Digitaltrack Funktioner

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Digitaltrack Funktioner

Inläggav largasso 09 feb 2009, 00:21

Har pulat lite med att försöka förstå hur scalextric´s spårväxlar funkar och kommit fram till att det är en infraröd diod som sitter på chipet, denna tänds via knappen på handtaget och får växeln att byta riktning MEN
jag blir inte riktigt klok på vad det är som får den att återställas. Växeln återställs om jag för en bil över indikatorbiten utan att knappen på handtaget är intryckt............ HUR.
Någon som vet ?

Fundera på att fräsa en liten digitalbana och använda Scalex 4bilars Powersbase som bas, verkar inte bli några problem men måste ju veta hur man återställer växlarna.

Blir inte riktigt polare med plastbanorna fast jag verkligen försöker, saknar både känslan och greppet och tänker försöka överföra det digitala konceptet (som jag tycker är helrätt) på en liten träbana istället.

Tackar på förhand !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Digitaltrack Funktioner

Inläggav Marsupilami 09 feb 2009, 02:21

Lite osäker på exakt hur det fungerar rent teknikst, men kontentan blir det samma oavsett.
Som jag förstått det så lyser dioden konsekvent, men den lyser med olika färger beroende på om knappen är intryckt eller ej.
Oavsett vilket så känner växeln av om knappen på förarens handtag är intryckt eller ej när en bil passerar sensorn i banan, och ställer blixtsnabbt om sig till önskat läge.
Tänker du använda växlar/sensorer från Scalextric så spelar det ju egentligen ingen roll hur de fungerar rent teknikst, bara att de gör det. :)

Vi har för övrig funderat lite i samma termer som du gör just nu, men vi har aldrig kört träbana och vågar inte göra något drastiskt förren vi gjort detta..

Kan även meddela att det blir en betydligt trevligare körupplevelse om man matar växlarna med separat ström. Tweety gjorde denna modifikation på banan idag, och det blev markant skillnad. En växel drar ström var gång en bil passerar, oavsett om man växlar eller ej, och det är inte de små strömmarna heller i förhållande till vad som ligger på banan.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Digitaltrack Funktioner

Inläggav largasso 09 feb 2009, 02:35

Tanken var att göra växlarna själv men jag trodde att det funkade på ett enklare sätt än det gjorde.
Får se hur jag löser det.


Men så kom upp en dag och testa MDF`n så ska ni få känna vad jag pratar om.
PM:a när ni är i närheten, hade varit kul !!!!!
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Digitaltrack Funktioner

Inläggav Marsupilami 09 feb 2009, 04:00

Såg att du fått betydligt bättre svar i din andra tråd..

Malmö är ju bara 30-40min bort, så vi är ju nästan alltid i närheten. :)
Återkommer snarast ang. inbjudan, ser fram emot att provköra din bana! :beer:
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster