Emott var den tidens kanske allra hetaste tumme, och myten om USA-åkarnas överlägsna proffsighet och snabbhet blev knappast mindre av att den gode Bob knappt hann kliva iland på brittisk mark innan han sopade banan med britterna på deras egen hemmaplan och tog hem det årets stora evenemang, Tottenham Open i London (Blue King).
Emott stannade i England i sex veckor, levde som en kung och blev bjuden på i stort sett allt av hängivna fans. Samt passade även på att vinna några tävlingar till.
Emotts europabesök var En Stor Händelse, en milstolpe som satte avtryck inte minst i tidens specialpress för bilbaneåkare (jo, det fanns sådan på den tiden...). Efter England for Emott vidare till Tyskland, där hans besök rönte minst lika stor uppmärksamhet.
Bland annat publicerades en stor intervju med Emott i tyska "Modellauto":
Bob Emott (t v) språkar med Modellautos redaktör M Heimann. Samt skärskådar några hembyggen.
Dock gick det inte riktigt lika bra för Bob i Tyskland, där han understundom blev ganska frånåkt av lokala "heiße Daumen". Tysklandsbesöket blev heller inte längre än två veckor, innan Bob styrde kosan hemöver igen.
38 år senare får vi veta varför:
Emott & Co (=jänkarna) kände bara till en bantyp, Blue King. Den var standard vid alla stortävlingar i USA, och den behärskade USA-åkarna följaktligen till fulländning.
Blue King regerade även i England, så där var det "hemmaplan" för Emott, men tyskarna byggde banor efter eget huvud. Och då gick det som det gick.
Bob Emott berättar själv om sin tyska odyssé i ett färskt inlägg "over there":
One of the racers used my Tottenham car to set new track records at their track. I could do single laps as fast as he could but their record was for a one-minute run and as I was a “one track driver”, the American Blue King, their twisty club track was more than I could deal with . . .
"One track driver", sa Bull.
Misstänker att det gäller även för övriga legendarer från "tiden":
Mike Steube, John Cukras, Bob Cozine, Sandy Gross, Jerry Brady, Pete von Ahrens, Tony P och allt vad de hette.
Men bygga bilar, det kunde dom.