Växel-likström

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Växel-likström

Inläggav baekblom 23 mar 2008, 18:11

Jag har en äldre Carrera universal och jag har använt växelströms transformatorer under många år och undrar vad Carrera normalt rekomenderar till dessa banor och om det finns vissa modeller/fabrikat som man skall undvika. Om man bygger om ex.vis Scalextric bilar till Carrera Universal, finns det motorer som inte klarar av växelström. Sedan om någon har några bra råd vid ombyggnad av bilar till universal systemet.
baekblom
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 mar 2008, 17:55

Re: Växel-likström

Inläggav Borgis 23 mar 2008, 18:47

Rätta mig om jag har fel, men de motorer som används i moderna bilar är (troligen) uteslutande likströmsmotorer.
Om man kopplar växelström till en sån så står väl bara bilen stilla och surrar? Motorn vill s a s gå åt båda hållen
samtidigt. (eller egentligen växelvis då).
Undrar nyfiket om det inte behövdes någon likriktare till Carrera Uni?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Växel-likström

Inläggav Kristian 23 mar 2008, 19:04

Om det går växelström ut på spåren så skulle jag tro att det sitter en likriktare inne i bilen, då kan man sätta den åt vilket håll somhelst och den åker alltid framåt. Gör man samma procedur med vilken bil somhelst så bör det funka ypperligt. Ställ på bilen och testa, står den bara och brummar så monterar du en diod i bilen (eller 4 för att få en helvågslikriktare) sen är det bara att köra och vara glad!
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Växel-likström

Inläggav Borgis 23 mar 2008, 19:25

Oj, är det så enkelt? Det låter ju kanon.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Växel-likström

Inläggav baekblom 23 mar 2008, 19:44

Tackar för svar
Jag skall försöka när jag får hem någon "modernare" bil, sedan skall jag skaffa ett instrument och mäta upp vad som går ut på olika ställen.
baekblom
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 mar 2008, 17:55

Re: Växel-likström

Inläggav Mr.Tray 25 mar 2008, 16:32

Hej !

Det finns färdiga små likriktar-bryggor och små sådana som får plats i bilarna.

Bild

Likriktarbryggan innehåller 2-ingångar ( växelström ) och 2-utgångar ( plus och minus ).

dessa in och utgångar är markerade med : ( + )och( - )samt( Växelströmms-markeringarna ).

Mycket lätt att koppla in. :thumb:
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 07 nov 2007, 14:04
Ort: Göteborg / Partille

Re: Växel-likström

Inläggav Mr.Tray 25 mar 2008, 17:35

Aj aj aj vad fel det kan bli...jag skrev lite fel utan att reagera över det he he...

Om dioder monteras i en bil så finns det ingen broms längre.

Så fort motor-axeln roterar så allstras en spänning ( EMK= elektro-motorisk-kraft ) i motorn.

När denna motor-alstrade spänningen når metall-skenorna och kortsluts via handtaget så bromsas bilen upp.
Motorn vill ju tvärstanna när denne motor kortsluts. :)

Likriktarbryggan ( dioder ) måste kopplas direkt efter transformatorn ( spännings-matnings-kablarna ).
Beklagar om en bil rullat in i en vägg.....eller nått.... :Oops: :)
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 07 nov 2007, 14:04
Ort: Göteborg / Partille


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster