Slotracing-legender rejsar igen...

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 14 jan 2009, 15:02

Buena Park Raceway i Los Angeles, USA, var sistlidna helg (9-11 januari) skådeplatsen för ett sällsamt "Halleluja moment" i slotracingkretsar: Checkpoint Cup, ett initiativ av gamla lagmedlemmar i 1960-talets legendariska Team Checkpoint: Mike Steube, Bryan Warmack och Philippe de Lespinay.

"Alla" (nåja, många i alla fall...) gamla rävar fanns på plats, och vad kan vara mera passande än att den allra första inteckningen i denna blivande anrika buckla togs av en herre från gamla – Svedala!
John "Tore" Anderson klippte till direkt och visade var skåpet skulle stå i klassen RetroPro.
Grattis din gamla Viking! :thumb:

Den gode Tore är född och uppvuxen i Örnsköldsvik, men flyttade i späd ålder i början av 1960-talet till Los Angeles tillsammans med sina föräldrar. LA är sedan dess Tores hemmaplan. När vi andra lekte med 1/32 bilbana och Scalextric här hemma, började Tore redan göra sig ett namn på de kommersiella banorna i USA i den lite större skalan 1/24. Jänkarna hade dock lite problem med att uttala namnet "Tore" på rätt sätt, det blev gärna "Torre" med spansk accent. Ett spanskt namn passade naturligvis föga en Äkta Viking, så Tore skaffade sig istället på amerikanskt manér ett uttalbart artistnamn: John, efter farfar. Efternamnet behöll han, men strök ett "s". Karriären tog sedan fart för John Anderson.

Resten är slotracinghistoria:
Tore kallas idag inte för inte för "Da GOAT", vilket skall utttydas "Greatest Of All Times", ett epitet han förärats för att han faktiskt är den ENDE i historien som ställt upp i och VUNNIT "US Major Races" i den ädla sporten slot racing under FEM decennier: 1960-talet, 1970-talet, 1980-talet, 1990-talet och 2000-talet.

Way to go, Tore! :thumb: Snacka om att hålla stilen och en hög lägstanivå! :D

Här lite "kändismingel" från Checkpoint Cup: :beer:

Bild
En svensk viking: Da GOAT (med horn, som sig bör :-P ). Tore Andersson från Ö-vik tog den allra första inteckningen i Checkpoint Cup. (Tore till vänster, om någon undrar... :D )

Bild
Tre legender i raceposition: Howard "Howie" Ursaner, Terence "Terry" Schmid och John "Tore" Anderson.

Bild
Kärt återseende efter 40 år: Terry Schmid och Ken Larimer (Team Russkit).

Bild
Fler legender: John Cukras, Terry Schmid, Mike Steube och Howie Ursaner.

Bild
Ännu fler legender: Lee Hines, Bob Crane, Mike Steube, Bryan Warmack, Terry Schmid
och Philippe de Lespinay. Alla har de någon gång varit medlemmar i motortrimmaren
Bill Steubes (Mikes pappa) mycket framgångsrika Team Checkpoint.

Bild
Tillbaka till framtiden. Fr v: Pete Zimmerman, John Cukras, Roger Schmitt, Howie Ursaner,
Terry Schmid, Philippe de Lespinay och Mike Aguirre. Vilket startfält! :w00t:

Bild
Ännu en legendarisk figur smög omkring i bakgrunden under Checkpoint Cup:
Mike Morrissey, kapten för den klassiska upplagan av Team Russkit, det allra första
fabriksteamet inom slotracingen: Mike M, Rick Durkee, Len Vucci och Ron Quintana.

Bild
Skådeplatsen för mötet: Buena Park Raceway med en klassisk Blue King.

Bild
Howie och PdL snackar taktik. Eller gamla minnen. Eller nåt.

Bild

Massvis med flera bilder och info finns här.
© en annan gammal slotracinglegend från "back in the day": Keith Tanaka. :thumb:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Svänn 14 jan 2009, 15:36

Gött å se så många goa gubbar på en gång. :)
Men jag blev förvånad över motorerna i D3, jag trodde man bara körde TSR-möllor där? Har jag missupfattat detta?
Isf vilka motorer får man ha?
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav snugged 15 jan 2009, 22:42

skönt å se att man har nåt å brås på!
/snugged, ö-vikare! :D
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Burström 16 jan 2009, 10:39

Ja vilka minnen,jag stog nere på lokalen i går och pratade med våran gamla
Förbunds domare i Sbf Leif Nilsson som är aktiv i våran lilla förening.

Och då blev det prat om denna sida och dessa legender och minnen vad dom
tillverkade i chassin och motorer.

Det är kul att se dom är på G ännu och åker och har kul tillsamans.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Modellpularn 26 jan 2009, 18:55

Satt o letade i gamla Car Model, efter artiklar om COX Chaparral 2E med IFC chassi, när jag hittade en story från 1968, med bild på John Anderson och John Cukras. Lägger in den när batterierna t. kameran laddat upp sig.
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Modellpularn 27 jan 2009, 08:38

Här är bilden av en ung John Anderson, i mitten. John Cukras t. vänster, och Charlie Pittman t. höger. Reportaget var från en stor tävling i Texas.
"Friday night the west coast group came strolling in, and commenced to dust everyone off after about 20 minutes practice".....
Bild
"John Anderson, winner of the semi and main"
Car Model, June/1968
Då hängde man på Go, på Hornsgatan, va 12 bast och bara lajade egentligen.... Va grymt impad av "dom stora grabbarna" Kom in en snubbe en gång med förmodligen det första färdiga anglewinderchassit, och körde tokfort!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 27 jan 2009, 13:03

Gôtt å se en ung Tore. Och Cukras. Även berömde herr motorfarbrikörens son, Charlie Pittman III. Nostalgi! <3 <3 <3

Go Center på Hornsgatan, ja. Högkvarter för Kjelle Samuelsson, Anders Aredal, Bengt Björkbom & Co. Visst hängde man där, men även på Gyllene Klotet (Kungsholmen, T-bana Fridhemsplan). Klotet höll ut längre än Go, och hade dessutom en King, äkta eller ej ska jag låta vara osagt.

Körde några 24-timmars där, med självaste "Spader"(!) som bilbyggare och mek.

Glimne, Lalle & Rågwall kom dock upp från Halmstad och spöade skiten ur oss. :(
Men vi tog dem i Västerås några månader senare. :)
Då hade jag byggt bilen själv... :beer:

Modellpularn skrev:Satt o letade i gamla Car Model, efter artiklar om COX Chaparral 2E med IFC chassi.

Har du en sådan, så var rädd om den. Värd multum idag.
Ännu mera multum är en 2E med magchassit. För många är det denna hobbys heliga graal.

Behöver du mer info om 2E/IFC så säg till. Källarbiblioteket rymmer mycket, bara man ger sig tid att leta...
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Modellpularn 27 jan 2009, 14:32

Ravajack skrev:Gôtt å se en ung Tore. Och Cukras. Även berömde herr motorfarbrikörens son, Charlie Pittman III. Nostalgi! <3 <3 <3

Go Center på Hornsgatan, ja. Högkvarter för Kjelle Samuelsson, Anders Aredal, Bengt Björkbom & Co. Visst hängde man där, men även på Gyllene Klotet (Kungsholmen, T-bana Fridhemsplan). Klotet höll ut längre än Go, och hade dessutom en King, äkta eller ej ska jag låta vara osagt.

Körde några 24-timmars där, med självaste "Spader"(!) som bilbyggare och mek.

Glimne, Lalle & Rågwall kom dock upp från Halmstad och spöade skiten ur oss. :(
Men vi tog dem i Västerås några månader senare. :)
Då hade jag byggt bilen själv... :beer:

Modellpularn skrev:Satt o letade i gamla Car Model, efter artiklar om COX Chaparral 2E med IFC chassi.

Har du en sådan, så var rädd om den. Värd multum idag.
Ännu mera multum är en 2E med magchassit. För många är det denna hobbys heliga graal.

Behöver du mer info om 2E/IFC så säg till. Källarbiblioteket rymmer mycket, bara man ger sig tid att leta...


"24-timmars på Go"
Polarn o jag var såklart där o kolla in det racet. Framåt kvällen körde dom ut alla åskådare, så det kunde rejsas i lugn o ro! Vi va kvar utanför dörren, nyckeln satt i på insidan. Jag lyckades med det där tricket, där man petar in en pappskiva under dörren, och sen pillar ur nyckeln, och drar ut skivan! Så där stog vi, med Nyckeln till Go!! Vi tänkte behålla den, och gå in vid ett senare tillfälle, och...... näääh, vi petade in den under dörren igen, och åkte hem. Va nog lika bra..... :rolleyes:
Klotet var man ju också på, men allt hade eskalerat i pris för en annan, som fortfarande bara lajade. Jag hade byggt en Monogram Garbage Truck, och limmat den på ett "brass rod" chassi. Tänkte att den skulle premiärvisas där. Hade en Scalextricbana uppbyggd på platta, med viadukt. Passar den under min viadukt, så funkar det nog på Klotet. Åkte dit en Lördag tror jag, det kördes nån stor tävling. När dom var klara, så andra kunde köra var det dags.....sanningens ögonblick, jag hörde hur många trodde att den skulle krascha under viadukten..... NÄÄÄ!
Runt 1970 kroknade jag, priserna på en ny Mura motor var långt från vad jag hade råd med. Och det kom ju en ny, värre snurra veckan efter..... Farsan o jag började med gokart istället.

Ang 2E'n, har ett IFC chassi, och har precis köpt en resingjuten kaross, som ska vara en COX kopia. Det jag letade efter, var hur vingmekanismen funkar, om det ska sitta nån mojäng på chassit, som det tunna metallstaget kopplas till. Hittade en ny sån hos Electric Dreams. Bara hoppas karossen kommer hem också. Väntar på en annan från samma säljare, som inte kommit än..... lite morrr
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Lunkan 27 jan 2009, 16:55

Herr Kihlén... Matisch, seså fokus nu :D
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Nic 27 jan 2009, 23:37

Oroa dig, Hans verkar grubbla på att få den färdig till på Söndag. Minns du vad som hände senast han stressbygde en bil.
..
..
..
Nej vänta nu, det gör han ju varje racedag, visstja!. Du minns vilken gång jag menar..










2:a?
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 28 jan 2009, 11:14

Modellpularn skrev:Ang 2E'n, har ett IFC chassi, och har precis köpt en resingjuten kaross, som ska vara en COX kopia. Det jag letade efter, var hur vingmekanismen funkar, om det ska sitta nån mojäng på chassit, som det tunna metallstaget kopplas till.

Korrekt. Det ska sitta nån mojäng på chassit, nämligen en plastkrage runt motorns pinjongände.
Motorn sitter inte helt fast i chassit, utan kan rotera 5-10 grader runt sin egen axel. Vid gas och broms gör vridmomentet att hela motorn "vaggar" fram och tillbaka.

Denna motorrotationsteknik lanserades först av Classic på modellen Stinger, för att för att höja och sänka flippern/luftbromsen i aktern, senare även på modellen Gamma Ray för att aktivera skivbromsen bak. I båda fallen mera fägring än funktion.

På Cox 2E med Cucaracha/ISO-chassi fästs metallstagets ena ände i ett hål i plastkragen, den andra änden i vingen. När motorn "vaggar" fram och tillbaka vid gas och broms så vickar även vingen upp och ned.

Hittade denna test/beskrivning av Cox 2E i ett gammalt nummer av MC&R:
På sidan 2 (49) syns metallstaget och plastkragens montering tydligast.
(Tyvärr är bildkvaliteten inte alltid den bästa i dessa gamla blaskor.)

Bild
Bild

Plastkragen är nog inte den lättaste biten att få tag i. Såg den senast hos Professor Motor, men det var några år sedan. Enklast blir nog att tillverka en egen av Evergreen eller annat lämpligt material.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Svänn 28 jan 2009, 17:48

Rava skrev:
Ännu mera multum är en 2E med magchassit. För många är det denna hobbys heliga graal.

Jo så är det för många. För mig har det dock varit nedanstående careta vilken jag nyligen fått tag i till ett pris som var greppbart. Bilden förklarar varför...
Pansarsprängranat....rätt in i plåten bah...o ja bah... Näää. Nån som har hönsnät o plasticpadding? Ni kan skicka på PM. :D

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Ravajack 28 jan 2009, 18:02

Svänn skrev:Bild

Uj uj uj uj uj... :(
Men när nöden är som störst... :-P
Du har PM. :D
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Modellpularn 29 jan 2009, 06:53

Jag har ett hopkok av NOS delar till en sån, men det kommer bli en Cheetah i originalskick. Nu väntar jag på en annan swingarm. Sen ligger en Chappie 2D o väntar på lite omsorg. Ska så småningom göra i ordning en 66 Galaxie - Dan Gurney bilen. Chassit är ett gammalt kromat, som behöver lite riktning. Sen ska jag lacka upp en AMT kaross, och dekorera med repro dekaler. Och sen 2E IFC Chappien, och en La Cucaracha..... Så det finns lite grejer. :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Slotracing-legender rejsar igen...

Inläggav Svänn 29 jan 2009, 09:55

Modellpularn skrev:
Jag har ett hopkok av NOS delar till en sån, men det kommer bli en Cheetah i originalskick. Nu väntar jag på en annan swingarm. Sen ligger en Chappie 2D o väntar på lite omsorg. Ska så småningom göra i ordning en 66 Galaxie - Dan Gurney bilen. Chassit är ett gammalt kromat, som behöver lite riktning. Sen ska jag lacka upp en AMT kaross, och dekorera med repro dekaler. Och sen 2E IFC Chappien, och en La Cucaracha..... Så det finns lite grejer.


Det är kul det där med att "bereda projekten"... Samla grejor o lägga i små askar som man skriver bilens namn på. Till slut har man tillräckligt mycket delar i en ask för att börja bygga ihop bilen, men det går inte så fort :)
Jag har fått ihop 3 st seriösa gamla 1/24:or, varav en scratchbuilt, denna vinter men askarna i hyllan med ofullständiga bilar har ändå ökat. :D
En av de jag reståårade, Cox GT40 1/24, blev jag dessutom så missnöjd med att jag nog måste göra om. Mekaniken blev helt ok men inte karossen efter målning. Nyansen blev fel, färglagret för tjockt, för snabb o generös med klarlack så de nya reprodekalerna fick gåshud. Det får nog bli bromsvätsketanken eller liknande igen för den är jag rädd. :red: :D
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Nästa

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster