Slotracing-legender rejsar igen...

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 29 jan 2009, 11:27

Mera legendarer:
Keith Tanaka har samlat ihop en liten exposé med tidstypiska bilder från Bill Steubes
Checkpoint Raceway & Team Checkpoint. Bilderna från Mike Steubes privata samling.

Bild
Checkpoint Raceway – jo, teamet hade en egen testbana.
I blixtbelysning bakom rutan Terry Schmid.

Bild
Motormästare Bill Steube i sin verkstad. Från denna lilla "fabrik" distribuerades de
oslagbara motorerna över hela världen. Den som har kvar sin gamla Steube-26:a,
upp med en hand! (Eller en tumme... :thumb: )

Flera bilder finns -----> HÄR.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Burström 29 jan 2009, 12:41

:thumb: bara ankaret,ligger hemma hos mina föräldrar tillsamans med dom övriga
gamla slotracing prylarna från 70-80.

Tror jag köpte det av våran gamla racer Östen Engström från Boden,en mycket duktig chafför
i slotracing.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Modellpularn 29 jan 2009, 15:24

Svänn skrev:Modellpularn skrev:
Jag har ett hopkok av NOS delar till en sån, men det kommer bli en Cheetah i originalskick. Nu väntar jag på en annan swingarm. Sen ligger en Chappie 2D o väntar på lite omsorg. Ska så småningom göra i ordning en 66 Galaxie - Dan Gurney bilen. Chassit är ett gammalt kromat, som behöver lite riktning. Sen ska jag lacka upp en AMT kaross, och dekorera med repro dekaler. Och sen 2E IFC Chappien, och en La Cucaracha..... Så det finns lite grejer.


Det är kul det där med att "bereda projekten"... Samla grejor o lägga i små askar som man skriver bilens namn på. Till slut har man tillräckligt mycket delar i en ask för att börja bygga ihop bilen, men det går inte så fort :)
Jag har fått ihop 3 st seriösa gamla 1/24:or, varav en scratchbuilt, denna vinter men askarna i hyllan med ofullständiga bilar har ändå ökat. :D
En av de jag reståårade, Cox GT40 1/24, blev jag dessutom så missnöjd med att jag nog måste göra om. Mekaniken blev helt ok men inte karossen efter målning. Nyansen blev fel, färglagret för tjockt, för snabb o generös med klarlack så de nya reprodekalerna fick gåshud. Det får nog bli bromsvätsketanken eller liknande igen för den är jag rädd. :red: :D

Ford GT'n var min första riktiga slotracingbil, så en sån ska jag försöka hitta till vettiga pengar..... :rolleyes: Priserna är liite annorlunda idag mot när jag köpte min: 72:50 kostade den då, 1966.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Svänn 29 jan 2009, 21:32

Ford GT'n var min första riktiga slotracingbil, så en sån ska jag försöka hitta till vettiga pengar..... Priserna är liite annorlunda idag mot när jag köpte min: 72:50 kostade den då, 1966.


Lustigt... Får nog säga att det var min första riktiga bil oxå, men det var en 1/32:a. Tror det var '67. Då fanns en kedja med kommersiella banor i några svenska städer. Racing Center hette det, tror de olika banorna kördes som nån sorts fransicheverksamhet. Vad jag vet fanns det in Vänersborg, Karlskoga, Gävle o Borlänge eller om det var Ludvika. Kanske fanns på fler ställen också. Uddevalla oxå tror jag... Jag var i 10-årsåldern då o vi bodde i Säffle. Min pappa sysslade med flipperspel o jukeboxar o ställde ut maskiner i Vänersborg o Karlskoga. Varje gång han skulle till Vänersborg o greja med dessa väntade han tills jag kom hem från skolan så jag fick åka med. Att gå in där var som att komma in i 7:e himlen. Banan var 8-spårig med koppartejp, drygt 40 m. Banytan var mörkgrön och så var det någon sorts ädelträliknande panel runt om. Stor velodrom i ena ändan o en karusell + ev. lite annnat knix i den andra, minns inte exakt. Stor (tyckte jag iaf då) manöverpanel med tajmrar för körtiden.
De hade en shop där också. Där kunde man köpa de godsaker vi nu letar febrilt efter ibland till sådana priser som du nämner. Det var där i Vänerborg, eller i Karlskoga, jag fick min Cox GT40:a. Inte riktigt säker. Eftersom pappa tyckte jag skulle kunna köra med den på scalextricen hemma oxå fick det bli den lilla varianten. :D
Det var ett kit...synd att man var så ivrig på den tiden. Hade man bara kunnat stilla sig i 40 år och låta bli att öppna o prompt bygga ihop den kunde man kunnat casha den för några tusenlappar idag. :red:

Något år senare flyttade vi till Karlstad. Där hade de precis stängt en kommersiell bana men KFUM hade en 6-spårig.
Köpte då en ny Dynamic med FT16BB (tror jag) och hann med att köra på KFUM ett par gånger. Sedan kastade de banan o rev huset. Boomen var över liksom, men jag är glad att jag iaf hann in o nosa i det. :)
Dynamicen med Lancerkaross har jag kvar men jag fick linda om rotorn för 4 år sedan när jag testade den för första gången sedan 69-70. Det är denna:

Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 30 jan 2009, 18:03

Svänn skrev:Dynamicen med Lancerkaross har jag kvar...

Gôtt å se en gammal Dajnamick ijen! :thumb:

Detta mässingspussel var det allra sista i slotracingväg som lämnade denna pionjärfirma innan portarna slogs igen och även vantarna dito i bordet.

Har för mig att jag har några liknande nånstans i källaren, liksom även några dito i 1/32. Måste nog rota lite vid tällfille. :-D=

Lancer finns även det en gammal bunt av, bl a en MIB blå-gul Lola T70, autograferad av mäster Lloyd Asbury himself. Mera rota. :-P
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Svänn 31 jan 2009, 13:37

Rava skrev:
Har för mig att jag har några liknande nånstans i källaren, liksom även några dito i 1/32. Måste nog rota lite vid tällfille.


En sånn kanske? :D

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 02 feb 2009, 14:03

Svänn skrev:En sånn kanske? :D

Präcis! :thumb:
Men inte fullt så bred över häcken... :beer:

Vidare källarrot resulterade i detta autograferade gamla fynd:
Lancer Lola T70, också med Dajnamick-chassi av en annan och något ursprungligare varietet.
Bild
Bild
"Would you please sign this car for me, mr Asbury?"
"Of course, no problem. You're all the way from Sweden?"
"Yes, but how...?"
"Well, judging from the colors of this nice car..."
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Svänn 05 feb 2009, 01:24

Det var en mycket snyggt lackad Lola, Rava. Du skulle inte kunna tänka dig att byta mot en helt ny olackad Lancerdito? ;-)

Jag har en sådan som jag tänkt sätta på ett Championchassi, Tror det var en kombination som såldes en gång.
Problemet är att jag är så himla dålig på att lacka clearbodies. Är väl egentligen inte bra på att måla nåt alls egentligen, men lexankarosser är jag ännu sämre på. Därför törs jag aldrig sättta fart på detta projekt.

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav benganbus 31 jul 2009, 18:57

Ravajack skrev:Gôtt å se en ung Tore. Och Cukras. Även berömde herr motorfarbrikörens son, Charlie Pittman III. Nostalgi! <3 <3 <3

Go Center på Hornsgatan, ja. Högkvarter för Kjelle Samuelsson, Anders Aredal, Bengt Björkbom & Co. Visst hängde man där, men även på Gyllene Klotet (Kungsholmen, T-bana Fridhemsplan). Klotet höll ut längre än Go, och hade dessutom en King, äkta eller ej ska jag låta vara osagt.

Körde några 24-timmars där, med självaste "Spader"(!) som bilbyggare och mek.

Glimne, Lalle & Rågwall kom dock upp från Halmstad och spöade skiten ur oss. :(
Men vi tog dem i Västerås några månader senare. :)
Då hade jag byggt bilen själv... :beer:

Modellpularn skrev:Satt o letade i gamla Car Model, efter artiklar om COX Chaparral 2E med IFC chassi.

Har du en sådan, så var rädd om den. Värd multum idag.
Ännu mera multum är en 2E med magchassit. För många är det denna hobbys heliga graal.

Behöver du mer info om 2E/IFC så säg till. Källarbiblioteket rymmer mycket, bara man ger sig tid att leta...



Kul att läsa om GO!!! Och om Klotet!!! De va ett tag sedan det begav sig!! (Har nog SM-bilen kvar i nå'n låda....)
Och vad jag vet så har jag nog en del bilder från olika tävlingar i negativhögarna!
Tyckte jag såg dom för en månad sedan.. :)
Bengt Björkbom
benganbus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jul 2009, 18:51

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 03 aug 2009, 21:53

benganbus skrev:Kul att läsa om GO!!! Och om Klotet!!! De va ett tag sedan det begav sig!! (Har nog SM-bilen kvar i nå'n låda....)
Och vad jag vet så har jag nog en del bilder från olika tävlingar i negativhögarna!
Tyckte jag såg dom för en månad sedan.. :)
Bengt Björkbom

8-o Team American Hobbies ombord! :w00t:
Välkommen! :D
Och har man sagt A får man säga B... ;-)
Fram med bilderna! :thumb:
Gärna bilen oxå. :beer:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav benganbus 06 apr 2010, 11:53

Visa bilder....
Ok, jag vet att jag fotade en del Miniracing när det begav sig.
Både från både tävlingar och vid bilbyggen.
Lovar inget, men hittar jag bilderna/negativen, självklart visar jag dom!

/Bengan

Ps. Ni kan väl kolla på det h'är under tiden! ;)
http://www.bjorkbom.fotosidan.se/
benganbus
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jul 2009, 18:51

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Bengt 30 nov 2010, 22:24

Hej
Resten är slotracinghistoria:
Tore kallas idag inte för inte för "Da GOAT", vilket skall utttydas "Greatest Of All Times", ett epitet han förärats för att han faktiskt är den ENDE i historien som ställt upp i och VUNNIT "US Major Races" i den ädla sporten slot racing under FEM decennier: 1960-talet, 1970-talet, 1980-talet, 1990-talet och 2000-talet.

He's called Da Goat because his KICK's ASS :D

Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Föregående

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster