Tid tagning i depå med en andra PB som pit in indikator

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Tid tagning i depå med en andra PB som pit in indikator

Inläggav ezburn 29 sep 2007, 10:56

Tjo som rubriken anger så får jag tid räkning när jag går in i depån och paserar min andra powerbase som i PC Lap Counter är inställd för att detektera pit in... Nån annan som råkat ut för detta? Kör Scalextric Sport Digital.

Föresten så köpte jag en Mercedes SLR igår, den var inte dum den :D
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ezburn 30 sep 2007, 16:10

Problemet löst, hade glömt ta bort bocken "lägg till ett varv efter pitstop" :rolleyes:
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 30 sep 2007, 19:31

ezburn!

Ska precis sätta igång att på allvar köra med PC Lapcounter och Scalextric Digital.
Hur har du löst det med 2 st digitala PB????

Vore intressant att både se bilder samt få tips på din tekniska lösning för detta.
Har för avsikt att köra med PB för 6 bilar samt har en pitlane som jag tänker använda för pitstop men var osäker på hur det skall registreras in att bilarna har gjort PITIN och att de sen gör pitout....

NYFIKEN TILL TUSEN!!

Tacksam för hjälp och tips!!

Tjing

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ezburn 30 sep 2007, 20:27

Det var inga problem med 2 PB men man måste modda den andra PB:n som ska vara Pit in sensor. Inget avancerat bara att fimpa strömmatningen sen var det bara att tuta och köra. Min gamla dator klarade sig med en vanlig kabellösning så jag slapp köpa komponenter för att bygga en sån där RS232 tjosan som det diskuteras flitigt om på slotforum.com. Sen kopplade jag bara in tidtagningen till COM1 och den andra PB:n till COM2 och ställde in den som pit in i Pc Lap Counter och pit out genereras så fort man gasar tycker inte det behövs en pit out sensor när man är upptankad eller gjort ett stop and go så vill man iväg direkt så man gasar juh = pit out :) Viktigt var att sätta sträckan åt rätt håll annars vart det lite mystiska problem :suspect:

Jag har löst det genom att separera själva kontrollenheten från skenan och satt en kabel mellan så nu ligger den under bordet. Ska försöka få till lite bilder så fort jag hinner

Tjing
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 30 sep 2007, 22:47

Det var inga problem med 2 PB men man måste modda den andra PB:n som ska vara Pit in sensor. Inget avancerat bara att fimpa strömmatningen sen var det bara att tuta och köra. Min gamla dator klarade sig med en vanlig kabellösning så jag slapp köpa komponenter för att bygga en sån där RS232 tjosan som det diskuteras flitigt om på slotforum.com. Sen kopplade jag bara in tidtagningen till COM1 och den andra PB:n till COM2 och ställde in den som pit in i Pc Lap Counter och pit out genereras så fort man gasar tycker inte det behövs en pit out sensor när man är upptankad eller gjort ett stop and go så vill man iväg direkt så man gasar juh = pit out Viktigt var att sätta sträckan åt rätt håll annars vart det lite mystiska problem

Jag har löst det genom att separera själva kontrollenheten från skenan och satt en kabel mellan så nu ligger den under bordet. Ska försöka få till lite bilder så fort jag hinner

Tjing


Tack gärna bilder och lite förklaringar steg för steg...känner mig otroligt ovan på just detta men det låter klart enkelt och PRECIS det jag söker efter.

är inget sladd o koplllingsfreak men ska nog få till det för du verkar ha god koll!! :thumb: :thumb: :sceptic: :sceptic: :thumb: :thumb:

Ser fram emot bilder och fortsättning i tråden. Just det där med pc sladd, ingångar och det andra blir till att diskutera men kalrt coolt med din lösning!!

Tjing!

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ezburn 10 okt 2007, 09:46

kommer en liten video snutt som kanske inte säger så mycket, men det ger ett litet hum om hur det ser ut iaf, vart så himla kort så jag tog med en liten överblick av banan också :beer:

http://bexit.se/tmp/movies/pitstop.wmv

/Henke
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav Paxel 11 okt 2007, 23:24

Ser ballt ut. Men det verkar som din andra PB ligger även på vanliga banan (förutom i depån)-eller kan man inaktivera ena spåret vid Pit detection? Funderar själv på att lägga in en pit sensor men har svårt att förmå mig att skära upp varvräknar skenan i 2 delar.
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Inläggav ezburn 12 okt 2007, 10:15

Man tejpar för den optiska sensorn som räknar varv, den som bryts av styrskenan inte den som identifierar bilen den kan man bara lämna som den är. Jag kommer nog inte dela på skenan, det kommer för min del säkerligen att bli ett dubbelt depåspår och då har man det hela redan klart med dubbel pit in sensor. Ska få ihop en lite mer "tydlig" film snutt så fort jag har tid att engagera mig
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 12 okt 2007, 19:02

KANON!!

Förstod att man var tvungen att ha nån form av sekundär sensor. Men gärna om du kan ta lite detaljerade bilder samt beskriva hur du har gjort även med kopplingar till PC m.m. m..m.

Måste få ge STORT beröm till en snygg lösning och en bana som ser klart kul ut med mycket spår dessutom!!! :thumb: :thumb: :thumb:

Har idag riggat upp en NASCAR trioval med låååång pitlane...tyvärr utan sensor då jag inte har hunnit få till den biten men efter din fina film så vet jag EXAKT vad näst mål är!!!

TACK FÖR SUPPORTEN!!

Ser fram emot kommande info!!

Tjing DigiZeeJäj
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 202 gäster