Nybble Ring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Nybble Ring

Inläggav MagArne 25 nov 2017, 21:13

Nybble Ring började julen 2016 som en julklapp till min då 6-årig son. Ett Scalextric ARC-one paket med några extra bandelar. Ruskigt kul och det spårade ju ur direkt som vanligt när man får upp intresset. Har ett loft ovanpå garaget där det byggdes ett bord som banan ska husera på.

IMG_0929 (1).jpg
IMG_0929 (1).jpg (460.65 KB) Visad 57891 gånger

Så här ser banan ut nu inför julen 2017 då den ska digitalkonverteras samt byggas ut. Fortsättning följer...

Nybble Ring ligger utanför Söderköping/Norrköping
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav Lasp 25 nov 2017, 22:36

Snyggt med ett designat bord! Kan bli många timmars race däruppe.
Tänk på att det skall vara lätt att plocka på avkörda bilar.
Den bakre väggen kan gott ha ett spår som ligger några decimeter högre upp så att du får mer bana.
Bra med en liten höjdskillnad på den vänstra delen gör mer sådant!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nybble Ring

Inläggav MagArne 25 nov 2017, 23:18

Digitalisering och en ARC PRO powerbase under julgranen tror jag kommer göra susen för kidsen. Trådlösa handkontroller minskar trassel och bara att lägga på avkörda bilar på valfritt spår. Nu kör vi analogt med färgmarkeringar på spåren.

Fick precis hem ett Traderaköp med ett par meter spår, två växlar och lite annat smått och gott så hela banan kommer byggas om. En upphöjd raksträcka på bakre väggen har jag också funderat på för att få mer yta att bygga på. Den måste iaf bli lätthanterlig då vi själva får lägga tillbaka våra avkörda bilar.
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav Morbidelli 26 nov 2017, 14:17

En bilbana i julklapp till min treåriga son blev startskottet till mitt intresse :) Det ska bli väldigt kul att höra vad du har att säga om Arc Pro. Jag har Arc Air( ej öppnad trots inköp för flera månader sedan, banan är inte klar än) , men är väldigt sugen på Pro.

Jag ska tjuvkika och hämta inspiration(stjäla ideer)från det här projektet
:)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Nybble Ring

Inläggav Golvracern 26 nov 2017, 19:11

Härligt att se lite fler som bygger upp permanenta banor. Ohh vilken snäll tomte ni verka ha! ;-) Arc Pro ska bli intressant att få prova framöver. Trådlös överföring blir ju toppen, trasslet med kablar är snart ett minne blott!
Tipp ToPP!
Golvracern
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:03
Ort: Helsingborg

Re: Nybble Ring

Inläggav MagArne 30 nov 2017, 14:26

IMG_0932.jpg
IMG_0932.jpg (138.19 KB) Visad 57673 gånger

Har inte haft så mycket tid över och få till så mycket bana som möjligt på begränsat utrymme tar tid. Men för att hålla liv i forumet kommer här en bild :-)
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav Nico 01 dec 2017, 08:51

Sjysst med eget utrymme för banan i hemmet. En ska väl inte klaga när man förfogar över stor bana på jobbet med 4 spår. Och har en klubblokal med bana också. Men åh, ibland vill man bo i hus och ha ett eget rum med bilbana. Skönt sätt att lätta på pysventilen och koppla av o skratta och race'a hårt.

Kul att prova fram lite olika banlayouter. Inget sätt är fel sätt, och det finns inga rätt. Men när jag byggde min bana på jobbet så har jag verkligen ansträngt mig för att änvända olika och blandade kurvradier. Gör hela banan roligare och mer utmanande.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Nybble Ring

Inläggav MagArne 01 dec 2017, 10:05

Frugan kom med ett förslag på bilbana till grabben förra julen. Jag kan noll om bilbanor men fina leksaker tycker ju även jag också om så efter lite googlande fick det bli Scalextric.

Jag skissar lite banlayouter i RailModeller Express till Mac men tycker programmet tar tid att skapa i.
Nu blir det mest att jag höftar ut något användbart på bordet så får jag finjustera kurvorna senare med en beställning nya småkurvor i olika radier. Ser lite onaturligt ut med nästan bara 45° och 90° R2:or.

Nästa vecka kommer jag vara ledig några dagar så då vill jag försöka få ihop en körbar bana.
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav MagArne 08 dec 2017, 09:01

IMG_0955.jpg
IMG_0955.jpg (155.27 KB) Visad 57417 gånger

Har nu lyckas få ihop en bana med en gammal digital powerbase. Allt fungerar fint och frugan gav mig stryk på premiärturen 8-o
En del småfix kvar i form av sladdzoner, boosterkablar och bropelare men banan ska få vila några dagar nu då det finns mer att göra i hemmet.
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav MagArne 25 dec 2017, 12:40

ARC Pro blev en mäkta besvikelse på julafton. Den visade sig vara inkompatibel med kurvväxlarna och det var ju inget man klurade ut direkt. Byggde en miniatyrbana och testade mig fram att något var lurt med kurvväxlarna. Lite googlande och fann denna artikel. https://www.scalextric.com/uk-en/forum/ ... youts/?p=1

Så det är väl bara att öppna lädret igen och köpa en rak kryssväxel? :-((

Två kurvväxlar bytes mot något kul
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav Morbidelli 25 dec 2017, 19:49

Jag läste om att kurvväxlar inte fungerar med Arc Pro, det är lite surt. Kritiken jag också hört är att appen är rätt instabil och det känns som om Scalextric inte riktigt behärskar appskapandes svåra konst.

Jag har själv inte hunnit testa min Arc Air rejält mer än en gång och då funkade den helt ok. Däremot så slutar appen funka lite då och då, och ända sättet att få igång den är att avinstallera och ladda ner den igen. Lite tråkigt när jag lagt tid på att lägga in alla mina bilar i den.

Jag har råkat ut för det på Samsung Galaxy S4, Sony Xperia Z5 premium och Motorola E
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Nybble Ring

Inläggav Lasp 25 dec 2017, 22:29

Jag har stoppat in Arc Pro och Scalextric Appen långt in i skrubben!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nybble Ring

Inläggav MagArne 26 dec 2017, 13:26

Appen tycker jag går stabilt på iOS. Har testat ARC One och ARC Pro på två gamla iPad 3 med iOS 9.3.5

Har kört en del ARC Pro ändå nu i helgen fast bara med två bilar och inga växlar. Kul att se klart och tydligt på iPaden vem som leder och depåstoppen är ett trevligt inslag.
MagArne
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 12 dec 2016, 10:13
Ort: Söderköping

Re: Nybble Ring

Inläggav Lasp 26 dec 2017, 16:36

Bra förtydligande!
Borde ha nämnt det! Jag är ingen Mac människa ej heller MS.
Så jag kör Linux och Android! Testat med både telefoner och plattor.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nybble Ring

Inläggav Morbidelli 26 dec 2017, 18:17

Skönt att höra att Ios fungerar, jag ska köpa en iPad Air så det löser troligen de problem jag haft. Sedan kontaktar jag Lasp och ser om han vill sälja sin Arc Pro :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 96 gäster