Följande har hänt:
Efter att ha provat både det ena och det andra, pratat med forumets tidtagarkrångelgubbe nr 1 (JensaPson) och provat hans tips så bestämde jag mig för att återgå till den ursprungliga idén; Bastumannens dead-strip med reläer osv.
I brevlådan kom idag 2 st reläer, 1 exprimentkort och en liten inbyggnadslåda av plast.
Efter att ha spenderat eftermiddagen med att måla garageporten, så kunde jag slutligen ta tag i bygget.
Det var pilligare än vad jag hade väntat mig, men tillslut var det plötsligt klart och vips, nu har jag tidtagning.
I SRM på min gamla dator som sitter i en låda dessutom, mycket tjusigt.
Jag är dock inte 100% nöjd, mest pga att det är ganska klurigt att få det helt bra när man kapar stålskenorna på en plastbana. Den ena har en tendens att sticka upp lite, vilket gör att vissa bilar knackar när dom passerar (ungefär som en dåligt ihopsatt bana) och den andra blev för bra, kör man för fort så kan bilen studsa över och den missar varvet.
Men, men... Med lite justeringar så ska det nog gå bra, alla bilar går då över i alla fall.
Stort tack till alla som försökt hjälpa mig på vägen och tack för all uppmuntring.
Hade det inte varit för att ni tog er tid och skrev så hade jag nog gett upp helt och köpt ett färdigt system (men hur kul är det?

)
Ni är guld värda för en nybörjare som behöver hjälp, tack än en gång!
Och stort tack till Bastumannen som publicerade ett fint och lättförståeligt schema som jag kunde bygga efter.