SlotZ 1:24 slotracing

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nic 07 feb 2009, 13:14

JensaPson skrev:Vad är en ca summa i pengar för en bil komplett?

Finns en firma i Tyskland som bygger bilar för 139€, ett paket med delarna tar dom kring 90 för.
Se till att du väljer rätt motor bara, dom erbjuder flera olika.

http://slotcarservice.de/
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 07 feb 2009, 20:38

JensaPson skrev:Vad är en ca summa i pengar för en bil komplett?


ca 2 st slot.it eller 1 1/2 VAnquish....

Jag har fått ihop mina kompletta kit med karosser för ca 800-1000....vilket jag anser helt ok då du får ju rejäla grejer att ha för många karosser...
Karosserna finns i RC butiker för ca 220 kronor...
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Svänn 10 feb 2009, 09:59

Jag har tittat lite i Bleck-Centers rekommendationer för chassin till MiniZ. De rek 55 mm bredd till allihop tror jag.
Vad blir följden om man försöker använda 48 el 50 mm? Blir de mindre stabila, sämre montage etc? Eller skulle det funka ok?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nico 10 feb 2009, 10:11

Jag anmäler mig som åskådare om ni ska köra i Stockholm!
Visst är det intressant, men när man redan håller sig till racing i 1:32 så vill jag gärna kolla lite innan jag lägger ner en lax på en bil i en skala jag inte kommer köra på vår egna bana.
Jag menar inte att det inte är bra "bang-for-the-buck", bara att det är 800-1000kr för en bil. Det är ju med hjärtat i halsgropen som man köper en NSR som ligger strax under 700kr. Inte snål, tänker bara två ggr innan jag sprätter iväg stålarna 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Borgis 10 feb 2009, 10:18

BIGBOI207 skrev:Jag menar inte att det inte är bra "bang-for-the-buck", bara att det är 800-1000kr för en bil. Det är ju med hjärtat i halsgropen som man köper en NSR som ligger strax under 700kr. Inte snål, tänker bara två ggr innan jag sprätter iväg stålarna 8-)


Då är det gött att det finns early adopters som t ex Zeejay som kan prova ut grejorna så länge. :D
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Lunkan 10 feb 2009, 12:10

Svänn skrev:Jag har tittat lite i Bleck-Centers rekommendationer för chassin till MiniZ. De rek 55 mm bredd till allihop tror jag.
Vad blir följden om man försöker använda 48 el 50 mm? Blir de mindre stabila, sämre montage etc? Eller skulle det funka ok?

/Sven


Montaget kommer inte bli sämre i sig, däremot kan faktorer som att hjulbas kankse inte går att justera ut så långt som behövs. Annars så vågar jag nog påstå att den totala viktfördelningen är en stor faktor i detta. Bred bil erbjuder ju med ett bredare chassie redan från början en utbredd viktning, kan man ju då i sig åstadkomma med vikter på ett smalare chassie men då kommer nog vikten koncentreras mer centralt i bilen och då kanske högre... sen har ju ett smalare chassie en smalare H-platta som då också ger en annan rörelsegeometri... många faktorer är det som spelar in men för att inte avskräcka alla newcombers så har vi hittils mest byggd med hjärtat och i de flesta fallen använt sånt vi redan har och därifrån byggt oss en väl fungerande bil.

Själv brottas jag med min DeWalt/Porsche 956 (svart) där jag bytt från spoonge till PU-däck för att se om det går att åka mer hållbara däck på den breda bilen med 17 mm breda däck men än så länge så halkar den mest omkring så omviktning, smalare däck och mer karossrörelse står på chemat innan nya tester... men en sak i taget så man vet vad som gav förändringseffekt.

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nico 10 feb 2009, 12:58

Borgis skrev:Då är det gött att det finns early adopters som t ex Zeejay som kan prova ut grejorna så länge. :D



hehe, jovisst är det så men...

*saxar lite*
Lunkan skrev:...sen har ju ett smalare chassie en smalare H-platta som då också ger en annan rörelsegeometri...
där jag bytt från spoonge till PU-däck för att se om det går att åka mer hållbara däck...så omviktning, smalare däck och mer karossrörelse står på chemat innan nya tester...


Tänker inte ens på sånt när jag kör 1:32, sååå... Men vafan, jag ska komma o kolla lite om man får förstås!
Jag försöker inte bli motvallskärring, bara förklara varför jag är lite tveksam. Jag vet att 1:24 o sånt är ett steg uppåt, inte bara modell-mässigt utan även tuning mässigt. Och eftersom tuning inte intresserar mig i 1:32 så drar jag öronen åt mig när det verkar vara det första som händer trots att man talar om en enkel lattjo klass där alla ska tävla med lika förutsättningar.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 14:16

hehe...early adopters....jo..nog hör jag väl till den kategorin...men samtidigt provade jag ju 1:24 redan för över ett år sen hos BAdet och gillade verkligen den racingen...

BigBoi - tror inte att du ska avskräckas för mycket med kostnaden för EN bil i 1:24....för skillnaden mot 1:32 är den att du har kanske inte mer än nåt fåtal bilar du gillar och som du rejsar med länge och mycket...

Inte som i 1:32 där man själv går loss i hysterin att skaffa bil efter bil efter bil.....lite charmnen i 1:32 men för att köra MiniZ och även kanske nån av de andra klasserna klarar man sig långt med kanske max 3 chassin...sen kan man ju alltid byta kaross när man tröttnar.....pris på en kaross via epay och då från Hongkong elelr Japan som jag har fått tag på låg på bland annat 300:- för 2 st Nissan Calsonic keppat o klart...

Köpte 2 st Aston Martin via samma ebayer och fick pröjsa 367:- för 2 st miniZ karosser..... :thumb: :thumb:

Så det måste inte bli 50-100 bilar a 800:- bucks....tror nog ingen i 1:24 bil världen sitter inne med så många...tja kanske Burström då....

Förstår tvekan men om man rannsakar sig själv....en ny slot.it bil...som det oftast tweakas lite ny delar på...hamnar rätt snart med däck , drev, anglewinder setup or whatever på samma peng som en färdig Z-slotcar kostar.....

Så varför tveka???

GO FOR IT MY FRIEND!!!

:thumb: :thumb: :thumb:

Borgis - ska försöka komma ner på söndag 15/2 och då ta med mina bilar för visning i klubben.... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Borgis 10 feb 2009, 14:27

ZeeJay skrev:hehe...early adopters....jo..nog hör jag väl till den kategorin...men samtidigt provade jag ju 1:24 redan för över ett år sen hos BAdet och gillade verkligen den racingen...


Jovisst, my dear Mr Bramserud ;-) , visst är det så, men själv skulle jag nog försiktigtvis införskaffa mig ett chassie och testa med. Har redan 4 karosser sedan tidigare. Bredden på en McLaren ser ut att funka mkt bra på Nincobana dessutom. Undrar om flaggan går ner i spåret? I så fall skulle man ju kunna testa lite hemma också.
(även om det naturligtvis är helt fel underlag med tanke på däcken t ex) :)

Kul att få se hur ett sånt chassie ser ut lajv. Vet inte om jag kan komma ner på söndag bara. Du kommer inte idag? :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nico 10 feb 2009, 15:19

ZeeJay skrev:Förstår tvekan men om man rannsakar sig själv....en ny slot.it bil...som det oftast tweakas lite ny delar på...hamnar rätt snart med däck , drev, anglewinder setup or whatever på samma peng som en färdig Z-slotcar kostar.....


Jag gör inte som du med mina slot.it's Calle! Jag köper dom för 400-ish kronor och kör dom som dom är. En gång har jag gjort det du beskriver, (4 ggr Ninco bilar inräknade) ursäkta the "low-blow". Byggde en Slot.it bil med ny vagga, drev, motor och däck. Ren idioti tänkte jag!! Jag är inte nöjd med att jag gjorde det då, och tvekar därför till att göra det igen. Jag gör det inte med andra bilar heller! Som jag sa, du får en NSR färdig tune'ad för under 700 spänn och jag tycker det är mycket stålar för lite plast o skit! O att langa ut 800-1000kr för en större skala med finare chassie tilltalar mig inte initialt. Jag vill kika lite först. Lägger hellre 1400kr på ett fint Backgammon bord :)
Och Ninco bilarna, ja vad fan det har vi redan diskuterat annorstädes. Skulle aldrig ha börjat med det! *S* Många slantar blev det in i de bilarna. Sak samma, det är inte stålar det handlar om även om det låter så. Det handlar om vad jag har för setup på mitt 207cm långa chassie och pickup'en (hjärnan/förnuftet).

Jag säger inte att jag inte kommer haka på, men jag tänker titta lite först.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 16:04

BIGBOI207 skrev:
ZeeJay skrev:Förstår tvekan men om man rannsakar sig själv....en ny slot.it bil...som det oftast tweakas lite ny delar på...hamnar rätt snart med däck , drev, anglewinder setup or whatever på samma peng som en färdig Z-slotcar kostar.....


Jag gör inte som du med mina slot.it's Calle! Jag köper dom för 400-ish kronor och kör dom som dom är. En gång har jag gjort det du beskriver, (4 ggr Ninco bilar inräknade) ursäkta the "low-blow". Byggde en Slot.it bil med ny vagga, drev, motor och däck. Ren idioti tänkte jag!! Jag är inte nöjd med att jag gjorde det då, och tvekar därför till att göra det igen. Jag gör det inte med andra bilar heller! Som jag sa, du får en NSR färdig tune'ad för under 700 spänn och jag tycker det är mycket stålar för lite plast o skit! O att langa ut 800-1000kr för en större skala med finare chassie tilltalar mig inte initialt. Jag vill kika lite först. Lägger hellre 1400kr på ett fint Backgammon bord :)
Och Ninco bilarna, ja vad fan det har vi redan diskuterat annorstädes. Skulle aldrig ha börjat med det! *S* Många slantar blev det in i de bilarna. Sak samma, det är inte stålar det handlar om även om det låter så. Det handlar om vad jag har för setup på mitt 207cm långa chassie och pickup'en (hjärnan/förnuftet).

Jag säger inte att jag inte kommer haka på, men jag tänker titta lite först.


kom du och titta lite först...du kommer att gilla det du ser och det du får prova....

Måste replikera lite på tänket...vet att du inte trimmar till bilarna med massa andra delar o grejer men som sagt...många av oss gör ju det trots allt och ser man till en ny NSR 700:- eller en slot.it som de flesta handlar för ca 450:-....lägger till lite delar o färg om man har köpt en vit bil...det blir tyvärr lätt att man kostar på sina bilar lite uppdateringar och med många 1:32 bilar i stallet så plockar det snart på kronor....allt som allt kommer det att landa i nära slängar på vad en MiniZ kommer att kosta....många gånger tror man inte det men ta priset för vad en komplett drivlina till en slot.it kostar...om du nu byter den.....även om det nu kaske inte är kronor som är avgörande...för visst måste man även gilla det man skall pyssla med så att tiden räcker till... :thumb:

Själv har jag och kommer fortsatt att dra ner på mina inköp i 1:32 och bli klart mer selektiv till de klasser vi kör i FROG och se till att hålla nån eller ett par bra bilar i trim...sen adderar jag lite stimulansia via att bygga lite 1:24...jag gillar ju som sagt att måla, lacka och dekala och för mig passar det gött med att få utlopp för detta genom 1:24 som erbjuder mer realistiska och mer detlajerade byggen...

Så det ena förtar inte det andra men visst...hålla på 1000% i både 1:32 och 1:24 blir det inte.....

Kan ju säga det att köra med de större modellerna ger en annan mer rejäl känsla så för min del passar det bra att testa på med MiniZ slotcar och sen får vi se om det blir nåt att fortsätta med.....

Kom du den 25/4 till Barkaby o kika...ska se till att du får testa både min Ferrari, Aston Martin och Nissan Xanavi... :beer: :beer: :beer:

Rock on!!
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 16:08

Borgis skrev:
ZeeJay skrev:hehe...early adopters....jo..nog hör jag väl till den kategorin...men samtidigt provade jag ju 1:24 redan för över ett år sen hos BAdet och gillade verkligen den racingen...


Jovisst, my dear Mr Bramserud ;-) , visst är det så, men själv skulle jag nog försiktigtvis införskaffa mig ett chassie och testa med. Har redan 4 karosser sedan tidigare. Bredden på en McLaren ser ut att funka mkt bra på Nincobana dessutom. Undrar om flaggan går ner i spåret? I så fall skulle man ju kunna testa lite hemma också.
(även om det naturligtvis är helt fel underlag med tanke på däcken t ex) :)

Kul att få se hur ett sånt chassie ser ut lajv. Vet inte om jag kan komma ner på söndag bara. Du kommer inte idag? :)


Tveksamt om jag hinner ner idag...ska till STockholm ons-fre på säljmöten med svenska organisationen....:-(

Men om jag skulle hinna så pinnar jag ner... ;-)

Har ju testat med min 1:24 Nissan på FROG banan som du minns mot din Carrera HotRod... :beer:
Så det funkar perfa på Scalextric men huruvuda flaggan platsar i Ninco med sin plastremsa i spåret...hmmm...tvekis....

Det finns ju flaggor som man kan ha till Ninco banor om så bara för att testa o sen byta till bredare o fetare standardflagga....
Karosser har du ju så säg till så ordnar vi resten....har ju min inköpslista att gå efter... :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav Nico 10 feb 2009, 16:36

ZeeJay skrev:...lägger till lite delar o färg om man har köpt en vit bil...


hehe, färgen tänker jag inte ens på. Den tillkommer i alla fall även i 1:24, och mer färg dessutom ;-) så det gör ingen skillnad. Jag gillar som sagt den billiga enkelheten i bilbana och 1:32 främst. Känner mig aldrig riktigt bekväm med chassiebyggen och trimning. That's me!
Men men, det är bra att du förstod mitt tänk. Jag är ingen motvallskärring, tänker bara till lite först. Till skillnad från kv__nor som tar beslut direkt och sedan ändrar sig 3-4ggr på vägen *S*

Sak samma, jag vill inte dra ngt negativt över detta trevliga initiativ. Jag kommer inte kasta mig över det men kikar nyfiket in i dörrspringan ... och är det intressant så sparkar man väl in dörren så gångjärnen flyger!!! (i vanlig ordning)
Hoppas jag kan komma över och chilla lite när det är dags! :beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav JensaPson 10 feb 2009, 17:48

Den stora fördelen med 1:32 är antalet banor att köra på.
I 1:24 är det klart med begränsat.
Sen måste jag säga min mening med KING banor.
Pga att många KING banor är så snarlika ( finns säkert en mening med det ) så känns det lite fantasilöst.
Fördelen med plast är att man just kan bygga om när man lessnar.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Mini-Z 1:24 slotracing

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 18:20

JensaPson skrev:Den stora fördelen med 1:32 är antalet banor att köra på.
I 1:24 är det klart med begränsat.
Sen måste jag säga min mening med KING banor.
Pga att många KING banor är så snarlika ( finns säkert en mening med det ) så känns det lite fantasilöst.
Fördelen med plast är att man just kan bygga om när man lessnar.


Håller med i delar av det du skriver Jensa...men nyfiken som jag är så måste jag ju testa först ;-) :D .....

Som jag förstår det kommer inte 1:24 att köras på KING banor utan på stora platta träbanor...och i Svedala finns det fler av den sorten är större plastbanor med 4 spår.....så nog faller det lite där...men visst..jag är plastbane nörd men ser fram emot att få köra på många olika träbanor vilket ger dimension och mer erfarenhet i mitt bilbanetokiga nördbehov...... :red: :D :D

Rätta mig om jag har fel men med just KING menas väl de träbanor med skarp doserad velodrom kurva?

Ska se om jag kan slänga upp nån bild som vi tog på Karlskogas pågående projekt.... 8-o en enormt fin PLATT träbana för just 1:24....

Sen håller jag med om att plast och 1:32 är kul för man kan ju bygga om lätt om man lessnar....nåt vi i FROG inte har gjort än förstås... ;-) ;-) ..lessnat men inte byggt om...för layouten vi har är grymme kul med 1:32....

Skulle vara fränt att se fler bilder på de 1:24 banorna som finns runt i Svedala...Stillman´s har ju en nybbygd vacker sak som jag sett bilder på forumet...banan hos MHF Karlskoga såg vid en första blick knepigt tråkig ut men visade sig ha de ingredienser man gillar med svepande kurva likväl som hårnål...

GO-69 banan här i Partille är ca 40 meter...platt..8 spår!!....underbart kul och fin att köra..har även testat den med min 1:32 NSR Clio... :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo: :beer: :D :D

Dock är jag inte mycket för de så kallade karusellerna man bygger på en del 1:24 banor....

En tjusning jsut med 1:24 är att många banor är ju byggda efter verklighetens banor...kolla bara in Spa Franchorchamps banan i Belgien där 24H Lemans i 1:24 gick förra året.... 8-o :w00t: :thumb:

Näe...jag kör med öppna ögon och provar gärna det mesta och vill gärna testa innan jag bestämmer mig för vad jag gillar och inte.... :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

FöregåendeNästa

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster