Scorpius Wireless

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Scorpius Wireless

Inläggav umbra 24 feb 2009, 22:57

Tja alla, tänkte bara kolla hur intresset för Scorpius är här i Sverige. Ni som är intresserade kan väl skriva några rader :-)
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Marsupilami 25 feb 2009, 02:03

Skulle jag börja från början när det gäller digitalt så hade Scorpius legat högst på listan över intressanta system, men de små fördelar det har över SSD är inte värda investeringen i både tid och pengar som det innebär att chippa om alla bilar osv.
Jag håller istället tummarna för att någon släpper trådlösa handtag till SSD, borde inte vara särskilt svårt.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 25 feb 2009, 03:20

Nej det borde inte vara svårt att göra trådlösa till SSD, hårdvaran "finns" ju..

En fördel med Scorpius chipen är ju dock att du kan köra på alla digital system :-)
Nåja SSD, Carrera, SCX. Ninco dock "enkelt" att lägga till fler protokoll.
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Marsupilami 25 feb 2009, 03:34

umbra skrev:En fördel med Scorpius chipen är ju dock att du kan köra på alla digital system :-)

Jupps, men det känns som om det kvittar då jag inte ens känner till någon i min närhet som har annat än SSD när det gäller digitalt.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 25 feb 2009, 04:09

Nä sant.. Jag bara kolla intresset här i sverige.
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 15 mar 2009, 12:33

Nåja nu är mina Scorpius prylar på g :-)

Hoppas att intresset i sverige ökar.
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 26 mar 2009, 14:59

Tänkte bara uppdatera tråden lite. Detta är riktat till alla som kör SSD nu.

Om ni chippar en bil med Scorpius chippet kan ni sätta den i SSD läge och köra på SSD :-) Måste dock fortfarande ha en Scorpius throttle till den bilen..

För dom som vill starta med Scorpius men tycker det är för dyrt kan om ni har en analog bana idag köpa ett carchip sedan istället för att chippa bilen chippar ni sloten ni vill köra på :-) Gör ni så kan ni använda alla era analoga bilar utan mod. Givetvis funkar inte lanechangers..
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Marsupilami 26 mar 2009, 17:31

umbra skrev:För dom som vill starta med Scorpius men tycker det är för dyrt kan om ni har en analog bana idag köpa ett carchip sedan istället för att chippa bilen chippar ni sloten ni vill köra på :-)


..det där känns lite som att gå över ån efter vatten. Antingen kör man 100% digitalt eller så håller man sig kvar i det analoga "träsket". Har jag missat någon detalj som gör att man skulle vilja köra Scorpius, men utan växlarna? Verkar lite :cuckoo: för mig.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Scorpius Wireless

Inläggav ZeeJay 26 mar 2009, 18:05

Vi i Frog håller på och jobbar på en egen variant av kombinerat digitalt och analogt styrt system.... :-$ :-$

Kommer att presentera detta lite längre fram här på forumet när vi har testat av systemet lite bättre.... men i princip innebär det att du kan styra din bil mer som på riktigt och att du kan välja spår bland de 4 som vi idag har....sen kan systemet bygga på med i princip hur många förare som helst....mer än så här kan vi tyvärr inte avslöja ännu för att det kan ju bli en succé....;-) :-$
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Scorpius Wireless

Inläggav Kristian 26 mar 2009, 22:34

Marsupilami skrev:
umbra skrev:För dom som vill starta med Scorpius men tycker det är för dyrt kan om ni har en analog bana idag köpa ett carchip sedan istället för att chippa bilen chippar ni sloten ni vill köra på :-)


..det där känns lite som att gå över ån efter vatten. Antingen kör man 100% digitalt eller så håller man sig kvar i det analoga "träsket". Har jag missat någon detalj som gör att man skulle vilja köra Scorpius, men utan växlarna? Verkar lite :cuckoo: för mig.


Trådlösa handtag :D tror även att man kan ställa gaskurvor å sånnt...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 26 mar 2009, 23:06

Yeap..
Wireless
Throttlecurve
Adjustable brakes
mm

Marsupilami - Det är ett alternativ om man tex har 100 bilar och inte har råd att chippa alla på en gång... Eller för en klubb som kanske vill uppdatera men inte har ekonomi till att installera allt på en gång..

ZeeJay - Finns redan sådana system om jag förstår funktionen på ert system..
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav RaceTG 27 mar 2009, 08:51

Men FROG systemet har en kul tvist som vi inte sett nån annanstans. Men återkommer vi om efter lite mer testning!! :beer:
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough!" - Albert Einstein

________________________________________________________________
FROG - Friendly Racers Of Gothenburg - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 27 mar 2009, 09:28

Ahh :-) Låter intressant ;-)
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav umbra 27 mar 2009, 15:50

Lite mer info till er med ssd..

Om man köper en handthrottle och ett chip kan du köra på en ssd bana som om bilen var chippad med ett ssd chip. Alltså lapcounting/LC´s och liknande funkar :-). Detta innebär att du kan ta din Scorpius bil och gå till en kompis som har SSD och köra på hans SSD bana..
umbra
Braidsbytare
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 feb 2009, 14:27

Re: Scorpius Wireless

Inläggav ZeeJay 27 mar 2009, 18:37

umbra skrev:Ahh :-) Låter intressant ;-)


Jupp..det är det...kan bli en riktig sälj succé....enkelt som den och kostar nästan inget....ger bara glada skratt... :D

Styrning sker mer som IRL....nä..nu får vi täppa till läckorna tillsvidare.....hoppas vi får gjort sista testerna på söndag så kanske vi kan presentera mer i nästa vecka.... :-$ :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster