta krafterna mot Camaron.
Sen Svänn´s Lotus...den e fin...mycket fin.... :thumb: :thumb:

Vart var Petty bilen? Hoppades få se den i snygg kurvtagning igen.... :beer:

Njaa, "Siijaj" bättre gick den inte, kändes som tågurspårning.... Jag ska gå igenom det gamla Plafit chassit ordentligt en gång till, kanske modifiera lite, hmmm, funkar det inte sen så sätter jag Schöler under Camaron. Va väl själva f_n också om jag inte ska få nån rulle på'n....morrr!
Petty bilen va inte med.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: RAPPORT STOCKHOLMSLOPPET 3/10

Inläggav ingvar 10 okt 2009, 20:42

Karlstad lö kväll
Man får tacka för en mycket trevlig tävling.Skulle nog åkt upp och tränat på fredakväll på den mycket luriga banan , men men det blir väl fler gånger hoppas det inte dröjer 40 år innan den suveräna vinnaren är med igen.
Har upptäckt en hel del brister på 917en det kommer att va åtgärdat till Västeråsracet.
Ingvar
ingvar
Braidsbytare
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 dec 2008, 21:38
Klubb: suncityslotcar


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster