Fabrikatsdjungel - bilar?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Farsan 18 dec 2008, 21:20

Hej,

Om man vill särskilja alla de olika fabrikaten som erbjuder 1:32 bilar, hur rangordnar man dem och vad är det som särskiljer (finish, naturtrogenhet, känsla, körbarhet, livslängd etc etc)?

Man har ju en del modeller man vill ha - men söker man runt hittar man ju dem inte direkt hos en tillverkare utan det blir en enda soppa av bladningar...

En annan sak jag minns sedan barnsben och det var en kompis Scalextric där bilarna "åkte" på flaggan och inte hade framhjulen i banan, det kan väl bara varit helt galet, eller vad är det för märkligheter?

Lägger ut en "sökning"; erbjuder någon tillverkare en snygg version av Lamborghini Countach?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav JensaPson 18 dec 2008, 21:25

Vilka bilar du vill ha är nog tycke och smak för var och en.
Alla gillar inte samma sak och det beror oxå på vad du ska köra på.
Sen påverkar banans längd och layout.
Vissa bilar behöver en bana att sträcka ut på och vissa gillar knixiga banor.

Som sagt det finns nog ingen generell regel.

När det gäller Lamborghini Countach så har Auto Art gjort en röd och en vit.
Dessa bilar är väldigt och jag säger det igen...VÄLDIGT vackra att titta på.
Men totalt kassa att köra.
Jag tror att Pendle i England har den röda kvar. (japp för ca 25£)

Har inte Scalextric gjort en inte fullt så lyckad version oxå?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav laca45 18 dec 2008, 21:32

Vill man vara säker på att få en bil av hög kvalitet och som
också fungerar bra från start så rekommenderar jag Slot.it.

Ut med magneten, i med lite bly vid flaggan, slipa däcken sen
går den väldigt bra och det är bara att köra.

//LasseC
Användarvisningsbild
laca45
Slotracer
 
Inlägg: 1285
Blev medlem: 02 feb 2004, 08:44
Ort: Södermalm Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Marsupilami 18 dec 2008, 22:23

Personligen är Fly min favorittillverkare då de helt enkelt gör snyggast bilar överlag. De lyckas med att få till det där sista lilla som gör att bilarna får en viss lyster. De ser riktiga ut, vilket inte övriga tillverkare lyckas med på samma vis, även om de gjort enorma framsteg de senaste åren. Är väl endast Slot.it som ligger i ungefär samma klass.
Tyvärr är Flys kvalitetskontroll allt annat än bra, och vissa bilar är okörbara direkt ur lådan.
Lite som att köpa italienska bilar/motorcyklar. De har det där lilla extra i känsla, som det inte riktigt går att sätta fingret på, men kvalitetsäkring är inget de någonsin hört talas om. Att mecka bilbanebil är knappast raketforskning, så prioriterar man snygga och karaktärsfulla bilar framför trygga men "småtråkiga" är Fly det jag kan rekommendera.

Som nämnts i inlägget ovan så lär Slot.it vara tillverkaren som är bäst om man väger in allt. Väldigt bra finish och detaljrikedom. Extremt bra mekaniskt, de började trots allt sin karriär med att tillverka uppgraderingsprylar till andra bilar. Löjligt billiga, framförallt i Sverige, i förhållande till vad man får. Kanske lite väl snabba för mindre hemmabanor. Jag tycks vara relativt ensam om att tycka att de är aningen karaktärslösa, de talar inte till mig på samma sätt som Flybilarna.

Scalextrics är troligtvis det säkraste kortet att satsa på. Lite småtrista, lite småplastiga, men de fungerar alltid och de har ett brett sortiment.

Sedan finns det givetvis tillverkare vars bilar kostar tusenlappar istället för hundralappar, ex.vis Racer, men dessa känns inte helt relevanta att dra in i den här diskussionen.
Detta är givetvis min högst personliga syn på det hela.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Farsan 18 dec 2008, 22:29

Tack för råd och svar!

Ja det är för min del en hemmabana som planeras bli max 300 x 140 cm i yttermått, så kompakt som möjligt så att jag får in bra banlängd på den relativt lilla ytan - så det blir nog lite knixigt kan jag tänka.

Föredrar GT-bilar framför F1-bilar...

Hur menade du JensaPson; är det Auto Arts bilar överlag som är vackra men kassa att köra, eller är det just den Countachen vi pratar om från dom?

500 spänn för bilarna tycker jag att jag kan leva med, men inte att inte kunna köra när dom är nya i kartong utan att bygga färdigt det dom missat i sin kvalitetskontroll...sånt är trist...
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav JensaPson 18 dec 2008, 22:38

Farsan skrev:Hur menade du JensaPson; är det Auto Arts bilar överlag som är vackra men kassa att köra, eller är det just den Countachen vi pratar om från dom?


Just Countachen är en knepig bil.
Mer för bokhyllan än något annat.
Mycket delar som slås av vid första avåkningen.
Usla däck som inte ger något fäste.
Felplacerad magnet som gör bilen baktung. (spårar ur i kurvorna)
Utan magnet går den inte alls.

Andra Auto Art bilar lider av dåliga däck dom med.
Ingen av bilarna har någon märkbar broms utan rullar glatt vidare när du släpper gasen.

MEN! Murcielagon och Diablon (båda har 4WD) går som raketer med magneten i.
Dock går det sönder när du åker av, och det gör du i hög fart pga magneten.
Utan magnet är det sämre än kass att köra.....eller linka runt banan.
Jag har dom för jag älskar Lamborghini! Se min avatar bild..... :beer:
Men inte så mycket för att köra dom. :down:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav bippsan 19 dec 2008, 00:26

Sen har vi ju Ninco och Scx som är lite av mina favoriter :) Just Scx kan man hitta till verkligt bra priser utomlands :thumb:
Min senaste bil är en Powerslot Nissan 350Z som jag verkligen är nöjd med :thumb: Det svåra är att låta bli att köpa alla läckra bilar :-D= .Jag halkade in i den här hobbyn för ca 1 år sen, och är väl nu uppe i ca 100 bilar 8-o Det har blivit många bruna packet som man har fått smuggla undan för frugan :D
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Storabjörnen 19 dec 2008, 01:17

Det blir lätt ganska många bilar Farsan. Mitt råd till dig är försöka fokusera på en era eller ett tema som du gillar. Jag personligen gillar inte en brokig blandning i hyllan, varken för samling eller för körning.
Du gillar GT-vagnar, det är bra, då är du ett steg på väg. Då kan du fundera på om det är några speciella GT-vagnar du gillar mer/mindre. Kanske vill du rikta in dig på Le Mans? Eller kanske bara 70, eller 80-tal, eller kanske nyare modeller? Men som sagt, för ekonomin är det nog bäst att fokusera lite så att man lägger pengar på modeller man verkligen gillar den verkliga förlagan av.

Jag för min del gillar GT-vagnar, både kupéer och öppna racersportvagnar, sådant man kan/kunde se i t.ex. Le Mans 24H, Targa Florio, eller Interserie, CanAm etc. Jag har fokuserat på åren 1959 - 1979. Detta för att täcka 60 och 70-tal i stor utsträckning, vilket för mig fascinerar mest eftersom bilarna hade kommit ganska långt rent mekaniskt men fortfarande ofta var spektakulära beroende på experiment med nya material och aerodynamik.
Dessa 20 år är egentligen för stort, det finns VANSINNIGT många modeller man vill ha inom detta spann. Men eftersom jag har en förkärlek till Porsche så snörar det in samlandet lite bättre i alla fall.

När det gäller körning är det faktiskt lite som Woody sagt tidigare, man skall fokusera på ett få antal bilar som man verkligen lägger ned fokus på att köra och trimma. Själv har jag tappat fokus, det blir mest ett samlande för att de är så vackra, men jag har ett par "kör-favoriter" faktiskt.

Jag tycker absolut inte man skall sky FLY bara för att många varnat för att de är vackra men kräver meck. De ÄR enormt fina, och det är inte svårt att mecka med dem, det är ju halva utmaningen med bilbanebilarna. Man vill ju få en bil som går som man själv vill. FLY och GB-Track är märken som jag gillar skarpt. De bilar jag har minst av är nog Scalextric. Scalextric har fina bilar nuförtiden, men det blir lite Skogaholmslimpa av det på nåt sätt. Du vet vad du får, det är gott, men absolut inget mer.

Men om det är nåt märke jag skulle rekommendera (som jag tror ingen nämnt än) så är det Revell. Revell har "krispiga" och detaljrika, prydliga bilar som går (oftast) silkeslent ur kartongen. Men du bör börja gilla magnetlös körning (tyng dem med bly) för det är så Revell ska avnjutas om du frågar mig. Deras magneter gör dem annars likadana allihop. Trist. Deras små Porsche 550 Spyder t.ex är supertrevliga, men helt nollställda med magnet. Shelby Cobra Coupe från Revell är också fin-fina kärror. Det är mina tips.

"Och herren ta-a-a-a-lade till Bjö-ö-ö-ö-rnen, och han sade: Du ska-a-a-a-ll köra Revell, och du skall ä-ä-ä-ä-älska Revell!"

Revell_gud.jpg
Revell_gud.jpg (36.81 KB) Visad 12509 gånger


/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Farsan 21 dec 2008, 02:40

Hej!

Ja, jag har nog mest förkärlek till fina GT-vagnar, sedan har jag nog lite dåligt fokus på tidsepok om man delar in dom i 70-tal, 80-tal, 90-tal osv...för hur väljer man bland dessa, förutsatt att någon av dem inte är rena katastrofen körmässigt...och dessutom skall hoppas på råd om vilken modell som vilken tillverkare lyckats med så att man inte köper en vacker gris i en säck?

- Aston Martin DBR9
- Aston Martin V8
- BMW M1
- BMW M635CSi
- DeTomaso Pantera
- Dodge Viper
- Ferrari 512
- Ferrari F40
- Ford Capri RS Turbo
- Ford GT40
- Honda NSX
- Lamborghini Countach (verkar vara helt att glömma att ha på banan, dock)
- Lamborghini Diablo
- Lamborghini Gallardo
- Lamborghini Jalpa
- Lola T70
- McLaren F1
- Mercedes Benz SLR
- Nissan R390
- Nissan Skyline R34
- Porsche 917
- Porsche 956
- Porsche 959
- Porsche 962C
- Porsche 997
- Toyota Supra
- Vector W2
- Venturi 400

Än så länge har jag Maserati MC12 Scuderia Playteam och Ferrarin som ingick i grundsatsen...men det är två vackra skapelser i varje fall!

...en Koenigsegg är väl inte att hoppas på, eller?
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav bippsan 21 dec 2008, 08:26

- Ferrari F40= Slot-it
- Lamborghini Gallardo= Ninco
- Ford GT40= Scalextric tycker jag,gärna med silicondäck :thumb: Indy Grips har
- Aston Martin DBR9= Scalextric tycker jag
- Nissan R390= Slot-it
- Porsche 997= Ninco
-Venturi 400= Fly,och det är en modell som man kan få att gå riktigt bra :)
Ja, det var lite av mina tips så här på morronkvisten ;-)
Sen så beror det ju på vad man ha tänkt att ha dom till. En del samlar ju och har dom kanske mest som hyllvärmare, och då är det ju detaljer och finnish som gäller, men som jag vill rejsa skiten från dom mesta jag har, men det finns några undantag i samling :-P
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Marsupilami 21 dec 2008, 15:37

- BMW M1 - Fly´s M1 är riktigt, riktigt bra. Framförallt är den underbar att köra magnetlöst och med bra däck.

- BMW M635CSi - Väntar med spänning på Spirits version som släpps i dagarna. Har en viss förkärlek till 635 i 1:1.

- Ferrari 512 - Fly. Åtminstone om du menar GT-bilarna från ca 1970. Tror inte jag någonsin hört något negativt om Fly´s "Classic"-bilar, där bla dessa ingår.

- Ferrari F40 - Är helnöjd med min Fly F40, deras racingversion är förvånansvärt nog knappt snabbare runt vår bana. Utan magneter men med NSR-däck. Har inte provat Slot.its version, men de får svårt att slå Fly på fingrarna den här gången. Visst kommer den vara snabbare då de ju petar i betydligt kraftigare motorer i sina bilar, men jag är väl en av få som anser att Slot-it överlag övermotoriserar sina bilar.

- Ford GT40 - Scalextric och Fly gör båda fina versioner av GT40n, och som tycks vara rätt jämnbördiga på banan. Jag väljer personligen Fly pga. utseendet. Gillar framförallt inte Scalextrics fälgar.

- Lamborghini Countach - Har en AutoArt som är fin att se på, men som redan nämns så är det inget att sätta på banan. Dessutom lite för mycket gjutskägg osv. för att jag skall vara nöjd.

- Porsche 917 - Fly "Classic", men jag misstänker att NSRs 917 kommer köra cirklar om dessa när de släpps. Däremot är alla bilar i Flys Classicserie väldigt jämnbördiga, vilket väger tyngre för mig i alla fall. Betydligt roligare race och alla tvingas inte att välja exakt samma bil för att hänga med.

- Porsche 956 - Slot.it

- Porsche 962C - Slot.it

...en Koenigsegg är väl inte att hoppas på, eller? - Minns inte vem som skulle släppa en, men den är på gång från något håll.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav JensaPson 21 dec 2008, 15:40

Va det inte just AutoArt som skulle släppa den Svenska raketen?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav ferrari kid 21 dec 2008, 18:06

Farsan skrev:Än så länge har jag Maserati MC12 Scuderia Playteam och Ferrarin som ingick i grundsatsen...

Tjena "Farsan"!
Hur "går" din Ferrari 430 gt2? Jag har ett exemplar av den som går SKITKAST :( med kaross, men utan kaross går den som ett skott, någon som vet varför? Har idag laborerat lite me vikter men märker ingen skillnad. Jag har iofs ett digichip i men det ska väl inte göra någon skillnad? Någon mer som har Ferrari 430 GT2 som kan ge sin recension av bilen?
TACK FÖR ETT GRYMT FORUM!
Kalle, 12 år Ordförande / Ägare av Skyttegatan Raceway
(\__/)
(* . *)
(¨)(¨)
Användarvisningsbild
ferrari kid
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jan 2008, 20:54
Ort: Växjö
Klubb: Skyttegatan Raceway

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Doc-Z 21 dec 2008, 18:43

Om den går dåligt med karossen på. Så kan det bero på att karossen tar i chassit och inte rör sig som den ska. Kolla det och putsa lite på karossen eller chassit och släpp lite på skruvarna så att karossen kan flexa fritt.
Brukar göra underverk
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Fabrikatsdjungel - bilar?

Inläggav Farsan 21 dec 2008, 18:58

Nu är det ju tyvärr så att grundsatsen fortfarande ligger inslaget som (h)julklapp åt vår 4-årige son...så jag har ärligt talat inte en smack aning om hur 430:an går...men jag ber att få återkomma, vore intressant om vi kunde finjustera dem med gemensamma tips och erfarenheter!
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 69 gäster

cron