Ny H0-bana

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Inläggav Ramchager 03 maj 2006, 20:14

Här fanns det fler bilder på samma bilar. Kolla noga in vissa banor!
http://racleg.free.fr/galerie2.htm
H0 Rockar stenhårt!!!
:beer: :beer: :beer:
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav SlotRacer 03 maj 2006, 20:46

Ramchager skrev:Här fanns det fler bilder på samma bilar. Kolla noga in vissa banor!
http://racleg.free.fr/galerie2.htm
H0 Rockar stenhårt!!!
:beer: :beer: :beer:


Now we are talking :thumb:
Det är inte annat än att man blir lite H0 sugen ändå.

Mina erfarenheter av HO är starkt begränsade och jag har inte sökt så mycket info i ämnet.
Hade en Tyco på ca 25 men tröttnade på "att rasta magneter" och att putsa räls.
Några frågor:

* Går det köra "magnetlöst" och "viktat"
(eller kommer man inte undan magnetkraften från motorn?)

* Går det att köpa "fräna" bilar från Sverige/UK?
("Fräna" = typ dom på bilderna samt Muskeljärn från -70)

* Kan man få till kul rejsing på låga hastigheter?
(låga hastigheter = mindre än de ca 2000km/h i uppskalad hastighet som jag har för mig att det blev på min Tyco bana)

Om Ja på samtliga av ovanstående
* Vilken lämplig Startsats köper jag, och av vem?

/S
There is a fine line between a hobby and mental illness.
Användarvisningsbild
SlotRacer
Slotracer
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 20 sep 2005, 22:08

Inläggav Borgis 03 maj 2006, 21:53

Ja det finns en lösning för att göra H0 kul. Om det går att få tag på fortfarande vet nog Ghost bättre än jag, men titta in på http://horacepro.com/guides.html och fundera lite.
Man kan köra dem utan jättemycket ombyggnad. Bara kapa till slideguiden och slipa ner den lite enligt bilden nedan, så sladdar bilen så gulligt så. Det är undersidan av min Tyco Porsche 935 som jag körde i ORS någon gång då och då.

Bild

Tar man sedan och byter ut Tycobilarnas magneter mot mässingsklotsar eller liknande så börjar det bli riktigt kul. Jag har fortfarande mässingsstav kvar att bidraga med om någon är intresserad.

I och med den ökade vikten så blir körstilen rätt annorlunda dessutom. 2000 km/h är inte längre vardagsmat utan bilarna uppför sig som om de var mycket större. Alltså mycket
roligare. Fråga Ghost får ni höra. Det är han som har kommit på receptet. Kanske har han t o m några SlideGuides liggande?

Om man använder SlideGuidarna ;) som de är tänkta från början kan man t o m köra på vanliga 1/32 banor, enligt uppfinnaren. Det är dock ingenting jag testat.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 03 maj 2006, 23:07

Om man använder SlideGuidarna som de är tänkta från början kan man t o m köra på vanliga 1/32 banor, enligt uppfinnaren. Det är dock ingenting jag testat.

Med tanke på mängden plåt i rälerna är det snudd på omöjligt, dock med ombyggnad av Tyco från 440-X2 till 440-X0 (dvs ta bort extra väghållningsmagnet/er) så kan det funka.
Sedan krävs nog Ninco-bana för att slippa byta släpskorna till borst (de sitter aninge bredare än på Sport/SCX).
Kör man sedan då alltså på Ninco behöver man inte byta til silikon, antagligen.
I HO märker man att utveckling och användande sker på ett helt annat vis än inom slotraing/bilbana...

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 03 maj 2006, 23:09

Fråga Ghost får ni höra. Det är han som har kommit på receptet. Kanske har han t o m några SlideGuides liggande?

Jag ska ha, men kan tjyven inte hitta dem. Dvs runtikring hundra stycken ligger någonstans i gömmorna... :(
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

SLOTRACER!

Inläggav Ramchager 04 maj 2006, 14:56

Hallå Slotracer med flera!

Svaret på alla dina frågor är absolut JA!

Verkar som att vi tänker lika kring att köra bilbana. Älskar själv sportvagnarna från 60- och 70-tal och svar ja de finns. Om inte orginal så är det många som gör "custom resin". Just de länkar jag la ut är från en snubbe i frankrike som själv gjuter karosser. De kostar ca 15 euro styck. Går att maila honom:
ttaupenas@hotmail.com

Det mesta går att hitta på ebay och det har aldrig varit problem att få hem något. Man behöver bara knyta sitt kort till paypal, vilket är helt ok.

För att få bästa känsla i körningen så tycker jag nog att AFX magna traction eller JL X-traction (nästan samma sak) är de bästa. Klart att man kan köra utan magneter och med bra däck. Men då sladdar billarna ganska plötsligt. Med svaga magneter och kanske något sämre däck kan man ställa ut rumpan genom hela svängen, vilket är skoj men kanske inte effektivas under race.

När det gäller bana så kör jag själv med TYCO, fyrspårigt, och har hittat det mesta på tradera. Det är för dyrt att skeppa hem från utlandet. Till saken hör att agenten har knullat illa här i norden så nytt finns inte att få tag i affären. Försöker själv att hitta de riktigt tvära och vida kurvorna som tidigare fanns hos http://www.jaysraceplace.com, men han verkar ha kursat. Det snyggaste vore att bygga en trä-bana. Då är det nog bästa att prata med vår käre Erik "Gost" här på forumet eller kolla länken...

Som intro till H0 kan man kolla:
http://www.hoslotcarracing.com/

För schyssta länker till karosser och övriga handlere:
http://josta-racing.com/Slotcar_Galerie ... rces_4.htm
Under den franska flaggan hittar man nissen med de coola karosserna jag nämnt. Annars är Eagle Racing riktigt fina. Han har sina färdigmålade byggen periodvis till försäljning på ebay.

Den som är nyfiken på vad jag själv har gjort kan lämna sin mail så skickar jag bilder... Kommer nog tyvärr att sakna nät en tid snart. Så ha ev lite tålamod.

Mvh
Johan
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav Ramchager 04 maj 2006, 15:34

Fan Borgis, det där verkar hur skoj som helst!!!!!
:thumb: :thumb: :thumb:
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav Ghost 24 maj 2006, 22:02

En från dem har jag, en Marcos.

Men gubbsen?! Vart från kommer de?
Kan det vara tt de hittat lämpliga i 25mm's skala?!

/Erik

PS Ramcharger, var du å hälsade på oss på Nostalgimässan?
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ramchager 07 jun 2006, 15:14

Ja det är en riktigt bra fråga... Ska snart skriva till nissen igen och be honom om ett bygge. Har faktiskt tänkt fråga honom om det.

Hade jag vetat så hade jag varit där och sagt hej... Vad visade ni upp???
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav Ghost 07 jun 2006, 15:32

Tja, vi hade en sex-spårig Ninco uppställd, i "Bilbanerummet", rum 40 på övervåningen.
Och visst hade vi väl informerat er här om det?!
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ramchager 13 aug 2006, 23:41

Det är bara jag som haft dålig koll. Sorry!
<*}}})>< <*}}})>< <*}}})><
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Föregående

Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster