NINCO N Digital?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

NINCO N Digital?

Inläggav billo 27 okt 2008, 20:08

Hallå!

Undrar ifall det är någon el några som kör Ninco N digital o skulle vilja skriva en liten recension om dom, detta pga av att jag har så satans svårt att veta vad jag skall välja nu när jag skall dra igång så man vet ju varken ut el in! 8-)

Tackar på´förhand....
billo
Braidsbytare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2008, 21:26

Re: NINCO N Digital?

Inläggav pysen 28 okt 2008, 19:05

Hej
Har inte kört så mycket med min ännu men i det stora hela så är jag nöjd så här långt,lite blandade åsikter. Har inte provat något annat så detta är helt utan kunskaper om andra system
Bra:
-Känns som kvalite
-Fina tillbehör (utvecklingsmöjligheter)
-Spårväxling fungerar i mina ögon rätt bra.
Mindre bra:
- Urkassa manualer till prylarna(om man nu läser sånt)
- Tycker att bilarna är känsliga om man har taskigt kontakt med braidsen, upplever att bilarna skenar då det händer.
Kasst:
- Går inte få varvtider från powerbasen till PC
- Nincos omnämnda race management mjukvara finns inte och kommer kanske aldrig heller.
/Pysen
Ninco N-Digital och Slot.it bilar
pysen
Braidsbytare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 jan 2008, 21:43

Re: NINCO N Digital?

Inläggav billo 28 okt 2008, 20:05

Oki!

Tackar! Att det skall vara så svårt att bestämma sig för vad man skall välja! :)

Fler kommentarer emottages tacksamt o gärna om scalextrics analoga o digitala oxå, för det är verkligen svårt detta! :beer:
billo
Braidsbytare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2008, 21:26

Re: NINCO N Digital?

Inläggav Dan J. 29 okt 2008, 11:36

Vill du bli ännu mer snurrig så gå över till internationella http://www.slotforum.com, där finns nog hur mycket som helst att läsa om digitalt...

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: NINCO N Digital?

Inläggav billo 29 okt 2008, 18:10

*L* Jo jag har vart där, o det snurrar till ordntligt i pallet när man läser allt där, fast vill ha recensioner ifrån våra svenska racers? Men tusen tack ändå! :beer:
billo
Braidsbytare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2008, 21:26

Re: NINCO N Digital?

Inläggav Springroll 08 dec 2008, 13:46

Jag kör Ninco Digital och är riktigt nöjd faktiskt. Nu kör jag visserligen med endast 3 bilar på deras Digital Master Track men jag har inte upplevt några bekymmer eller buggar.
Visst hade det varit trevligt att kunna koppla upp varvtider mot PC men det finns 3-parts program som löser detta tror jag.
Kvaliten är mycket hög, banan är robust och ger (i mitt tycke) en realistisk asfaltskänsla. Jag har inte prövat deras pit-stop del ännu, men har i recensioner läst både ris och ros.
Du har ju fler lägen som du kanske har läst (på kontrollen), nybörjare till avancerat, vilket påverkar hur bilen uppför sig på banan. Mitt bästa betyg måste ändå vara att skulle jag köpa en digital bana idag så skulle jag välja Ninco igen. :-)
Springroll
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 sep 2007, 21:42
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: NINCO N Digital?

Inläggav samlad_dalmas 22 aug 2009, 10:47

Lyfter denna fråga isf att starta en ny. Är inne på att digitalisera min bilbana som består av 99,5% classic/ jiada/ scx, vilket gör det möjligt för mig att välja ssd eller ninco, och jag kommer nog att välja ninco.

Jag undrar en sak om nincon och det är tidtagning, det står att man inte kan få tider från pbn till en dator, vad innebär det? För nog måste nincon ha nånslags tidtagning? :)
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: NINCO N Digital?

Inläggav Razamanaz 23 aug 2009, 12:53

samlad_dalmas skrev:Jag undrar en sak om nincon och det är tidtagning, det står att man inte kan få tider från pbn till en dator, vad innebär det? För nog måste nincon ha nånslags tidtagning? :)

Nej, det finns faktiskt inte. PB:en skickar out-of-the-box inte ut någon data som kan användas för tidtagning, men den skickar i alla fall ut data som kan användas för att visa aktuella placeringar, ungefär motsvarande Nincos eget "Lap Tower". Det viktigaste är kanske inte varvtider i digitalrejsing, det kanske räcker med att visa placeringar på en PC. Till det finns ett enkelt men utmärkt program kallat DataRace2; det enda som behövs är att du löder ihop en liten sladd mellan PB:en och PC:en.

Det går i och för sig att få varvtider genom att använda Nincos egen "Multi-S/F-lane digital sensor track" tillsammans med Pc Lap Counter (och lite extra elektronik). Om två bilar passerar samtidigt kan bil nummer två dock få en fördröjd tid på upp till 0,4 s. Det är väl "så där" tycker jag, och då är kanske ändå DataRace2 i praktiken är en lika bra fast enklare lösning.

Själv håller jag på med en "öppnare" och mer exakt lösning, men den är mest för elektronikfreaks och inte speciellt enkel för kanske de flesta.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: NINCO N Digital?

Inläggav samlad_dalmas 23 aug 2009, 13:16

Men om man kör datarace, då behöver man inte tornet?

Är humanist så löda en sladd är väl ungefär vad jag klarar av... :)

Har RMS på min nuvarande analoga bana så tider kan jag få ändå.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: NINCO N Digital?

Inläggav Razamanaz 23 aug 2009, 13:45

samlad_dalmas skrev:Men om man kör datarace, då behöver man inte tornet?

Det är riktigt.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: NINCO N Digital?

Inläggav samlad_dalmas 23 aug 2009, 13:49

Låter smakligt. Tack för hjälpen.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: NINCO N Digital?

Inläggav Kenth 14 sep 2009, 15:37

Hej allihop!
Ny på forumet som medlem, men har använt er samlade kunskap till och från i snart 2 år. Sitter och väntar på att posten ska komma med ett Converson kit till min nincobana, har dock två frågor: kan man sätta in chipet i vilken bil som helst som inte är chipad förr? Är det något mer som måste köpas till förutom conversion kitet för att det ska bli race dugligt?

Kenta
*******
Kort presentation:
Kör lastbil till vardags, är sjukskriven just nu. Är sk återfallsförbrytare av bilbanor... gav bort min gammla Scalextricbana till syrrans pojk i ett svagt ögonblick. Började som sagt på nytt med nincobana för 2 år sedan. Har sysslat med RC/bilar och modelbygge så länge jag kan minnas. Har inga planer på att sluta en del männskor växer ju liksom aldrig upp... till flickvännens stora förtret ;-) Har en otäck flashback bild när jag var i 7-8års åldern och morsan slängde bort mina storebröders faller bana.... hade jag vetat det jag vet idag så hade den nog fått bli kvar.
Kenth
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 sep 2009, 14:56

Re: NINCO N Digital?

Inläggav Razamanaz 14 sep 2009, 18:55

Kenth skrev:Ny på forumet som medlem...

Kör lastbil till vardags...

Välkommen får man väl säga då! Jag själv körde lastbil på Pripps några år, om det är någon som minns det bryggeriet.


Kenth skrev:kan man sätta in chipet i vilken bil som helst som inte är chipad förr?

Ja, i princip, bara det får plats. Sen finns det säkert vissa bilar som det inte fungerar med; jag själv tycker att Slot.its motorer blir lite väl varma i kombination med ett N-Digital chip.


Kenth skrev:Är det något mer som måste köpas till förutom conversion kitet för att det ska bli race dugligt?

Nej, kanske inte. Sen kan man ju alltid köpa tillbehör och modifiera i all oändlighet.

Körkänslan är tyvärr sämre med ett N-Digital chip i bilen istället för att köra analogt, speciellt om man kör utan magnet. Det blir lite roligare om man sänker spänningen lite, så ett spänningsaggregat med variabel spänning kan ev. vara en bra investering. Ner till lite drygt 12V fungerar fortfarande systemet, sen upphör bl a växlarna att fungera. Skruva inte upp över 16V, det finns vissa komponenter i växlarna som inte tål mer.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron