Däckslipning

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Däckslipning

Inläggav Svänn 19 mar 2009, 18:52

Jag håller på att labba lite med en däckslipmaskin baserad på en Strombecker Destroyer motor. Hittills utan speciellt bra resultat. Provade första slipningen lite provisoriskt idag. Under hela tiden jag slipade uppstod en svacka i däcket på ett ställe. Tanken var ju då att forsätta slipa tills den försvann, men det gjorde den aldrig. När jag tog av hjulet och kollade såg jag att det saknades klister under denna del av däcket, dvs däcket hade rest sig av centrifugalkraften på denna punkt och blev därför mer slipad. När jag stannade maskinen och däcket la sig som det skulle var det naturligtvis en svacka där. :rolleyes:

Hade jag klistrat bra överallt hade det inte hänt. Däcket sitter som berget i övrigt. Frågan är dock om jag har för högt varvtal på hjulet? Jag har aldrig slipat med en riktig maskin. Jag undrar ungefär vilket varvtal hjulen ligger på på t.ex. de där Hudy-makinerna? Någon som kan svara på det? Händer samma sak med dessa om man missar i klistringen eller är varvtalet lägre?

I detta första försök har jag kört helt utan utväxling, dvs med hjulet direkt på rotoraxeln där bakhjulen normalt sitter på dessa motorer. Obelastad kommer den då upp i drygt 20 000rpm. Det kanske är på tok för högt?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Däckslipning

Inläggav ZeeJay 19 mar 2009, 21:50

Halloj Svänn!

Inte för att jag har några kunskaper om Hudy eller liknande...har fått låna en däckslop av en kompis som har en enda hastihet dock vet jag ej hur snabbt den snurra...
Har faktiskt lyckats slipa 2 däck som ej var klistrade...men satt rätt bra på fälgen utan lim..
Den maskin jag har lånat går inte alls så snabbt som en motor på20.000 varv gör det men snurrar på rätt fort..

Men en tanke om din idé..kan du inte justera spänningen till din motor så den går lite långsammare genom ett justerbart strömaggregat?

Kan ju ta bort lite av problemet..
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Däckslipning

Inläggav Svänn 19 mar 2009, 23:05

Jag har provat med justerbar spänning för att få ner varvtalet men kör jag saktare blir den även för svag, dvs den stannar när jag slipar om jag har för låg spänning/varvtal. Det enda vettiga är nog att sätta dit en utväxling. Ska prova med ca 1:4. Då går det med ca 5000 rpm samtidigt som vridet blir 4 ggr större. Det borde passa bättre. Får leta fram lite gammalt slotracingskrot. :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Däckslipning

Inläggav Lempa 20 mar 2009, 09:05

Tjena. Kul projekt!
Ja, 20 000 v/min är nog egentligen på tok för mycket. Hur många volt matar du till motorn då? Förutom risken att däcket lyfter som du råkade ut för så är det väl även stor risk att det snabbt blir väldigt varmt och att gummit sen börjar deformeras med ojämn slipning som resultat. Har tyvärr inga riktiga siffror, men Hudysar går förhållandevis långsamt, kanske så lågt som under 1000 varv om jag får gissa lite. Men varvtalet är ju inte hela sanningen då både däck och sliptrumma snurrar mot varandra, vilket effektivt motsvarar ett högre varvtal för enkelsnurra. Dessutom brukar man ju i allmänhet variera spänningen och justera till lämpligt varv på dem beroende på vad för material man jobbar med. Det är dock lite mer skördetröskefeeling snarare än överhandsfräs i maskineriet i allmänhet om man säger så… Har själv en ruggigt sliten Hudy som jag fått ärva, men är rätt trevlig att ha till grovslipning. Det fina med den är ju att man kan ställa in så man slipar däckparen/batchen till samma dimension, åtminstone i teorin... :-; För finslip och polering kör jag sen antingen med däck i 220V Dremel (med förlängd böjlig axel), eller i aktuell bil på slipställning. Men med Dremeln har jag lite av samma problem som du; den går för fort! Kommer som lägst ner i typ 8000 varv med den. Har en fotpedal (momentan på/av) till den och förr brukade jag varva upp lagom lågt genom korta strömpulser i intervall. Funkade, men var ganska tradigt. Nu har jag kopplat en gammal symaskinspedal till den i stället, och det funkar kanon! Lite mer som bilbana liksom :D

Kanske dock inte rätta medicinen för din apparat tyvärr. Utväxling är nog en bra idé i ditt fall, om du inte vill byta motor förstås. Eventuellt är 1:4 och 5000 varv fortfarande lite snabbt, men som sagt så är det mest bara en känsla och beror ju även på hur resten av maskinen jobbar. Är lite nyfiken på om du pusslar med en befintlig slipanordning eller om du bygger en egen maskin från scratch? Hur fungerar själva slipdelen; en roterande trumma à la Hudy, eller någon annan variant?

Berätta gärna hur det framskrider med projektet.


/Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Däckslipning

Inläggav Svänn 20 mar 2009, 15:55

För finslip och polering kör jag sen antingen med däck i 220V Dremel (med förlängd böjlig axel), eller i aktuell bil på slipställning. Men med Dremeln har jag lite av samma problem som du; den går för fort! Kommer som lägst ner i typ 8000 varv med den.


Jag har provat sätta axeln direkt i en Dremel, eller rättare sagt ett billigare dremelplagiat som jag har, men det gick inte. Chucken kastar för mycket.

Nu har jag satt in en utväxling med lagerbockar av ett skrotat rembilschassi. Ska limma ett nytt hjul ikväll o testa. Jag har ingen slipställning än. Bara slippapper i olika grovlekar klistrade på små plywoodbitar. Om detta funkar tänkte jag montera manicken på någon platta och ha nån form av mothåll/släde på sidan som jag sätter slippappret i för att få rätt vinkel. Jag kan ställa lite offset på rembilsvaggan också med de 3 fästkruvarna. Remskivan längst ut är bara ett stopp.

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Däckslipning

Inläggav Svänn 20 mar 2009, 22:12

Nu har jag gjort lite vidare tester med däckslipsmonstret. Kallar den det för den för ett sjuhelsikes oväsen, får nog skaffa hörselskydd. Andningsskydd också tror jag för det ryker en del gummibös när man slipar märker jag.

Utväxlingen gjorde susen. Nu är varvtalet lite lugnare samtidigt som Destroyermotorn inte kroknar. För att få ner varvet ytterligare satte jag totalt 5 dioder i serie. DC-aggr. ger 12,5 V så nu är jag nere på runt 9-10 V (det är likriktarskrotet som sitter uppe till höger). De tre 3A dioder som sitter lödda på likriktarvbryggan kanske inte kommer att hålla i längden. De luktade o småångade lite gött när jag körde, men det låg nog iofs runt nollan i förrådet... :D

Däcket som sitter på är nu 26,5 mm på inner o 26 mm på ytter. Det är inte finslipat. Hade inte finare än 1200 hemma.
Motorns lager måste smörjas ofta märker jag. Hjulaxelns lager är modellrejsing-kullager. De verkar gå fint men hålen de sitter i (gamla rembilschassit) är lite stora så de sitter i ganska mkt epoxi. Får väl de hur det håller. Det förekommer ju en del vibrationer.

Ska sätta på en start/stopp-knapp så jag slipper rycka ut banankontakterna titt&tätt.
Blir spännande att se om den håller för hjul till Skarpsnäcksloppets 3 bilar. Vet ju inte hur motorn pallar med detta i längden. Det är ju en gammal drag-motor detta.

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Däckslipning

Inläggav Lempa 25 mar 2009, 07:04

Härligt bygge Svänn!
Det ser ju onekligen ut som du kommit en bra bit på vägen redan. Hur funkar den annars nu tycker du, och hur blir resultatet? Har lite egna planer på att bygga ihop något liknande för finslip/polering i stället för dremeln som visserligen funkar fint, men lite mer exakthet som man kan få i en fast ram är ju inte dumt alls. Funderar på om man skulle ha roterande slipskivor som NSR-maskinen snarare än roterande trumma som i Hudyn och slippa använda lösa plattor med slippapper på och sen fixa justerbara anhåll till dessa skivor som gärna får vara lätt utbytbara för olika slipstorlekar. Funderar tom på att kanske slakta en gammal symasin för detta, eller åtminstone stjäla motorn och vissa delar i den. En sån är åtminstone garanterat tillräckligt stark och tålig. Jag har dessutom några såna gamla objekt på vinden som kan bli lämpliga offer... En del av dem har tom ställbar utväxling, så man kan variera från 0 till många tusen varv tillsammans med gaspedal.

Får se när jag kan få en stund över å börja bygga ett eget monster.
Lycka till med fortsättningen på ditt så länge.

Hälsningar
/Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Däckslipning

Inläggav Nic 26 mar 2009, 00:24

Ilpe-slipe från Tyskland har en roterande slipskiva driven av en motor och en annan motor som driver runt hjulet.
Bild finns i http://www.dutch-racing.de/forum/tipps/faq_reifen.pdf
De som förstår tyska har nog stor nytta av det dokumentet.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Däckslipning

Inläggav Svänn 27 mar 2009, 11:51

Lempa skrev:
Hur funkar den annars nu tycker du, och hur blir resultatet?


Jodå den funkar. Som jag skrev förut för den ett herrans oväsen men jag står ute i kallförrådet med detta så det stör ingen, tror jag. :)
Det skulle inte skadat med ännu större utväxling. Pga tidsbrist plockade jag ihop av det jag hade till hands som gick att få ihop enklast. Utväxlingen blev ca 3 ggr. Någonstans mellan 4-5 hade nog varit bättre. Varvtalet hade säkert räckt och den hade blivit starkare. Jag får slipa ganska lätt nu för att inte Destroyern ska tappa varv så det tar lite tid. För finslipning verkar dock varvtal/moment vara helt ok.

Jag slipar med olika papper jag klistrat på plywood o masonitbitar. Har maskinen i skruvstädet o står upp o slipar, tycker jag ser ganska bra då hur det blir. Hittills har jag inte använt finare papper än 1200 vattenslip. Jag är ju nybörjare på detta med modellracing och har inte testkört något än så jag vet inte hur det kommer att gå på banan. Men jag tror de är runda iaf. Så sett verkar maskinen stabil o bra, inget kast eller så.

Det där med symaskinen du skriver om Lempa borde väl kunna bli väldigt bra!
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster