Det varierar kraftigt och det finns för och nackdelar med de flesta. Nu är ju sporten väldigt ung för oss så tiden får väl utvisa vad som blir det ledande konceptet.
Jag har ett Parma Edge chassi om går riktigt bra, men jag bytte motor och skar bort en del onödig metall, då det är ganska tungt. original motorn är inte så mycket kräm i (alt. kräver mer ström för att bli riktigt vass), så jag skar ur lite i motorfästet så att en vanlig longkanna kunde fästas. Det var inte så svårt, bara att rita upp ungefär och sedan skära in lite försiktigt från sidan med en dremel.
Däcken som kom med är skum däck som inte funkar/är tillåtet för oss. Tänk dock på att jänkarna kör med 3mm bakaxel så att du väljer rätt fälgar som passar. Det finns dock 3/32 lager att köpa till, så det är lätt att byta till grejer man är bekant med. Jag har sett att CricCrac i spanien säljer ut Edge chassi kit (P-582K = utan motor) rätt billigt just nu (€26,62), men av någon anledning kan jag inte komma förbi adress sidan när jag vill beställa.
http://www.criccrac.com/fichaprod.php?id=3509 det finns tyvärr ingen bild på sidan men professor motor har samma.
Här har du länken till parma P-627 3/32 offset lager
http://www.criccrac.com/fichaprod.php?id=3550Jag har även ett parma holeshot chassie som är fullt justerbart i längd. man löder helt sonika fast grejerna där man vill ha dem. Det är dessutom mycket lättare än Edge chassit, men säljs enbart som rent chassi så allting måste beställas till.
Amerikanska chassin överlag är trevliga då de har snygg och effektiv design som är gjord för just det här med wheeliebars och hela faderullet. Nackdelen är att de är enbart för 1/24 bilar (passar oftast på längre 1/32 bilar typ funnycar) och använder helt andra motorer med annorlunda fästen, så det blir lite moddande där. Dessutom är de ganska breda över baken (inte så feta däck om de ska vara innanför karossen alltså) och de har andra typer av lager, pickuper och 1/16 axlar fram. Det är dessutom rätt dyrt och bökigt att hitta grejer inom EU så man inte åker på tull. Jag kan tipsa om
http://www.ncphobbies.com/ i USA om du vill ha sådana grejer, de hjälpte mig med vad som passade ihop med vad när jag beställde första gången (och verkligen inte hade en aning). De har sjukt mycket grejer från en mängd olika tillverkare så det är nästan avskräckande i början innan man börjar få iaf lite koll.
I Staterna har man en annan filosofi kring motorerna. de har motorer som varvar sjukt mycket (upp till 175.000 rpm har jag sett), men ger ganska lågt vridmoment för att inte paja dreven. Dessa kräver oftast mycket mer ström än vad som finns att tillgå på iaf våra banor. en 100k motor kan låta ballt, men den kommer inte att röra sig ur fläcken hos oss (tro mig, jag vet)
De flesta bilar jag har byggt är gjorda med Penelope Pitlane's competition chassi (som förlängts med pianotråd för längre bilar, typ funnycar). Det är lätt att få till bra och passar alla våra standard grejer. nackdelen är väl att de lätt blir ganska tunga, men det är inte alla som ser det som dåligt. en tung bil spårar ju inte ur så lätt och det är fortfarande bilar som har stor kapacitet att vinna.
mina senaste bilar har lite mer scratch chassin med en inköpt motorvagga från t.ex. slot.it som jag helt enkelt epoxylimmat på stänger/balkar av plast/kolfiber och sedan satt ett slot.it HRS framaxel/pickup fäste fram. Dessa blir hyfsat lätta och jag slipper besväret med att bakaxel och motor ska måttas in och fixa någon form av fixering för motorn. Det är bara att få balkarna raka och framvagnen rak och centrerad, sen är det så gott som klart. alla standard grejer passar sedan direkt utan problem.
Dawid har gått ett steg längre och inköpt en pelarborr maskin och bygger hela bakaxel och motorfästet i plasticard, helt från scratch! Det ger ett imponerande lätt och vridstyft chassi som dessutom blir väldigt smalt (mer plats för feta däck), men toleranserna är små och kräver nog liknande utrustning för att garantera att det är rakt och fint.
Mitt senaste projekt som inte är klart än blir en penelope pitlane/kolfiber hybrid baserad på slimline chassit, men med en vanlig longkanna fixerad på höjden. Det verkar kunna funka, men motorn infästning blir avgörande. jag vill helst inte limma fast den.