Banbygge

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Re: Banbygge

Inläggav Lasp 13 mar 2017, 12:55

Ja de va riktigt snyggt!
Gemenskap och förståelse från den andra partnern kan vara viktigare än en snygg bil!

Så vi ser fram emot fler vackra bilder.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge

Inläggav Zzzit 13 mar 2017, 13:15

Ja det är sant! Jag fick henne intresserad av allt detta mycket på grund av byggandet, men efter att ha kört lite och fått grepp om det så tycker hon det är nästan lika kul som jag och köper bilar och kommer med givande förslag.
Hade hon tyckt det var tråkigt hade denna bana aldrig blivit av.
Jag kommer fortsätta lägga in vackra bilder (?) ....på bygget då alltså! Haha ;-)
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Banbygge

Inläggav largasso 13 mar 2017, 16:33

Riktigt kul att följa ert bygge !

Fantastiskt att man kan DIY bygga så mycket.

Och STORT GRATTIS till att ni gör det tillsammans.

:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge

Inläggav Golvracern 13 mar 2017, 20:14

Ja! jag håller med lasp och largasso! Så magiskt att ha en partner som hjälper en. Det är ju fantastiskt att kunna vara kreativa tillsammans. Tipp ToPP! :thumb: :)
Golvracern
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:03
Ort: Helsingborg

Re: Banbygge

Inläggav Zzzit 21 mar 2017, 13:34

Lite kantsten på plats och mer reklam. Tar lite tid att limma dit staketen eller barriärerna. Men..man skall inte ha bråttom! :)
Snart klar med alla staket och då börjar vi med markarbetet!
Bilagor
ba6.jpg
ba6.jpg (81.12 KB) Visad 18971 gånger
ba7.jpg
ba7.jpg (68.28 KB) Visad 18974 gånger
ba9.jpg
ba9.jpg (91.01 KB) Visad 18998 gånger
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Banbygge

Inläggav Morbidelli 21 mar 2017, 14:31

Väldigt inspirerande! Jag kan inte vänta tills man får se det slutliga resultatet. I huset har jag inte utrymme för ett sånt här bygge förrän om 15 år när min son flyttar hemifrån :) Men som tur är så har jag lite lokaler på tomten som skulle kunna passa, tyvärr innehåller samtliga virke och dylikt eftersom vi håller på att renovera fasaden, men till hösten kanske jag också kan börja med något liknande.

Som tur är så är min bästa kompis orginalare, som dessutom har smittats av mitt bilbanevirus (har köpt tre bilar trots att han saknar egen bana), och vi jobbar ihop på ett företag i grafiska branschen, vilket underlättar när man ska skapa egen dekor och dekaler :)
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Banbygge

Inläggav Zzzit 21 mar 2017, 14:46

Ja detta är kul! Och utan min fru som oxå gillar det så hade aldrig glädjen funnits där.
Reklamen som vi använder är oftast egenkomponerad från diverse original, men omgjorda så de blir snyggare och passar bättre, så där är hon ovärderlig!
Lösningen som jag gjort med denna bana är smått genialisk då den inte konstant tar upp hela rummet. När den inte används så fälls den upp mot väggen och bygger då mindre än 25cm från väggen. Visst är det osnyggt men...
Så det finns inga ursäkter för någon att inte bygga! :D
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Banbygge

Inläggav Golvracern 21 mar 2017, 17:51

Ja vilken skillnad det gör med lite dekor och reklam. Det blir ju lite mer liv i banan, helt enkelt och snyggt dessutom. Smart och praktiskt med fällbar bords skiva. Tipp ToPP! :)
Golvracern
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 okt 2016, 16:03
Ort: Helsingborg

Re: Banbygge

Inläggav Zzzit 24 mar 2017, 13:41

Inspirationen att göra banan mer levande kom från ett annat bygge. Ett akvarium som vi byggde i trä. Vi gjorde allt runt om oxå, ställning, ljuslåda och bakgrunden i karet.
Just bakgrunden var inspirationen eftersom det skulle se ut som sten, och vi tänkte då att göra ett landskapsliknande bygge. Men eftersom den fälls upp mot väggen så kunde den inte bygga så mycket på höjden, så max 20 cm är vad vi kan bygga.
Frågan är nu om vi skall göra en stenmur eller bergparti på den långa upphöjda raksträckan?
Stenmur går snabbt och enkelt, men berg tar lång tid att göra, men kanske blir snyggare? Svårt val!
Hela plattan skall sedan bli natur. Gräs och sandpartier osv.
Lägger in en bild på karet vi byggde så ni kan se bakgrunden. Den är gjord av frigolit i grunden.
Bilagor
akvariet.jpg
akvariet.jpg (45.87 KB) Visad 18849 gånger
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Banbygge

Inläggav Zzzit 27 mar 2017, 15:13

Nu är alla staket och barriärer på plats och banan är fäst på plattan!
Så här ser det ut när den är uppfälld mot väggen.
Bilagor
ba10.jpg
ba10.jpg (49.99 KB) Visad 18780 gånger
Zzzit
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 16 jan 2017, 13:31
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster