Kaya Raceways - Nybyggnation.

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav geekaya 25 mar 2009, 11:37

Hej här kommer jag att skriva om mitt bilbaneprojekt, Kaya Raceways.
Äntligen har jag börjat att röja ur källaren i huset och ska snart ha ett rum för banan 4.4m x 3.5m med 2.1m i takhöjd och ett meckrum intill som är nästan lika stort. Har hållt på med husrenovering i över 2 år nu så nu är det dags att rymma ut källaren från allt skit man drog med sig efter lägenhetsflytten från Malmö ut till Ystad.

Kommer att lägga upp bilder på kaoset så man har något att jämföra med när det börjar likna något. Kom gärna med tips ifall ni känner för det.
hurra för den sena barndommen =)
Have fun
geekaya
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 jan 2009, 23:57
Ort: Malmö

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav Bilfrik 25 mar 2009, 11:59

Hej geekaya

Det låter roligt, jag skall följa byget med spänning.

Hopps att det blir mycket bilder för det tycker jag är roligare en massa med text.

Lycka till på vägen till mål :) :)
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav geekaya 25 mar 2009, 14:59

Ja jag är inte den som skäms så jag lägger upp den första katastrof bilden då =). Rummet ser väldigt litet ut på bilden men det är som sagt 4.5mx3.5m så där borde vara gott om plats till bra permanent bana. Ja jag syns lite i hörnet.
Bilagor
PICT4807 (Small).JPG
Kaya Raceways nummer 1
PICT4807 (Small).JPG (33.17 KB) Visad 35220 gånger
Have fun
geekaya
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 jan 2009, 23:57
Ort: Malmö

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav Fleischmann 25 mar 2009, 18:40

Lycka till med byggandet. Vad kör du med för bana? Har du gjort skiss på banan i datorn?
Vadå sen barndom? Vi män är alltid barn. Det enda som skiljer pojkar från män är priset på leksakerna!! :up:
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav emm 29 mar 2009, 00:41

ahahah, kücük araba!

Grymt, du kommer säkert hinna före mig! Lycka till!
emm
Braidsbytare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 05 okt 2004, 00:40
Ort: Anderslöv

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav geekaya 29 mar 2009, 04:12

halla man=) Ja men då måste man definiera vad som är "färdigt" först. Inte allt för lätt med hobby... Dock så fick jag ett trevligt besök fredag förmiddag och det va den vänlige kuriren som kom med ett överdimensionerat packet till mig :D
Japps ett SCX-Digital Basic Set. Så det va bara att flytta allt åt sidan och bära ner en spånskiva på 2400x1200 och 2 bockar med hjälp av min 5årige son Neo som faktiskt orkade hjälpa mig att lyfta och bära ner skivan till källaren från garaget, sjukt att han kunde det + att 15 minuter efter att vi hade satt upp banan och han hade redan lärt sig alla trixen med att byta spår och hålla rätt fart genom kurvorna. Han har ju kört massor med R/c bil innan så han har ju speedkontrollen gratis iofs. Vi körde säkert över 1,5 timme i sträck, sjukt roligt är det t.o.m på en liten oval layout.
Jag måste dock säga vilken kvalité och härlig känsla i banan och det här med mekaniska lanechangers är ju genialiskt, fattar inte varför inte alla gör så? man kan ju ha hur många växlar som helst utan att de drar massa ström och de funkar ju klockrent! Fick med 4st kryssväxlar till mitt set. :thumb:
18V och 2 amp in med en transfo och man kan ha upp till 3st in i 1 konsol. Ställa ner farten går oxo bra men det behövde vi faktiskt inte, tror de bilarna man får med i Basic Set inte är för heta^^.
SCX-D.JPG
noob layout
SCX-D.JPG (28.39 KB) Visad 34960 gånger
neobilar.JPG
Lite scenery byggsats bilar från Burago
neobilar.JPG (40.35 KB) Visad 34961 gånger
Have fun
geekaya
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 jan 2009, 23:57
Ort: Malmö

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav Borgis 29 mar 2009, 10:27

geekaya skrev:Ställa ner farten går oxo bra men det behövde vi faktiskt inte, tror de bilarna man får med i Basic Set inte är för heta^^.


Ser ju skitkul ut. Gött att få sätta igång va? :)

Hoppas att jag inte gör dig för besviken om jag säger att de flesta SCX-bilar inte är särskilt heta. :)

Det är de senare motorerna man vill ha. RX-42B, tror jag att det ska stå på dem. RX-42orna är rätt sura.
Det gäller för SCX tvåhjulsdrivna bilar. Om det finns någon motsvarande ny motor för fyrhjulsdrivna vet
jag inte.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav geekaya 29 mar 2009, 16:05

Fast även om de inte känns så "heta" så varvar ingen av bilarna ut på rakorna så egentligen så behövs ju inte mera kräm iaf inte på en vanlig layout. Precis haft en session med min fru och återigen så blir det massa skratt o kul när man kör bilbana hur töntigt det än är :D

Dock så tror jag inte det hade varit så kul om det hade varit analog bana utan spårväxling osv, finns hur många moves som helst.
Have fun
geekaya
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 jan 2009, 23:57
Ort: Malmö

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav Borgis 29 mar 2009, 16:56

Bara man har kul så är det ju bra. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav bippsan 30 mar 2009, 06:26

Sen finns Pro Motor Speed 23k ! RPM och RX-4H 25k ! RPM. Betydligt mer kräm än orginal. Jag har monterat en del i mina bilar och samtidigt drevat ner, dom blir betydligt roligare att köra :thumb:
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav geekaya 01 apr 2009, 19:17

Hihi nu har jag beställt massa saker bl.a ett Pit stop set till o xtra bandelar. Nu ska man bara få en fungerande layout.
Hmmz detta är beroende framkallande. =D
Have fun
geekaya
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 jan 2009, 23:57
Ort: Malmö

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav emm 02 apr 2009, 20:56

geekaya skrev:Hmmz detta är beroende framkallande. =D




Nehe, är det??? 8-o


:beer:
emm
Braidsbytare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 05 okt 2004, 00:40
Ort: Anderslöv

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav emm 24 apr 2009, 22:29

Händer det något?
emm
Braidsbytare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 05 okt 2004, 00:40
Ort: Anderslöv

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav geekaya 24 jun 2009, 03:38

Ja det kan man säga, =). Har flyttat ut till garaget nu när värmen kommit och har byggt ett permanent bord av 4 2.5x1.2m plywood och tagit sidor från gamla köksstommar som sarg runt bordet, rätt maffigt blev det. Tur man köpte ett hus med dubbelgarage :up:
Har lekt med massor av olika layouts och hade också en kort se här är den senaste som jag precis blev klar med, det är ju endast på natten man får "leka" ostört. Tyvärr har jag ingen tid till att göra scenery alls, utan det får gå bra med lite bilar och lastbilar. Jag racar hellre, men bilarna skulle behövt en rejäl genomgång. Min 9 årige brorsonn har redan brännt ett chip på corvetten.
Lägger upp en liten film på youtube för de som är nyfikna =). http://www.youtube.com/watch?v=O-AVgwxzfdQ
Have fun
geekaya
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 24 jan 2009, 23:57
Ort: Malmö

Re: Kaya Raceways - Nybyggnation.

Inläggav Seb Mcayon 05 jul 2009, 19:06

Är ordningen på rallybilarna så här kanske?: Grönholm, Solberg, Hirvonen och Loeb??? :)
The road to success is always under construction.
Användarvisningsbild
Seb Mcayon
Depåman
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 13 apr 2009, 12:10

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster