Ford 1940 1:24

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Ford 1940 1:24

Inläggav Rickheden 25 feb 2008, 22:10

Får väl slänga upp en bild eller två på mitt lilla evighetsprojekt. Förändrar lite hela tiden och hoppas att den till slut ska kunna fungera skapligt.

Åt h-vete för mycket blixt egentligen, men man ser färgen ganska bra.

Bild

Lite väl mörk bild men den får duga ändå.

Bild

Saknar dessvärre rutor, grill och lysen. Finns det någon som har så vill jag gärna köpa.
Rickheden
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:02
Klubb: SlotCity

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav JensaPson 25 feb 2008, 22:19

Galet coolt! Helt i min smak! :beer: :w00t:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Borgis 25 feb 2008, 22:22

Japp. Jäkla snyggt helt enkelt! :up:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Nico 25 feb 2008, 23:30

Nice one Rick!!

Evighets projekt är ju helt underbara, man dammar av dom, ja bokstavligen d-a-m-m-a-r av dom och pillar lite nån gång ibland.
Detta ser helball ut. Och jag förstår att du är lite stolt över ditt bygge. Men att presentera något sådant på forumet o kalla det för evighetsprojekt är verkligen att skjuta sig själv i foten. Kraven/önskemålen om bilder på färdigställd Fårrd kommer att vara olidliga. 8-) ;-) 8-) ;-)
Men det kanske är precis vad du är ute efter ... en spark i häcken *hehe*

Färgen ser f ö riktigt najjss ut, fälgarna likaså... close-up's???
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Svänn 25 feb 2008, 23:50

Riktigt trevlig kärra... Men hur ser den ut undertill?
Nyfiken. :)

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Rickheden 26 feb 2008, 09:50

Oj vad mycket positiva reaktioner. Det trodde jag inte att jag skulle få. Det eviga med den här bil-uslingen är att få den att hålla sig kvar på banan. Utseendet är jag rätt nöjd med. Som sagt så saknas det ju tyvärr lite grejer men den kanske man får tag på vad det lider. Tror att det blir fälgbyte till kromade i stället, skulle passa in mycket bättre. Bild under vill ni verkligen inte se med tanke på hur hemskt chassiet ser ut. Det är ett söndersågat tsfr chassie som tydligen inte fungerar som jag hade tänkt. Men funderar på att försöka få dit ett champion turbo flex indy car chassie.
Rickheden
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:02
Klubb: SlotCity

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Rickheden 26 feb 2008, 11:36

Slänger väl in en bild på chassiet iaf.

Bild
Rickheden
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:02
Klubb: SlotCity

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Svänn 26 feb 2008, 15:55

Svårt att se om chassit är av plast eller metall? Om det är för lätt kanske lite vikt i chassit kan bättra upp?
Någon form av flexande fastsättning av karossen skulle nog också bidra positivt. Ge inte upp, det brukar oftast gå att få till skapligt. :)
Men framdäcken...? Du måste ha nitat hårt med dom... :D

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Rickheden 26 feb 2008, 17:55

Det är plast-chassie. Men som sagt så blir det nog en förädlad version av champion chassie vad det lider. Har bara hunnit testa den en gång sen det vart riktig pick-up på den och det var i samband med en tävling så det fanns inte riktigt tid att koncentrera sig på den då. Kör med en cheeta II motor och det var tydligen en j-vla broms i dom. :D Själva karossen är minst 20 år gammal så än finns det inga planer på att ge upp. Skulle kanske ha tagit kort på den innan jag slipade ner den (tror det var fem lager färg på den (penslat)) och fyllde igen ett JÄTTE hål i huven som jag en gång för många år sen tog upp för att få plats med en rejäl kompressor.
Rickheden
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:02
Klubb: SlotCity

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav No-One 28 feb 2008, 18:51

Här kommer nu lite bilder på några av mina bilar och deras chassien. En del bilar fick lite törnar i Västerås och är inte återställda ännu.

Från vänster:

Ford med Slotworkschassie (ung Parma). Små däck, ej skalenliga, ligger bra på banan,

Impala -59 med Dynamic 60 talschassie och lite mässingsvingar på sidan. Små däck, ej skalenliga, ligger bra på banan.

Cheva -55 med vingbilschassie utan vingar. Rembilsdäck, tippar lite mycket i kurvorna.

Willys med en typ av vingbilschassie utan vingar. Stora däck, liknande protrac, går som ett spjut rakt fram, oduglig i kurvor.

Mercury med mässingschassie från Pro-Trac. Motorn sitter fram sedan går en stålaxel hela vägen till bakaxeln. Stora däck, ligger bra på banan.

Trots tyngder i vissa av dessa bilar och, även andra jag provat går de inte bra i kurvorna.
Om man däremot har låg tyngdpunkt dvs avståndet mellan chassie och banan är litet går bilarna bra även i kurvorna. Om man vill ha skalenliga däck måste man troligtvis flytta upp bakaxeln för att få ned chassiet närmare banan. Jag vet inte om det påverkar att motordrevet kommer att ligga längre ned på bakaxeldrevet. Ska väl prova det någon gång.
Ser nu vid förhandsgranskning att bilderna blir beskurna.
Klicka på denna länk för att se dem i full storlek.

http://s250.photobucket.com/albums/gg278/No-One2008/

Bild

Bild
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Rickheden 16 apr 2008, 20:28

En gammal bild och en bild på nya chassit som skulle bli mitt sommar nöje att fixa till. Men det råkade bli gjort på 3 timmar. Så nu får jag fundera på något nytt att göra, kanske ska ta tag i moped bygget igen.

Bild

Bild
Champion turboflex center del med hemgjord överdel i rostfritt. Så nu "glappar" den i sidled.
Rickheden
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:02
Klubb: SlotCity

Re: Ford 1940 1:24

Inläggav Rickheden 06 maj 2008, 19:28

Projektet nerlagt. Den kommer aldrig att fungera som jag vill med den motorn så nu blir det den var från början. En prydnad. Annars så skulle ford-aset funka jäkligt bra som dragrace bil, men då klubben sålt strippen så blir väl inte det aktuellt heller. Den går upp på bakhjulen från stillastående med en s16d motor på soppad bana, så det vore kul att testa den med en g12 eller värre på en riktig dragrace bana.
Rickheden
Övningskör
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:02
Klubb: SlotCity


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster