Hovsta ring på väg

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 11 mar 2021, 21:16

Nu var det dags för mig och min pappa att ta sig an konsten att fräsa en bana, med digital CNC!

vi har sedan tidigare byggt en ram, som vi idag använder till att köra en plastbana på idag. Den hängde vi upp i taket, vilket de flesta bilderna visar. Vi har också kommit ungefär fram till hur vi vill att banan ska gå.

Men då är frågan, då vi ska fräsa banan med en CNC, så öppnar det lite unika möjligheter. Skulle man kunna palla upp höjdkurvor med träbitar, och sedan fäsa av så att man får jämna upp och nergångar, som man kan forma hur man vill, eller är det bättre att göra det på det gamla hederliga sättet, genom att fräsa ut en körbana, och palla upp underifrån med reglar, och skruva ihop et. Jag tycker att gamla sättet är bättre, medans min pappa vill använda fräsen till dess fulla potential...

Bild
vet inte om bilden fungerar
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 11 mar 2021, 21:44

Bild
Rummet och banan i taket.
Bild
Vinchen och vinchsystemet.
Bild
Bild

Bild
Planerad bana från olika vinklar
Bild
Bild

Bild
Bilhyllan plus några bilar.
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav jomol22 12 mar 2021, 17:15

Det låter avancerat. Det blir intressant att följa.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 12 mar 2021, 23:44

Här kommer första designen av banan, komplett med rallybana, pitlane, och sparsamt med sladdzon. banbredd 220mm, alltså sladdzon inräknat. Ramen har ett innermått på 2200 x 3100

Bild
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 10 jul 2021, 07:39

Inte mycket har hänt i denna tråd, men mycket arbete på banan har utförts. Vi har arbetat mycket på CAD-modellen nu i veckan, men det är mycket jobb kvar innan den är redo för fräsning. Idén om rallyslingan är skrotad, då det helt enkelt blev för mycket arbete.
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav jomol22 04 aug 2021, 11:11

Ni kanske vill prova vår rallysträcka innan ni slutligt bestämmer er?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 12 sep 2021, 00:38

Det lät inbjudande, men vi kommer inte att göra en rallyslinga son tillägg på "stora" banan.
dock finns det planer för en rallyslinga under trappen, som vi kommer bygga med vanliga bandelar, för enkelhetens skull, och för att enklare kunna skapa stora höjdskillnader.

Här finns layouten vi troligen kommer använda.
Bild
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Lasp 26 sep 2021, 21:25

Länge sedan jag var härinne. Men jag gillar första och främst virelösningen, riktigt rejält och smart!
Klart att CNC fräs blir bäst, men låt då vägytorna vara breda, mindre klydd med avåkningar.
Klart att man kan låta fräsen följa färdigbockade bitar, men som du säger, det är lättare att fräsa först och palla upp senare! Skall bli spännande att se resultat.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 22 nov 2021, 20:42

Projektet går långsamt framåt, men lite händer ändå. Layouten är troligen färdigarbetad och skivorna med spår och pitlane har tillkommit. Nästa steg blir höjdskillnader och växlar.

Bild
En gammal bild på en höjdskillnad som behöver konstrueras om.
Bild
Nuvarande CAD-modell.
Bild
Bankonturer och spår

Kom gärna med feedback!
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Lasp 22 nov 2021, 21:32

Det är inte mycket att kommentera. Bara glädjas åt hur spåren följer apex genom vägbanan, kunde ha smitit åt på några ställen, precis så som verkligheten kan vara. Det är ju den andra stora möjligheten man har.
Jag beundrar att ni följer den ursprungliga plastlayouten hyfsat. Testa och se vad som händer om man böjer till vägbanan som den skall vara och ändrar i G Coden för Z. Glöm inte att det mycket enkelt att fräsa för stolpar och annat slikt när man ändå kör.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav NB 28 nov 2021, 01:13

Tjusigt!
Uppdatera gärna :thumb:
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 01 dec 2021, 09:46

Tack vare flertalet håltimmar senaste veckan är nu höjdskillnader och spår färdiga. Helgens projekt kommer bli att försöka påbörja modeleringen av all elektronik, och se hur vi ska lösa alla digitala komponenter.
Bild
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav jomol22 30 mar 2022, 10:54

Rackarns intressant!
Jag har inte varit här på ett kvartal. Skönt att se att det fortfarande är banbygge på gång trakten. :thumb:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Porsche 997 11 apr 2022, 12:18

Inte mycket har hänt de senaste månaderna, men en uppdatering är väl aldrig fel.

Mindre spårförändringar har skett, framför allt att den icke-raka rakan nu är rak.
Bild
Arbetet med de olika höjderna fortsätter, men det finns fortfarande mycket problem.
Bild
Modelering av växelspår och växelmekanik har påbörjats, men då har ju jag såklart börjat tveka på om det inte är roligare (och framför allt enklare!) att gå analogt, då till och med min unga hjärna inte klarar av mer än att fokusera på ett spår i taget på våran lilla bana, nu när vi faktiskt har bra bilar i huset.
Bild
Om någon har erfarenhet av digital fräsning vore det väldigt bra om vi skulle kunna få tips på hur man enklast kan lösa allting, och om digitalt ens är en bra idé.
Bild
De "snabba" bilarna jag pratade om.
Slot.it Lancia LC2
Slot.it Nissan GTR
MR slotcar Mclaren F1
Thunderslot Lola t70
NSR Ford GT40
Policar Ferrari 330 p4
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hovsta ring på väg

Inläggav Lasp 11 apr 2022, 14:19

Bilbana, Analog eller Digital? Ja!
Det ena tar inte bort det andra, spåren finns och växlar som inte är strömsatta utför inget jobb!
Så då kan man köra Analogt precis som vanligt. Precis som vanligt följer man oftast också det mönster som bilbanetillverkarna har haft i alla tider!
Två spår på exakt lika avstånd, lagom långa sektioner för att enkelt kunna packas ner i den stora frigolitlådan! Enklast möjliga elektronik för att skicka ström till bilens motor, en del körhandtag tar hand om och kan bromsa in när man släpper på gasen.
Tänk istället att när man skapar sin egen layout så kan man låta Apex smeka kurvorna och omöjliggöra omkörning, precis som i verkligheten, det är nog första steget.
Med Digitalt kan man ha både fler och färre spår eftersom de strömssätt rakt över och fördelningen sker i bilen. Men då måste man välja system. Enklaste växlarna har Carrera med en återgång till defaultspår. Så kanske Carrera är rätt digitalt. Den spanska Scalextric kopian hade en enkel anordning i bilen för att välja spår, fiffigt och borde ha fått mark inom det digitala.
Av de fristående är Slot.It bäst och mest utvecklat tycker jag. Men det finns mellanting.
Så om man väljer Scalextric eller Carrera kanske kan kvitta. Ninco är svårt att få fatt på!
Varför skall man då välja Digitalt? Jo roligare race, fler bilar på banan samtidigt, väldigt mycket mera realistiskt än två bilar i var sitt spår. Ett bra system för tidtagning och uppföljning av egna tider och bilar är nödvändigt för att lyfta upplevelsen Det Ultimata är en bra start. Kan det vara lite förklaring och hjälp till att välja! Många frågor kommer att dyka upp men det finns säkert många som kan hjälpa till att svara på dem!
Vad använder du själv för program för att skissa och designa banor och dylikt?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 112 gäster

cron