Tvätthall med automatisk dörröppning?

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Tvätthall med automatisk dörröppning?

Inläggav Texxas 26 feb 2009, 22:42

Jag har köpt och byggt en bensinstation med tillhörande Auto-wäsche, nummer B-296 och tänkte dra ett enkelspår genom tvätthallen. Någon som har tips på hur man kan fixa så till så att dörrarna öppnas och stängs när en bil kommer för att köra in resp. kör ut från tvätthallen?
En annan fråga; Jag hittade en gammal Faller Ams-skena med ett påmålat övergångsställe i en skrotlåda, art.nr 452001. Har denna skena någon sorts uppehållsfunktion för bilen eller vad är det för en grej? Någon som vet?
:-D= Leif/Texxas
Texxas
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 jan 2009, 21:26
Ort: Lund
Klubb: faller ams sweden

Re: Tvätthall med automatisk dörröppning?

Inläggav Wiking 03 mar 2009, 00:49

Hoppas byggsatsen är komplett med motor och portautomatiken annars kan det bli lite knivigt att få portarna att öppna och stänga utan "hand påläggning" att få dessa att öppna med automatik är säkert möjligt med tex. fotoceller intill bankanten men dessa skall egentligen öppnas med hjälp av Faller ställpukkt 4034 men det fungerar självklart med annan tryck knapp också.

Angående spåret med påmålat övergångs ställe så är det en del av fallers vändslinga, spårsektionen har troligen en diod på ena strömskenans undersida delen som saknas är själva vändslingan en ögla som även den har ett avbrott med diod dessa delar kan vara svåra att finna särskilt vändslingan den delen du har har jag däremot ganska gott om
men bara två öglor...

// Wiking
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Tvätthall med automatisk dörröppning?

Inläggav Texxas 05 mar 2009, 20:50

Tack Wiking för intressant information om vändslingan,får se om öglan visar sig på Tradera kanske framöver. framöver. :) .Byggsatsen till ltvätthallen är dessvärre inte från "tiden",utan nyinköpt från en hobbyhandlare i Helsingborg och saknar motor och öppningsmekanism,får försöka uppfinna nåt.Ställpultar original har jag däremot i samlingen. :D
Texxas
Texxas
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 jan 2009, 21:26
Ort: Lund
Klubb: faller ams sweden


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron