Scorpius Wireless

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Kristian 28 mar 2009, 09:58

hehe låter som några har böjrat köra mini-Z på sin bilbana :D
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 28 mar 2009, 12:56

Yeap är väl ungefär min tanke när jag ser dom systemen... Kan man byta spår varsom helst kan jag lika bra köpa en Mini-z .... Ide´n i sig är kul och det ser fräckt ut när dom byter spår.. Finns säkert en liten marknad för systemet :-)

Ungefär som den nya bilbans skalan dom bilarna är typ som en miniz vad ska det vara bra för då kan jag lika bra köpa en miniz. Miniz är ju skit kul :-)
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Martin_M 28 mar 2009, 13:20

Kristian skrev:hehe låter som några har böjrat köra mini-Z på sin bilbana


Det har jag provat med mina gamla Z:a, det är inte helt lätt. Iaf inte med dom däcken jag hade och på en 31cm bred 4-spårig bana. Med lite mindre motorkraft, rätt däck o många R3/R4 så hade det nog varit helskoj.
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Scorpius Wireless

Inläggav largasso 28 mar 2009, 13:44

Jag har också provat på träbanan, funkade riktigt bra förutom att jag suger! 8-o
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Scorpius Wireless

Inläggav ZeeJay 28 mar 2009, 15:19

Varken MiniZ eller nåt annat....helt enkelt ett ny form av digitalt system..
Det bygger på Scalextric spårväxlar men tillåter fler byten och fler spår i bredd.
Sen kan du bara byta spår där det finns ett spårbyte men det går ju att bygga in massor.

Det som funkar annorlunda med spårbyten är hur du styr din bil och hur du gasar samt bromsar.....det är ett mer realistiskt system.... :-$ :-$

Sen kan man bygga på med förare tills all plats runt banan är slut..... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 28 mar 2009, 16:25

Ahh COOOLT!! Då är det ju väldigt annorlunda mycket intressant :-P
Hoppas vi snart får mer info om detta ;-)
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 28 mar 2009, 16:25

Bild

:-D
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Eszaraxe 31 okt 2009, 15:09

Om jag ska köra Scorpius, jag har varit inne på websidan men får ändå inte helt klart för mig, vad behöver jag?

Throttle och chip, men mer?

Ett chip för varje bil jag vill köra med, och ett handtag för vajre förare som ska köra samtidigt.

Upp till 24 förare??
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 31 okt 2009, 15:34

I grunden behöver du carchip och throttle men är rekomenderat att du även köper usb dongle.

Yeap upp till 24bilar..
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Eszaraxe 31 okt 2009, 15:50

Vad ska jag ha USB-dongeln till?

Sedan kan jag alltså mixa befintlig SSD med Scorpius, så om jag som idag kör 6 SSD-bilar kan jag fylla på med Scorpius-bilar?

Hur mycket ström behöver jag? Vad ska jag räkna med för varje bil? Eftersom det blir fler bilar på banan kan också fler spårväxlar arbeta samtidigt så då antar jag att det är lämpligt att ge dem ström från separat strömkälla?
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 31 okt 2009, 16:34

Scorpius funkar INTE med SSD tyvär. SSD är borttaget på grund av att licensen är för dyr..

Med donglen kan du programera LB´na, bil chipen och throttles ifrån en pc mycket enklare. Och när du köper typ pclapcounter för lapcounting ok sådant så behöver du donglen..

Du kan räkna med 2A per bil. Jag brukar dock räkna 3A det är vad chipen pallar. Rekomenderas även att köra bilar och LB´s med separata psu´s

Vad det gäller LB´s så är ju inte många aktiva samtidigt men man kan väll räkna att typ 3 kan vara aktiva samtidigt och då blir det ju en ström spik, kan tyvär inte amperen i huvet men jag ska kolla det.
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav largasso 31 okt 2009, 23:38

Umbra skrev:
Du kan räkna med 2A per bil. Jag brukar dock räkna 3A det är vad chipen pallar. Rekomenderas även att köra bilar och LB´s med separata psu´s


Så du menar att om du har ett 10Amps aggregat så kommer chipen att brinna upp ! ! ! ! ! ! ! :rolleyes:
De drar väl vad de behöver (enl Ohm´s lag)

Har tänkt på om man skulle kunna koppla ett x:tra agg till banan, men har inte riktigt kollen på vad som
händer om man parallellkopplar växelspänning, får nog prova detta.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Eszaraxe 01 nov 2009, 10:45

Jag tror han menade att max chipen klarar är 3A, därför behöver man inte räkna med mer än 3A per bil. Det innebär att jag som idag har ett 20A aggregat kan köra 6 bilar, men kanske upp til 10 i alla fall, om man bara räknar 2A per bil, och matar spårväxlarna från annat håll.
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 02 nov 2009, 13:22

Stämmer bra det Eszaraxe 3A är max vad chipen klarar. Detta avgörs ju av vilken sorts motor du har i bilen..
Ju större PSU desto bättre ;-)
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Eszaraxe 02 nov 2009, 14:24

Men 3A är mycket mer än vad Scalextrics digitalchips klarar om jag inte missminner mig? Dvs, man har firare motorval med Scorpius än med SSD?
"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker". - Albert Einstein
Eszaraxe
Braidsbytare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 20 okt 2008, 12:27

FöregåendeNästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster