Digital pit-lane til analog

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Digital pit-lane til analog

Inläggav andreasm 11 dec 2007, 13:31

Tjenare grabbar!

Allra först vil jag säga tack för at det finnast ett ruggigt bra forum för bilbane-entusiaster här i Norden med många bra tips och ideer. Jag nämnar läsgafflar och Ultimate Racer, hur grymt som hälst, som funkar och genialt.
Detta är min första post här i forumet, så jag ska forsöka holda mig kortfattat och forståelig (âven om mit modersmål er norsk).
Måste väl också tilfoga at jag har sökt mycket rundt här och i andra forum, men har inte fått något klart svar. Så här kommer det:

Jag vil inte köra digitalt, men vil ha möjlighet til pitstop endå. Har införskaffat mig en Scalextric digital pit-lane.
Finns det någon här som har konverterat denne eller likn. til manuell styrning? Med detta menar jag tagit bort elektroniken men beholdt "motorene" för spårskifte, och istället matat spår-skiftarna med egen strömforsörjare och manuelt med en fjädrat brytare så at man inte kör spenning på spårskiftarna annat enn i det sekundet man skal byta spår. Detta betyder också at spåret måste manuelt bytas tilbaka til standard-läge efter at piloten har lämnat pit'en. Det skal lysa en lampa när pit-spåret er aktivt så at man ser at man har aktiverat pitlane.
Hur mycket Volt ska dom ha 5v eller 12v.
Jag läste också här at man kan göra en "Magnet Mod" http://www.slotforum.com/forums/index.p ... 9339&st=30
för at spår-skiftaren skal beholda sin plats och erhålla kontakt med det ena spåret efter byte.

Är det någon som har erfarenheter med at göra en sådan operation, digital pitlane til analog bruk? Kanske någon har några tips och ideer kring detta. Hva måste man göra och inte göra för at det ska funka bra.
Vad tål dom spårskiftar "motorene" (er ju bara en spole), kan spenningen vara konstant eller talar vi bara om spenning et par sek för at flytta? Eller kan det ligga spenning på för at holda spåret i position. Eller måste man ha en form for magnet som holder spåret i position? Spårskiftaren henger ju helt löst annars.




Mvh
Andreas M
andreasm
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2007, 16:29

Inläggav ZeeJay 11 dec 2007, 20:42

Kolla in Largasso´s tråd och bana:
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic. ... &start=300

Visserligen en fin träbana där han har byggt in en egen pitlane switch som funkar kanonbra (fick förmånen att testa när jag var på besök)
Det borde ju kunna gå att applicera detta som en grundide.
Har själv Scalextric Pitlane delar men har aldrig skruvat isär dem och kollat inuti hur den switchen funkar.

Och du.....VÄLKOMMEN TILL FORUMET!!!! :beer: :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav andreasm 12 dec 2007, 00:35

Många många tack!

Tror det blir många flera timmar i detta forumet ja.


Mvh
Andreas
andreasm
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2007, 16:29

Inläggav Paxel 13 dec 2007, 21:41

Välkommen!
Mycket information om Scalextric digitalt får du nog på slotforum, det är faktiskt dom som utvecklar produkten. Enligt min erfarenhet, som växlar från digitalt till analogt ibland kan man köra minst 1 timme analogt (16v) utan att spårväxlarna tar stryk. Det har varit viss diskussion på slotforum om spårväxlarna tål den varierade spänningen som blir när man kör analogt men ingen vet och ingen har heller raporterat att de tagit skada. Att mata din pitlane med 12 v borde inte vara nåt problem eftersom det är det den får i från fabriken. Dessutom,när man kör analogt håller sig de raka spårväxlarna i det läget man ställer emedans kurväxlarna hoppar fram och tillbaka. Mer information om digitalt till analogt kan du hitta här http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=28414
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Inläggav andreasm 15 dec 2007, 12:07

Tackar för ytterligare info!

Jag måste samtidigt skratta lite åt mig själv. Jag såg för mig at dom pytte små "solenoiderna" som medföljde inte tålde så mycket stryk. Och at jag ville få det svårt at holda spårskiftarna på sin respektiva plats efter at bilarna passerar över (magnet), så jag började tänka lite vidare.
Jag valde at laga mig en controller för at styra servo manuelt vid hjälp av en PIC16F84.
Men när jag läser det du skriver nu och den länk du skickade så kunde jag ju har sparat en del tid och jobb :D Men så är det i denna hobbyn, en vil ju göra alt som går at göra.

Jag ska uppdatera hur det går med servo lösningen, hoppas på at programera IC'en i kväll och se hur det blir, sen kommer då den mekaniska lösningen rundt detta. Men jag kunde som sagt ha sparat mig för at laga detta, men kanske jag får använding av denne servo lösningen til något annat roligt på banan.

AC är inget problem her hemma, från dag ett gick Scalextric sin PB tilbaks i lådan och man gjorde sin "ägna" PB med reversering, broms av och på osv. Och med två seperata 10 amp DC strömforsörjare som ger banan ström (något som är overkill, men gött at ha...
8) ) All annan ström som dom andra sakerna Uracer styrar hämtar jag från datorens PSU (5v+ och 12v+)
Efter råd och tips här inne.

Men jag undrar på en sak mera, jag är säker på at jag läste en "howto" här inne också om hur man själv lagade et diod-handtag. Efter en timmes sök, hittade jag inte den posten igen. Det skulle vara roligt om någon kunde hjålpa mig at hitta fram den posten igen.
Det var en bra post med bilder på hur det var gjorts osv. Vilka dioder man använde osv.

Tack för svar hittils, och kul at det finns så många entusiaster innom denna hobbyn.

mvh
Andreas
andreasm
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2007, 16:29

Inläggav largasso 15 dec 2007, 13:49

:beer:

Hej och välkommen Andreas !

Det var nog i min tråd Skånefräsning på "G" som du såg diodhandtagen.
Finns bland de sista 6 sidorna tror jag, det var ett experiment som blev rätt så bra.
Kommer att jobba vidare med dem när tid finnes. Har idag 4st ombyggda Scalexhandtag som funkar helt OK men det går säkert att finslipa mer.
Har du frågor så "shout", men det verkar som om du har koll när du programmerar PICkretsar själv.

Lycka till !!!
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Digital pit-lane til analog

Inläggav andreasm 06 jan 2008, 00:17

Tjenare igen,

Då var servo-controllern klar. Blev et lite avvik från så jag hade tänkt mig från början men så är det ju. Et helt annat kretskort blev det, men den kan också styra 8 servos istället för fyra som det första kortet jag lagade.
Istället för at servoene blir aktiverat via en knapp på kontrollerkortet fikk det bli et styrsignal från Com-porten.
Och då började jag tänka, hur ska man då få aktiverat pit-stop när det inte var någon knapp som aktiverade servon som flyttar "lane-changern". Man kan ju inte heller ha et tangent bord eller mus varje man bara för at öppna och stänga pit-stop. Det bör ju hälst va lite enklare en som så, (några öl innombords och så kan det fort bli många knappar på et tangentbord eller mus...)
Servo-controllern får ju sina signal från et VB-program som körs på värd datorn, altså måste det väl gå at köra et "speech-recognition" program som känner igen et kommando som er definerat och kör signalet ut på kortet och flyttar servon til rätt position, et annat kommando sägs/körs när pit ska stängas igen. (Det får bli et mycket enkelt ord som skal sägas, med tanke på den ölen och olika röster som skal registreras).

Så nästa steg i mit pitstop prosjekt (som kunde ha blitt gjort mycket enklare, jag vet...) blir at lära mig lite VB för at lösa detta med röst-styrning :thumb:

Mvh
Andreas
andreasm
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2007, 16:29

Re: Digital pit-lane til analog

Inläggav largasso 06 jan 2008, 00:47

Låter skitfräckt, särskilt när alla börjar skrika i mun på varann, eller ännu bättre någon annans
aktiveringskod, så man tvingar raceledaren in i Pit istället för att köra i mål. :thumb:

Skämt åsido, det låter verkligen fräckt, jag gillar också sådana lösningar ( och möjligheter ).

Kan du inte få en kontaktsignal via parallellporten som ju har många stift (som i UR30), också
ett litet specialprogram för att läsa av porten ?????
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Digital pit-lane til analog

Inläggav andreasm 06 jan 2008, 20:05

Låter skitfräckt, särskilt när alla börjar skrika i mun på varann, eller ännu bättre någon annans
aktiveringskod, så man tvingar raceledaren in i Pit istället för att köra i mål. :thumb:


Haha!!! Teori och praksis ja.. Jag skal inte säga at: "Det hade jag inte tänkt på" :) :)
Det är klart, det hade säkert varit rolig et par gånger, men kanske inte i längden. Sant.

Men din ide hade jag inte tänkt på, den gav mig et nyt ljus. Det går ju at laga en enkel lösning som man kopplar på en av dom 4 input på paralellporten. Men då får det vel kanske bli en annan LPT port en dom Uracer använder, och som sagt hitta et program som skickar av och på signalet vidare til Servo programmet.
Jag får sätta mig och tänka lite, cluet får bli at hitta en eller annan form för input til datorn som aktiverar servoene. Det kan ju va alt ifrån joystick, til andra saker man kan skickar inputs med, men det skal va enkelt at handtera när man kör.

Tackar för input 8-)

Andreas
andreasm
Nykomling
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2007, 16:29


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster