Pitlane

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Pitlane

Inläggav Morbidelli 26 apr 2017, 11:48

Min tanke är att bygga en hyfsat stor digital Scalextricbana med en 6 car powerbase (C7042). Jag kommer inledningsvis inte att använda något externt program på datorn utan bara uttnyttja funktionerna i C7042.

Jag lite funderingar kring hur depån funkar. C7041 Scalextric Digital Pit Lane game, är det något man behöver eller är det överflödigt när man har C7042?

Få ser hur jag kan förklara vad jag är ute efter med nästa fråga. Hur känner powerbasen när man är i depån? är det en speciell bandel som är själva platsen där man ska stanna eller är det så fort man kört in på depåbandelen? Jag bifogar en länk som visar en depå, min tanke är att den ska vara betydligt längre och kan man bara utöka den med single lane-bitar? https://www.scalextric.com/uk-en/pit-lane-track-right-hand-includes-sensor.html
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Pitlane

Inläggav Golvracern 10 maj 2017, 13:25

Ursäkta det sena svaret.
Nej! Powerbasen C7042 känner inte av att du är i depån. Den registrerar inte det varvet heller. För att få det registrerat måste du ha powerbasen efter depån. Sensorerna för varv läsning sitter ju i C7042.

Med C7041 Pit Lane game kan du, enligt mig, :-| göra en rätt så tråkig depåkörning.
Du kan köra förbi pitstop i full fart och få din bil registrerad, vilket inte känns så himla verkligt.
Du ställer in C7041 så att man måste köra in i Depån 1 till 3 gånger, då den lyser grönt under en tävling.
Kör du in när den lyser rött får du ett straff tillägg.

Den som kört alla varv + alla depå besök (1-3) när racet är över vinner helt enkelt.

Dessutom blev jag , m.fl ganska trött på pipandet från C7041.

Men visst! Den fyller väl en viss funktion. Se det så här, bygger du en depå sträcka, så kan du ju i framtiden utrusta den med sensorer som via en dator och ett RMS program, typ PC Lap Counter, RCS64, m.fl som gör att du får ett mer verkligt depå stop med tankning, däckbyte, mm, där du måste stå still med bilen för att det ska funka.
Golvracern
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:03
Ort: Helsingborg

Re: Pitlane

Inläggav Morbidelli 11 maj 2017, 17:51

Tack för svaret. Det kanske blir en 7041 till en början, men ett RMS-program lockar verkligen. Man vill ju givetvis ha det så realistiskt som möjligt :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster